צ'ק אין | ניתוח

קו תל אביב - דובאי: כמה תעלה טיסה ואיך יראה העידן החדש בעולם התיירות הישראלי

הישראלים כבר מדמיינים את יעד התיירות החדש שנפתח להם עם מלונות הפאר שקיימים בנסיכויות • בעולם התעופה אופטימיים ומצפים לטיסות מת"א לאמירויות כבר בשנה הקרובה • ויש פוטנציאל מעניין בהחלט גם לתיירות נכנסת • צ'ק אין לסופ"ש

בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP
בכירים בענף התעופה באמירויות על רקע מטוס אייר אמירייטס / צילום: Kamran Jebreili, AP

העידן החדש שנפתח עם העולם הערבי דרך ההסכם, שייחתם בקרוב עם איחוד האמירויות, עשוי להוות בשורה מרעישה לענף התיירות והתעופה. זאת בהנחה כמובן שחברות התעופה אתיחאד ואמירייטס ייכנסו באופן קבוע ללוח הטיסות בנתב"ג. לחלום מותר והפעם נראה שהגשמתו קרובה מתמיד.

בחודש מאי האחרון נרשמה היסטוריה תעופתית בחסות קורונה אשר ריגשה את חובבי התעופה והספוטרים (צלמי התעופה), כאשר מטוס של חברת התעופה אתיאחד נחת בנתב"ג בטיסה מאבו דאבי. אמנם, דובר על טיסות מטען, אלא שהמטוס נחת על אדמת ישראל במלוא הדרו והלוגו שלו (ולא במטוס לבן נטול סמלים כפי שטסה חברת התעופה המצרית אג'יפט אייר). טיסת המטען הזו פתחה שביב של תקווה שיום יבוא ומטוסי החברה עוד יתמלאו בנוסעים בקו אבו דאבי-תל אביב. ההסכם מקרב את החזון ויש להניח שבשנה הקרובה זה עוד יקרה, כלומר בגלוי ומעל פני השטח. כדי שזה יקרה נניח גם שהישראלים יוכלו לקבל ויזת תייר בקלות ולא להקשות על התיירות הנכנסת משם שהיא בעיקר תיירות דת.

מפנטזים על קו ת"א-דובאי

שתי חברות תעופה מעניינות במיוחד פועלות באיחוד האמירויות: אתיחאד איירוייז היא חברת התעופה הלאומי של אבו דאבי והיא אחת החברות המעוטרות בעיקר בכל הנוגע למחלקות העסקים והראשונה שלה. לחברה צי של כ-100 מטוסים בגיל מוצע של פחות מ-6 שנים (מה שמעניק לה פרסים ודירוגים גבוהים בקרב נוסעים). ב-2019 היא הטיסה 17.5 מיליון נוסעים וממוצע התפוסה שלה היה 79%. היא טסה ל-84 יעדים ב-55 מדינות וכעת נקווה שמדינה נוספת מהמזרח התיכון תצטרף לרשימה זו.

חברת התעופה הגדולה יותר המגיעה מנסיכות האמירויות היא אמירייטס שבסיס האם שלה ממוקם בדובאי. החברה זוכה בעקביות בתארים כחברה הטובה בעולם ונחשבת לכזו שמעניקה את השירות הטוב ביותר. ב-2019 הטיסה החברה 56 מיליון נוסעים והצי שלה מונה 270 מטוסים. היא טסה ל-157 יעדים ומעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים.

גורמים בענף התעופה אופטימיים באשר לקיומן של טיסות מתל אביב באמצעות אחד מהחברות הללו לפחות כבר בשנה הקרובה. "כבר יש התעניינות", אומר גורם אחד שמעריך שתוך חצי שנה אפשר להשיק קו בין המדינות גורם אחר סבור ש"גם אמירייטס וגם אתיחאד לא ציפו לכך. נצטרך ללמוד את התוכניות שלהן ולהבין והן לא בהכרח ימהרו".

מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר משוכנע שטיסות יהיו לא רק לנתב"ג "לימים, כשיוקם שדה תעופה משלים ברמת דוד טיסות מאבו דאבי יוכלו לנחות גם שם. ביקרתי פעמיים ב-UAE ופוטנציאל התיירות לשם מישראל יכול להגיע ל-300 אלף נוסעים בשנה הראשונה ואפילו לחצי מיליון בשנה השנייה".

מסלול הטיסה שיחלוף מעל סעודיה וירדן בדרכו לתל אביב יהיה כ-3.5-4 שעות. טיסה מאבו דאבי לעמאן אורכת 3 שעות והיא מתומחרת ב-500-600 דולר בחברות הלגאסי ויש להניח שטיסות לתל אביב יהיו במחיר כזה לפחות. "אני מעריך שבשלב ראשון אתיחאד, חברת הדגל של האמירויות תטוס לכאן ואחריה אולי נראה גם חברת חסך כמו Air Arabia (חברת לואו קוסט שהושקה לאחרונה וש-51% ממנה בבעלות אתיחאד, מ' ר' ח') או אפילו טיסות של וויז אייר שפתחו לאחרונה בסיס באבו דאבי. השאלה הגדולה היא האם הסעודים יאפשרו לחברות התעופה הישראליות לטוס לאמירויות מעל שטחם האווירי, אין לי ספק שלחברות מהאמירויות הם יאפשרו". אומר פישר.

