בפייסבוק מודאגים: רוב משתמשי אפל ביטלו את אפשרות המעקב

עדכון הגרסה ששוחרר ע"י אפל לפני שבועיים, iOS 14.5, גרם לכמה חברות לנוע באי נוחות בכיסא • הסיבה: אפל תחייב אותן להקפיץ הודעות למשתמשים שעוקבים אחריהם - גם מחוץ לאפליקציות • כמה אנשים החליטו לאשר את המעקב בעדכון החדש?

אייפון. 13% מהמשתמשים בכל העולם החליטו לאשר לאפליקציות את המעקב / צילום: Shutterstock, oatawa
אייפון. 13% מהמשתמשים בכל העולם החליטו לאשר לאפליקציות את המעקב / צילום: Shutterstock, oatawa

עד כה, כדי שאפליקציות יוכלו לעקוב אחר משתמשים למטרות טרגוט (פרסום), הן השתמשו ב-IDFA - שזה בעצם המזהה של אפל בתחומי הפרסום. כשאפל השיקה את עדכון הגרסה למערכת ההפעלה שלה, iOS 14.5, היא חייבה את האפליקציות לבקש אישור מהמשתמשים והבהירה כי אי אפשר לעשות זאת אחרת.

חברת Flurry Analytics בבעלות Verizon Media פועלת ביותר ממיליון אפליקציות והיא מספקת תובנות על 2 מיליארד מכשירים ניידים בחודש. החברה מפרסמת דוח יומי ובכל פעם מעדכנת כמה אנשים אישרו לאפליקציות את המעקב.

רק 13% מהמשתמשים בכל העולם החליטו לאשר את המעקב

על פי הנתונים של החברה, 13% מהמשתמשים בכל העולם החליטו לאשר לאפליקציות את המעקב, כשהנתונים מתבססים על 5.3 מיליון משתמשים פעילים ביום. בארצות הברית הנתון נמוך אפילו יותר, ומדובר ב-5% שאישרו את המעקב, כשהנתונים מתבססים על 2.5 מיליון משתמשים פעילים ביום.

חברת Flurry מציגה גם כמה משתמשים החליטו לאסור על כל האפליקציות לבצע את המעקב הזה. אם תיכנסו ל"הגדרות", "פרטיות" ואז ל"מעקב", תגלו שגם אתם יכולים לבטל את האפשרות בצורה קולקטיבית. על פי חברת המידע, ברחבי העולם 5% החליטו לבטל את האפשרות (על בסיס 5.3 מיליון משתמשים פעילים ביום) ובארצות הברית 3% החליטו לבטל את האפשרות (על בסיס 2.5 מיליון משתמשים פעילים ביום).

למי שלא זוכר - אפל מכנה את הפיצ'ר החדש App Tracking Transparency: זאת אומרת, מתן שליטה למשתמשים על הפרטיות שלהם ולפעול ליותר שקיפות. בעלי מכשירי אייפון יקבלו הודעה קופצת שאומרת שהאפליקציה שהם משתמשים בה מעוניינת לנטר את המידע שלהם ולהשתמש בנתונים לשימושים שונים. במילים אחרות - כשתכנסו לשירותים שונים ותביעו עניין במוצרים או שירותים כאלו ואחרים, יהיה אפשר ללמוד את תחומי העניין שלכם ולהציע לכם פרסום ממוקד ומותאם לכם. זה בדיוק מה שעושה פייסבוק.

החוששת הגדולה מהמהלך הזה היא פייסבוק, דווקא בגלל הפעילות הרחבה שלה בתחום. כשאפל הכריזה על המהלך, הרשת החברתית פרסמה מודעות ענק בעיתונות ואיימה לתבוע את אפל בתביעת הגבלים עסקיים פרטית. פייסבוק לומדת מהמידע שלכם באתרים ובאפליקציות אחרות מה אתם אוהבים, כדי להתאים לכם את הפרסומות ואת המידע הכי רלוונטי.