בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות חדות: מדד S&P 500 מחק את העליות מתחילת השנה

המדדים המובילים ירדו בחדות לאחר הודעת הריבית; מדד הפחד מזנק ב-30% • מלחמת הסוחרים הצעירים במנהלי הקרנות הוותיקים עולה מדרגה: גיים סטופ ופושטת הרגל AMC טסו אחת בניגוד למגמה • לאחר סיום המסחר צפויות לפרסם דוחות אפל, פייסבוק וטסלה

ניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות חדות בהמשך להודעת הריבית של הפד. מדד S&P 500 איבד 2.6% ומחק את העליות שנרשמו מתחילת השנה. הדאו ביום הגרוע מאז אוקטובר.

מנגד נרשמו עליות חריגות במניות בעלות יתרות השורט הגדולות, בהן: גיים סטופ, AMC, בלאקברי ונוקיה.

22:00

מעמיקות הירידות בוול סטריט בהמשך להודעת הריבית של הפד, ולאחר מסיבת העיתונאים של היו"ר ג'רום פאואל, שאמר כי הכלכלה האמריקאית רחוקה מהתאוששות. המדדים המובילים יורדים בעד 2.5% ומדד הפחד מזנק ב-30%.

לדברי נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, "בהודעת הריבית שפרסם הערב ציין הבנק המרכזי כי קצב השיפור בכלכלה ובשוק העבודה התמתן מאז הודעת הריבית האחרונה שפורסמה באמצע דצמבר. הפד ציין כי הריביות לא צפויות לעלות בטווח הקרוב וכי תוכנית הרכישות שלו תימשך עד שחברי הפד יראו לנכון להפסיקה, וידאגו לעדכן את המשקיעים מבעוד מועד.

"אחרי האופוריה שהיתה בחודשים נובמבר דצמבר עקב ההודעות האופטימיות אודות הצלחת החיסונים ויעילותם הגבוהה, השוק מתחיל להפנים כי החזרה לשגרה או קרוב אליה ייקחו זמן. סיכונים כמו מוטציות לא נלקחו בחשבון על ידי המשקיעים וחיסון מסות של אנשים במדינות גדולות אורך יותר זמן משציפו עקב קשיים לוגיסטיים מובנים. חשוב גם לבחון אילו שינויים ורפורמות יביא איתו ממשל ביידן ושרת האוצר החדשה, ג׳נט ילן, כגון התוכנית בהיקף שני טריליון הדולר המתגבשת בימים אלו", אמר אופיר.

21:00

הבנק הפדרלי האמריקאי הותיר הערב את הריבית בטווח של 0%-0.25% והודיע שימשיך את תוכנית הרכישות שלו בהיקף חודשי של 120 מיליארד דולר, כאשר 80 מיליארד דולר מהרכישות יהיו באג״ח ממשלתי בעוד 40 מיליארד דולר יופנו לרכישות של נכסים מגובי משכנתאות.

במסיבת העיתונאים אמר יו"ר הפד ג'רום פאואל כי הכלכלה האמריקאית רחוקה מהתאוששות מלאה. התשואות על האג"ח האמריקאיות בלמו את הירידות שנרשמו מוקדם יותר. התשואות לעשר שנים עלו לאחר פרסום ההודעה במחצית האחוז לרמות של 1.013%.

18:34

וול סטריט נסחרת בירידות לקראת הודעת הריבית של הפד הערב ודוחות ענקיות הטכנולוגיה. מדד הנאסד"ק מאבד 1.4%, הדאו ג'ונס יורד ב-1.2% ומדד S&P 500 מאבד 1.6%. מדד הפחד (VIX ) מזנק ב-20%.

מפעילת בתי הקולנוע AMC נסחרת בפראות, וגיים סטופ לא עוצרת גם לאחר סגירת פוזיציות שורט של כמה קרנות גידור. בשל התופעה הערב ובה הסוחרים נוהרים למניות בהן פוזיציות השורט הן הגבוהות ביותר, פלטפורמות המסחר, כמו רובין הוד, אמריטרייד, צ'רלס שוואב, ופידליטי מדווחות על בעיות בחוויית המשתמשים.

אמריקן איירליינס מזנקת ב-12%. BBBY קופצת ב-30%, דיסקברי עולה ב-6.5%.

עיני השוק מופנות להודעת הריבית של הפד הערב, בשאלה האם היו"ר פאואל ידגיש את התחייבותו להותיר את הריבית ללא שינוי לפחות עד סוף 2023.

בורסות אירופה ננעלו בירידות זה היום השני ברציפות. הדאקס איבד 1.7%, הקאק ירד ב-1.16% והפוטסי הבריטי איבד 1.3%.

16:34

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות ובסימן מלחמת הסוחרים הצעירים במנהלי הקרנות הוותיקים, כאשר מניותיהן של גיים סטופ ופושטת הרגל AMC מזנקות ביותר מ-100% כל אחת בניגוד למגמה בשוק. מדד הנאסד"ק מאבד 1.6%, הדאו ג'ונס יורד ב-1.1% ומדד S&P 500 מאבד 1.4%.

מנייתה של גיים סטופ מזנקת ב-100% וממשיכה להביא לסגירת פוזיציות שורט כנגדה.

הלילה לאחר הנעילה יפרסמו דוחות החברות אפל, פייסבוק וטסלה. 

הבנק המרכזי יפרסם את הודעת הריבית כאשר הצפי הוא ללא שינוי המדיניות.

14:40

בואינג  דיווחה על הפסד של 11.9 מיליארד דולר ב-2020, ההפסד עמד על 15.25 דולר למניה. הכנסות החברה הסתכמו אשתקד ב-15.3 מיליארד דולר, גבוה במקצת מצפי האנליסטים. המניה יורדת בכ-4.5% במסחר המוקדם. 

