האם מדינות באירופה מנעו מאזרחיהן לחזור מבריטניה?

יכול להיות שמדינות דמוקרטיות אסרו על אזרחים לחזור הביתה? זה קרה, אבל רק לכמה ימים • המשרוקית של גלובס

 

יובל שטייניץ, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס
יובל שטייניץ, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הסגירה הצפויה של נתב"ג ביום ג' כרוכה בפגיעה נדירה בזכות אזרחית: האפשרות של ישראליות וישראלים לחזור מחו"ל. בינתיים הוחלט לנעול את שערי השמים לשבוע תמים, למעט אישורים חריגים, אבל ראש הממשלה כבר מדבר על שבועיים, ולחברות התעופה נרמז שהעוצר עשוי להימתח לחודש. האם היו עוד דמוקרטיות שנקטו צעד דרקוני כזה?

שר האנרגיה יובל שטייניץ טען שכן. בראיון לגלי צה"ל הוא סיפר כי לפני כחודש, עם גילוי הגרסה הבריטית של נגיף הקורונה, הוא ביקש לחסום לחלוטין כניסת נוסעים מבריטניה. לדבריו, נאמר לו אז שיש קושי משפטי למנוע מאזרחים לשוב ארצה. והנה, לדבריו, "למחרת היום, צרפת, גרמניה, הולנד, שווייץ ועוד הרבה מדינות אירופאיות אסרו על כל טיסה ביניהן לבין בריטניה, גם על כל רכבת או מכונית. פשוט אמרו גם לאזרחי גרמניה, הולנד, שווייץ, צרפת: מי שבבריטניה שיישאר כמה שבועות עד שיתבהר המצב". והרי המדינות האלה, אמר שטייניץ, חרדות לזכויות האזרח לא פחות מישראל.

היה או לא היה? וכמה זמן היה? הנה הפרטים.

הווריאנט המכונה "המוטציה הבריטית", ובשמו הרשמי VUI 202012/01, זוהה בבריטניה ב-14 בדצמבר. הגילוי דווח לארגון הבריאות העולמי, ובתוך כמה ימים יותר מחמישים מדינות הקפיאו את התעבורה האווירית מבריטניה ואליה.

כל המדינות ששטייניץ הזכיר עשו כן ב-20 בדצמבר. צרפת הכריזה על עצירה ל-48 שעות, שאכן פגעה ב-50 אלף מאזרחיה שהתגוררו מעבר ללמאנש. אבל בתום היומיים האלה פרסמה השגרירות הצרפתית בלונדון כללים חדשים שפתחו את השער לא רק בפני אזרחים ולתושבים צרפתים, אלא בפני כל בעלי האזרחות האירופית. הנכנסים חויבו להציג תוצאות שליליות בבדיקת קורונה שנעשתה בשלושת הימים האחרונים.

ממשלת הולנד הודיעה תחילה על עצירת הטיסות מבריטניה לעשרה ימים, עד 1 בינואר. אבל בפועל העוצר הוסר כבר ב-23 בדצמבר, והוחלף בדרישה לתוצאות שליליות, כמו בצרפת. בשבת האחרונה, אחרי חודש שבו התקיימו טיסות בין המדינות, ההולנדים חידשו את העוצר והודיעו שהוא עשוי להימשך חודש תמים. עוד מוקדם לדעת אם זה יתממש. שווייץ הטילה תחילה איסור כולל על תעבורה מבריטניה, וגם מדרום אפריקה. אבל ערב חג המולד, ב-24 בדצמבר, בעלי ובעלות אזרחות שווייצרית קיבלו אפשרות לטוס בחזרה למדינה, בכפוף לחובות הבידוד הרגילות.

גרמניה החמירה יותר מכולן, ומנעה טיסות מבריטניה עד סוף 2020. רק ב-1 בינואר יכלו לראשונה אזרחיות ואזרחים גרמנים לשוב הביתה. היום הכניסה אפשרית גם לתושבי גרמניה שמציגים תוצאות שליליות מבדיקה בת פחות מיומיים.

 
  

בשורה התחתונה: דברי שטייניץ נכונים ברובם. צרפת, גרמניה, הולנד ושווייץ הגיבו לגילוי הגרסה הבריטית של הקורונה באיסור על כניסה אווירית וימית מבריטניה, כולל של אזרחיהן; אך האיסור נמשך רק 10-2 ימים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר