הנציבות האירופית חוקרת האם טבע עיכבה את כניסת המתחרים לקופקסון

לפי הודעת הנציבות, החקירה תבחן האם טבע ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק והפרה חוקי הגבלים עסקיים באירופה • טבע: "אנו לא מאמינים שהחברה אימצה התנהגויות אנטי-תחרותיות ביחס לקופקסון, ומשתפים פעולה באופן מלא עם הנציבות"

תרופת הקופקסון של טבע / צילום: תמר מצפי
תרופת הקופקסון של טבע / צילום: תמר מצפי

נציבות האיחוד האירופי הודיעה היום (ה') כי פתחה בחקירת הגבלים עסקיים רשמית שמטרתה לבחון האם טבע  עיכבה באופן לא חוקי את תחילת השיווק של תרופות שמתחרות בתרופה המקורית שלה, קופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה. לפי הודעת הנציבות, החקירה תבחן האם טבע ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק והפרה חוקי הגבלים עסקיים באירופה.

לדברי מרגרט וסטאגר, האחראית על התחרות באיחוד האירופי, "טרשת נפוצה היא מחלה כרונית שפוגעת בחיי היומיום של חצי מיליון אזרחים אירופיים, שנדרשים לטיפול לאורך כל חייהם. למרות המאמצים הגדולים של הקהילה המדעית, האנושות עוד לא מצאה טיפול למחלה, ואין לה מרפא. לפיכך ישנה חשיבות עליונה לשמור על התחרות בשוק התרופות שמטרתן להאט את קצה במחלה ולשפר את איכות חיי המטופלים. חשוב גם שהחברות יציגו חדשנות כדי שמוצרים חדשים וזולים יגיעו לשוק. היום, החלטנו להשיק חקירה מקיפה בשאלה האם טבע חסמה או עיכבה את כניסת המתחרים לשוק, לרעת החולים ומערכות הבריאות".

בהודעת הנציבות נכתב כי ב-2015 פקע הפטנט המגן על הקופקסון מתחרות גנרית, והחקירה תבדוק האם לאחר מכן טבע האריכה באופן מלאכותי את הבלעדיות שלה בשוק על-ידי הגשת בקשות לפטנטים ומשיכתן, דבר שגרם לכך שהמתחרות הגנריות נאלצו להגיש בקשות מחדש בכל פעם.

כמו כן ייבחן האם טבע השיקה קמפיין שיווקי שנועד לשכנע גופי בריאות ורופאים, לכאורה במטרה לייצר תפיסה שגויה של סיכונים רפואיים בשימוש במוצרים המתחרים, גם לאחר שאושרו לשיווק.

הכנסות ורווחי טבע מהקופקסון נשחקו בשנים האחרונות על רקע כניסת התחרות הגנרית לשוק. ב-2021 תחזית החברה היא שהקופקסון יתרום כ-1.05 מיליארד דולר להכנסותיה, לעומת 1.337 מיליארד דולר ב-2020. בשנה החולפת הכנסות טבע מהקופקסון באירופה הסתכמו ב-400 מיליון דולר. 

מטבע נמסך בתגובה: "טבע מאמינה כי מערכת קניין רוחני חזקה חשובה לתמיכה בפיתוח תרופות חדשניות למטופלים. אנו לא מאמינים שטבע אימצה התנהגויות אנטי-תחרותיות ביחס לקופקסון, ואנו משתפים פעולה באופן מלא עם הנציבות.

"פתיחת חקירה רשמית היא צעד פרוצדורלי, שמשמעותו כי הוועדה תוכל להקדיש משאבים רבים יותר לבחינת המידע והמסמכים שנאספו במהלך הבדיקה שהחלה באוקטובר 2019 ובקשות המידע הבאות. אין פירוש הדבר כי נקבעה הפרה, ואין בכך כדי לקבוע מראש את תוצאות החקירה שעדיין נמשכת.

"בהתחשב בכך שמדובר בדיונים מתמשכים, לא נספק מידע או תגובה נוספים".