14:00

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט עברו לירידות של 0.2%-0.9%. 

הטירוף סביב מניית גיימסטופ  נמשך והיא מזנקת ב-54% במסחר המוקדם. 

 חברת המידע הרפואי דריו , אשר צמחה מהתחום של בדיקות סכרת באמצעות הטלפון הסלולרי וכיום היא ממוקדת בניהול מחלות כרוניות באמצעות הסלולר במספר תחומים, הודיעה על עסקה במסגרתה תגייס דריו 70 מיליון דולר. במקביל לגיוס, דריו רוכשת את חברת אפרייט, אשר משווקת חיישן לשיפור היציבה. 

12:00

מגמה מעורבת בבורסות אירופה כעת. גם החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת. 

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מתייחס להודעת הבנק האירופי המרכזי, לפיה יבחן האם התחזקות האירו החדה בשנה האחרונה נובעת מהבדלי מדיניות כלכלית בין אירופה לבין ארה"ב: "בשלב זה, ההכרזה היא בעיקר מהלך סמלי חשוב שמעיד על התחמשות גוש מדינות משמעותי לקראת התפתחות אפשרית בעתיד בעולם המטבעות. בהתאם לכך, תוצאות הבחינה יקבעו את תוואי התקדמות אפשריים בעתיד המדיניות של הבנק האירופי המרכזי. אם יימצא כי ההתחזקות אכן נובעת מפעולות ההרחבה המוניטרית שביצע הפד והפיסקלית שביצע הממשל האמריקאי, יתכן שהבנק האירופי המרכזי יחליט על צעדי נגד משלו".

יצוין, כותב לוי, "כי הודעת הבנק האירופי מגיעה בהמשך לפרסום התחזית המעודכנת של הקרן המטבע העולמית לצמיחה העולמית. תחזית הצמיחה השתפרה לשיעור של 5.1% בשנת 2021. למרות השיפור בתחזית הגלובלית, ניכרת שונות רבה בין המדינות. לדוגמה, בעוד בארה"ב ובסין תחזית הצמיחה השתפרה בחדות, תחזית באירופה הופחתה לרמה של 4.1% על רקע קשיים בהפצת החיסונים. ההכרזות של הבנק האירופי המרכזי ושל קרן המטבע מעידות כי פוטנציאל ההתחזקות של האירו מוגבל בתנאים הנוכחיים. להערכתנו, בטווח הקצר, האירו צפוי לשמור על טווח של 1.2-1.23 מול הדולר, ורמה של 3.90-4.00 שקלים לאירו".

בריטניה ציינה אתמול את היותה המדינה הראשונה באירופה לחצות את הרף העגום של 100 אלף קורבנות ממגפת קורונה. בעוד שברחבי העולם נחצה אתמול רף גבוה יותר: יותר מ-100 מיליון מקרי קורונה אובחנו מאז תחילת המגפה, לפני כשנה. כ-2,167,718 מקרי מוות נרשמו כתוצאה מקורונה, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. 

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך ירידות קלות במדדי המניות. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת. 

בזירת הסחורות, הזהב ממשיך לאבד גובה, נחלש ב-0.1% ונסחר סביב 1,849 דולר לאונקיה. גם הביטקוין נחלש ונסחר ברמה של 31,620 דולר.

08:15

בורסות אסיה רושמות עליות קלות של 0.1%-0.3% היום. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת. 

בזירת הסחורות, הזהב רשם אמש ירידה של 0.2% וננעל במחיר 1,850.9 דולר לאונקיה. זו הפעם הראשונה שהזהב יורד ארבעה ימים ברצף זה למעלה משמונה חודשים. היום ממשיך הזהב לאבד גובה ונסחר סביב 1,845 דולר לאונקיה. גם הביטקוין נחלש ונסחר ברמה של 31,520 דולר. הנפט (חוזה ברנט) מנגד מתחזק קלות לרמה של 56.3 דולר לחבית.

בארה"ב, הפדרל ריזרב יסיים היום את ישיבת המדיניות שלו שהחלה אתמול ויפרסם את החלטת הריבית (ב-21:00 שעון ישראל). ההודעה עשויה לשפוך אור על מצב כלכלת ארה"ב והתמודדותה עם משבר הקורונה.

בישיבת הפד הערב לא צפויה להשתנות המדיניות הקיימת אך עשויים לצאת ממנה מסרים חשובים. הנגיד פאואל אומנם אמר לאחרונה כי אין טעם בשלב זה אפילו לדון בצמצום הרכישות, אך בשוק מצפים לקבל חיזוק מצד הוועדה המוניטארית, במיוחד נוכח הדיונים לאישור תוכנית תמריצים נוספת. לדברי אלכס ז'בזינסקי ממיטב דש, "עד לפני כמה שנים לא היה סיכוי לקבל תמיכת הפד בנסיבות דומות. אם הפד יטיל צל קטן של ספק בנכונותו להמשיך ולתמוך בשווקים, זה עלול לגרום לזעזוע, לא רק לשוק האג"ח אלא גם למניות".

עונת הדוחות בארה"ב נכנסת להילוך גבוה ואמש לאחר סיום המסחר דיווחה מיקרוסופט על הכנסות של 43.08 מיליארד דולר ברבעון האחרון, מעל צפי האנליסטים, צמיחה של 17% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. גם בשורת הרווח הפתיעה החברה לטובה, כשהציגה רווח של 2.03 דולר למניה, לעומת תחזית האנליסטים לרווח של 1.64 דולר. בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ב-15.5 מיליארד דולר, עלייה של 33% לעומת הרבעון המקביל.

היום תפרסם בואינג תוצאות לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, ולאחר סיום המסחר צפויות לפרסם דוחות אפל וטסלה.