ברקע עימותים חריפים: ועדת החוקה אישרה את העלאת הקנס על אי עטיית מסיכה ל-500 שקלים

יו"ר ועדת החוקה ויו"ר הכנסת אמרו כי לא יתכן שהכנסת תפעל רק כזרוע ביצועית של הממשלה • בתגובה, נתניהו אמר כי "זה מצב חירום אמיתי וקריטי. אתם לא יכולים לעכב ביצוע החלטות הנדרשות לעצור את התפשטות הנגיף"

ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת אישרה את העלאת הקנס על אי עטיית מסיכה לחמש מאות שקלים ברקע עימות חריף בין הכנסת לרבות חברי הקואליציה שבה, לבין ראש הממשלה והמטה לבטחון לאומי. אישור החוק הוא לקראת קריאה שניה ושלישית הצפויה בהמשך השבוע.

בדיון על העלאת הקנס אמר יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "ישבנו על החוק הזה כמו שצריך, העלינו כמה נקודות ואחד מהם היה גובה הסכום. העליתי דגל אדום וטענתי שאפשר גם ב-300. עמדת המל"ל היא חד-משמעית נגד. לצערי לא היו ראשי מפלגות אחרות בקואליציה שהיו נגד זה ולכן נצביע על הסכום הזה. עם זאת, מה שעשינו ביוזמת ח"כ אלהרר להבניית שיקול הדעת לשוטר משמעותי מאוד. הבנינו את שיקול הדעת בצורה מאוד ברורה ואני מצפה מהמשטרה להוריד את ההנחיה לשטח. אם אדם יסרב לעטות זה כבר משהו אחר.

"הותרנו את זמן תשלום הקנס על כנו במקום לקצרו ואיזנו את החוק ככל האפשר. העברנו כאן בשבועיים האחרונים כ-8 חוקים שהחליפו את התקש"חים ולא היה אחד מהם שיצא כמו שנכנס. זה לגיטימי שהממשלה מבקשת להאיץ את החקיקה אך זה לא יהיה ב-24 או 48 שעות. ניכנס לדיונים אינטנסיביים על חוק המסגרת, הכול ייבחן ועל הכול נדבר. ככה התנהלנו ונתנהל הלאה".

אשר ויושב ראש הכנסת יריב לוין השתתפו אתמול בפגישה עם ראש הממשלה וכמה מהשרים, ובו נתניהו ומאיר בן שבת ראש המל"ל דרשו מהם להעביר את חקיקת הגבלות הקורונה שאמורות להתקבל היום בישיבת הממשלה, במהלך בזק ולסיים את חקיקתו השבוע. השניים התנגדו ואמרו כי לא יתכן שהכנסת תפעל רק כזרוע ביצועית של הממשלה.

נתניהו זעם ולפי גרסה שהגיעה אלינו, אמר כי ממשלת המעבר תפקדה היטב כממשלת חירום ללא הזדקקות לכנסת וכך טיפלה מעולה באמצעות תקנות חירום בגל הראשון של הקורונה ועצרה אותו. כעת, לדבריו הכנסת מעכבת החלטות וחקיקה הנדרשים לכניסה מיידית לתוקף. "זה מצב חירום אמיתי וקריטי. אתם לא יכולים לעכב ביצוע החלטות הנדרשות לעצור את התפשטות הנגיף". אמר נתניהו.

אתמול דיווח יקי אדמקר בוואלה כי ראש הממשלה התכוון לשנות את חוק יסוד הממשלה ולהאריך את תוקפן של תקנות לשעת חירום משלושה חודשים לתשעה חודשים, כך שיוכל לחוקק תקנות לשעת חירום ללא הזדקקות לכנסת. התנגדות נחרצת של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ושל שר המשפטים אבי ניסנקורן מנעה את קידום המהלך. נתניהו בחר נתיב אחר, חקיקת חוק חירום שיאפשר לממשלה להטיל הגבלות בלי הזדקקות לאישור הכנסת, אלא שגם המהלך הזה נתקל בהתנגדות. בעקבות ההתנגדות הזו זימן אליו נתניהו את יו"ר הכנסת יריב לוין ואת יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר ודרש מהם לקדם את חקיקת הבזק.

בישיבת הועדה היום אמר חבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו: "לא יעזור לנתניהו, למאיר בן שבת ול-800 כמוהם. אי אפשר לעצור את הכנסת, אנחנו נקיים פה דיונים. בחרו בנו אנשים ואי אפשר יהיה לבטל את הדמוקרטיה".

השניים הבטיחו כי תהליכי החקיקה יהיו מהירים במיוחד, אך עדיין לא כחקיקת בזק. הלחץ הזה על ח"כ אשר הניע גם את חבר הכנסת משה גפני לפעול. בין הצעות ההחלטה לממשלה בסוגיה יש אחת הקוראת לסגור את כל מוסדות החינוך, לרבות בתי הספר של הקיץ, והישיבות. הלימודים בישיבות נמשכים עד חודש אוגוסט, וגפני מתנגד נחרץ לסגירתן. אתמול בשעת לילה מאוחרת שלח דוברו הודעה כי : "באם תתקבל החלטה לסגור את הישיבות - אעלה למרנן ורבנן גדולי התורה שליט"א ואמליץ בפניהם שלא להיות שותפים בממשלה כזאת".

אחר כך דובריו ניסו למתן אותו ואמרו כי יהדות התורה תהיה מוכנה להגבלות כמו לימודים בקפסולות ובמשמרות, אבל לא תסכים לסגירה מלאה. בדיקה מול ש"ס העלתה כי גם שם לא שבעי רצון מאפשרות כזו אבל האמירות היו נחרצות הרבה פחות. גפני הצטרף גם הוא למתנגדים להעלאת הקנס על המסיכה, ובמקביל הוא מקדם הצעת חוק שכל הכסף שיגבה מהקנסות ייוחד לסיוע לנפגעי הקורונה.

חברי הכנסת של ש"ס זעמו על אשר, שהבטיח כי לא יאפשר את העלאת הקנס ל-500 שקל. חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל פנו לאשר ואמרו לו שלא הצליח לעמוד בלחצים של נתניהו ובן שבת. אלא שחבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, נציג ש"ס בועדת החוקה, הצביע בעד העלאת הקנס.

האופוזיציה מצטרפת גם היא בשמחה לביקורת: ח"כ איילת שקד צייצה: "‏הטלת עוד מגבלות על ענף המסעדנות הגווע, היא מכת מוות לעשרות אלפי עסקים וחורבן כלכלי למאות אלפי משפחות. ‏הכנסת לא תהיה חותמת גומי למהלכים כושלים של ממשלה כושלת, הכנסת לא תאשר את זה".