החברות הישראליות שואפות להדדיות בהסכמים תעופתיים אבל הן כבר יודעות שבמציאות אין הדדיות כזו - טורקיש איירליינס למשל ששולטת בקו לאיסטנבול בשעה שהחברות הישראליות ובראשן אל על לא מורשות לטוס לשם. בחסות קורונה התרחשה עוד היסטוריה קטנה כאשר אל על קיימה טיסות מטען בקו תל אביב ואיסטנבול ואחרי כעשור נחתו מטוסים הנושאים את דגל ישראל בשדה באיסטנבול, אבל בכל נוגע לטיסות נוסעים לא נראה שהתמונה תשתנה והקו הזה ייפתח גם לחברות הישראליות. חוץ מטורקיש גם חברת התעופה הטורקית פגסוס מבצעת טיסות בקו.

גם בכל הנוגע לקווים להודו מרגישה אל על היטב מהי אפליה כאשר אייר אינדיה קיבלה היתר לקצר את הטיסות שלה בקו תל אביב-דלהי באמצעות מעבר מעל שמי סעודיה בשעה שאל על נדרשת למעקף. המשמעות במשך הטיסה היא של כשעה וחצי לכיוון. זה משמעותי בעלויות ובתמחור לנוסעים.

בעמוד הפייסבוק של דיילי אל על עלתה מודעה היתולית של השקת טיסות לאבו דאבי ודיילות אל על לבושות בהתאם - ועל זה נאמר שמותר לחלום.

פוטנציאל ליעד חדש?

הישראלים כבר מדמיינים את יעד התיירות החדש שנפתח להם על מלונות הפאר שקיימים בנסיכויות אבל פוטנציאל מעניין בהחלט נפתח גם לתיירות נכנסת. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת מייחל ליום שבו הוא יארח קבוצות של תיירים מהנסיכויות אולם הוא סבור שזה לא יקרה מהר "ולא בגלל הפוליטיקה. לפני פוליטיקה צריך שתהיה כדאיות כלכלית ואנחנו בתוך משבר עמוק שבו כולנו מנסים במקרה הטוב לחזור לקווים רווחים". לדברי פתאל, "כניסה של חברת תעופה מהאמירויות לכאן מהפן הכלכלי היא מהלך אסטרטגי ארוך טווח שבעת המשבר הזאת חברות תעופה לא עושות. מה שמוביל לפתיחת קווים זה בעיקר שיקולים כלכליים אז להערכתי לא נראה קו כזה בשנה הקרובה. עם זאת כדאי לזכור שעוד לפני משבר הקורונה מאות אלפי ישראלים טסו באמצעות חברות התעופה של האמירויות בטיסות קונקשן".

פתאל מזכיר כי חברות תעופה מאיחוד האמירויות נכנסו שותפות ואף רכשו חברות תעופה אירופאיות "במטרה להציע טיסות המשך". אחת הדוגמאות לכך היא אליטליה שב-2014 רכשה אתיחאד 49% מהמניות שלה (האיחוד האירופי לא מאפשר לחברה זרה להחזיק ברוב המניות של חברות אירופאיות) ובינתיים הולאמה על ידי ממשלת איטליה בכדי להצילה. פתאל מעריך שהחברות שישאפו להרחיב את קווי התעופה שלהם "בעתיד יכנסו גם לישראל והן יהיו אגרסיביות וירצו להראות דומיננטיות בשוק. בטווח הארוך אלו חדשות רעות לאל על מכיוון שהן ינגסו בתנועה למדינות במזרח הרחוק באמצעות טיסות קונקשן, קווים שהם חשובים ורווחיים לאל על". בהקשר הזה התחרות אגב אינה רק מול אל על, גם לטורקיש איירליינס שחזקה מאוד בטיסות קונקשן לנוסע הישראלי תהיה סיבה לדאוג וכמוה לחברות התעופה מהמזרח הרחוק, קתאי פסיפיק, היינאן ואחרות.

את דברי פתאל מחזק ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, "כינון היחסים בין ישראל והאמירויות הוא לא רק הזדמנות פוליטית-מדינית, אלא גם הזדמנות תעופתית ותיירותית. לאמירייטס יש פריסה רחבה של יעדים באסיה, לרבות בהודו, סין ויפן, אשר יאפשרו נגישות משופרת למוקדי עסקים מרכזיים. לתיירות הפנאי, אמירטס יכולה להציע נגישות נוחה ומהירה ליעדי טיול ונופש מרכזיים כגון תאילנד, הודו, וייטנאם, הפיליפינים והאיים המלדיביים. כל אלה, בטיסה מזרחה וללא צורך לעשות עיקוף דרך שדות האב אזוריים כגון איסטנבול ופרנקפורט אשר משרתים את ישראל כיום".

לדבריו, "חשיבות נוספת של כינון היחסים היא בפתיחת השוק הישראלי לתיירות נכנסת מנסיכויות המפרץ, ובכך התחלת מימוש הפוטנציאל של ישראל לתיירות עלייה לרגל מוסלמית, המכונה 'תיירות חלאל'. בישראל כמה מוקדי תיירות חשובים (לרבות ירושלים, חברון ועכו), זיקה חברתית ותרבותית לעולם האסלאם, ותשתיות תיירותית המותאמות היטב לתיירים אשר שפתם ערבית ומקפידים על חוקי האסלאם".