בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; פייסבוק עלתה לכבוד השם החדש, איביי צנחה

הצמיחה האיטית ביותר מאז תחילת המגפה: התמ"ג בארה"ב עלה ב-2% בלבד ברבעון האחרון • הבנק המרכזי של גוש האירו, ECB, הותיר את גובה הריבית ללא שינוי • נעילה מעורבת בבורסות אירופה • לאחר סיום המסחר יתפרסמו תוצאות ענקיות הטק אמזון ואפל • צ'ק פוינט פרסמה דוחות והציגה ירידה ברווח

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

יום המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות שערים, כאשר הגבוהה בהן במדד הנאסד"ק שעלה ב-1.4% לשיא חדש. S&P 500 עלה ב-1%, דאו ג'ונס ב-0.67%. גם בשוק האג"ח של הממשל האמריקאי נרשמו עליות והתשואה על האיגרת ל-10 שנים עלתה ל-1.57% - עלייה קלה מאז הבוקר אך נתון פחות גבוה מאתמול (1.62%) ומתחילת השבוע (1.67%).

בין המניות שבלטו הערב לטובה אפשר לציין את פורד מוטורס  שזינקה לאחר דוחות טובים והעלאת תחזית, חברת האופנה גאפ , יצרנית התרופות מרק  וחברת הטכנולוגיה אליין . גם טסלה  רשמה יום חיובי נוסף. אפל  עלתה בכ-2.5% לקראת פרסום התוצאות הלילה, אמזון  ב-1.6%.

פייסבוק  עלתה ב-1.5% לאחר כנס Connect שבמהלכו חשף את שמה החדש של החברה (META) וכן דיבר ארוכות על חזון החברה - בעיקר בעולמות המציאות המדומה והרבודה.

איביי  המשיכה לצלול אל תוך הערב ונחתכה בקרוב ל-7%. ויזה  ומסטרקארד  ירדו ב-2.7% ו-1.9% בהתאמה, ומניית קונצרן הספנות ותעופה נורת'רופ גראמן  איבד מעל 7% לאחר פרסום הדוחות. הקונצרן עלה על התחזיות בשורת הרווח אך לא בהכנסות.

בקרב המניות הישראליות נרשמו עליות יפות לאינמוד , ולנס , מנקיינד , קומפיוג'ן  וצים . מנגד, נובוקיור  נחתכה בכ-8%, מאנדיי  ב-5%.

בגזרת הסחורות המגמה מעורבת. הנפט האמריקאי (WTI) עולה בכ-0.2% לרמה של 82.8 דולר ליחידה, בעוד שנפט גולמי מסוג ברנט יורד ב-0.2% ל-83.7 דולר לחבית. הזהב התחזק קלות, למחיר של 1,800 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו היה שקט באזור הביטקוין והאת'ר, שנסחרים תמורת כ-61 אלף דולר ו-4,250 דולר בהתאמה, אך בקרב המטבעות הקטנים נרשמו עליות. הדוג'קוין זינק ב-25% לרמה של 30 סנט ליחידה. מטבע השיבה אינו שזינק במאות אחוזים בחודש האחרון (וב-140% השבוע) נחלש קלות. המטבע ממוקם במקום העשירי בטבלת המטבעות, עם שווי שוק של כ-36 מיליארד דולר.

21:28

מניית פייסבוק עולה בכ-3% לאחר שהחברה חשפה כי שמה החדש יהיה מטא (META). המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג דיבר באריכות על החזון שלו לחברה, שמבוסס סביב ה"Metaverse" - מציאות רבודה ומציאות מדומה. כמו כן, החברה חשפה משקפי מציאות מדומה מתקדמים, Project Cambria.

20:10

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת. יצרנית הרכב פורד ממשיכה לזנק ב-9% לאחר שפרסמה בשעות הצהריים תוצאות טובות והעלתה תחזית לשאר השנה. גם חברת התרופות מרק , טסלה  וקטרפילר  מתחזקות. איביי  מנגד ממשיכה ליפול בכ-7%.

בקרב המניות הישראליות ולנס סמיקונדקטור  בולטת עם עלייה של 7%, בעוד שהירידה של נובוקיור  מתחזקת ל-8.5%. 

לקראת פרסום הדוחות הלילה: מניית אפל  עולה ב-2.3% בעוד המשקיעים ממתינים לפרסום התוצאות. מתחילת השנה עלתה המנייה ב-18%. גם אמזון  מתחזקת בשיעור דומה, אך בטווח הרחוק יותר היא מציגה צמיחה פחות מלהיבה משל אפל. מתחילת השנה מנייתה עלתה בפחות מ-9%.

18:55

בוול סטריט נמשכת המגמה החיובית עם עליות בשלושת המדדים הגדולים, החדה ביותר בנאסד"ק שעולה ב-1.1%.

גם מאנדיי  הצטרפה לרשימת הישראליות שמאבדות גובה היום עם ירידה של 3.3%. אוטונומו  יורדת ב-2.8%, טבע ב-2.4%, נובוקיור עדיין רושמת ירידה עמוקה של 7%. מנגד, אינמוד, דריו הלת' וקומפיוג'ן ממשיכות לרכז את עניין המשקיעים ורושמות עליות יפות.

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת. בעוד שמדדי דאקס ופוטסי רשמו ירידה קלה של פחות מ-0.1%, קאק טיפס ב-0.7%. מדד יורוסטוקס 50 הכלל אירופי עלה ב-0.27%.

יצרנית התרופות GSK  בלטה בלונדון עם עלייה של קרוב ל-4%, זאת לאחר שאתמול העלתה את תחזית הרווח השנתית שלה בעקבות תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השלישי. מעבר למכירות חזקות של תרופות הדגל שלה, היא מדווחת על קיצוץ בעלויות לקראת פיצול מתוכנן בשנה הבאה למניותיה. מחיר המניה נכון לנעילה היום עומד על 1,487 פאונד.

בפרנקפורט בלטה חברת הנדל"ן דויטשה וונן  שירדה ב-5.5% במחזור מסחר גבוה מהממוצע, וכן פולקסווגן  שאיבדה 4.2%. בפריז יצרנית השבבים הצרפתית-איטלקית STMicroelectronics  קפצה ביותר מ-6% לאחר שהעלתה את תחזית המכירות שלה וציינה שהיא צופה שהביקוש הגבוה למוליכים למחצה יתרחב גם לתוך 2022.

הדולר הרציף נסחר בירידה של 0.7% אל מול השקל ויורד לרמה של 3.16 שקלים.

18:05

העליות בוול סטריט נמשכות, כאשר נאסד"ק מטפס ב-1% לשיא חדש. S&P עולה ב-0.8%, דאו ג'ונס ב-0.6%.

מניית ענקית המסחר איביי  נחתכת ב-6.5% לאחר פרסום הדוחות אמש, על אף שעמדה בתחזיות בשוק. החברה דיווחה על רווח למניה של 90 סנט ועל 2.5 מיליארד דולר הכנסות, בעוד שצפי האנליסטים היה רווח מתואם של 89 סנט למניה והכנסות של 2.46 מיליארד דולר. יחד עם זאת, החברה סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא: הכנסות בטווח של 2.57-2.62 מיליארד דולר, בעוד שבשוק מצפים להכנסות של 2.65 מיליארד דולר.

בקרב המניות הישראליות בולטת אינמוד  שעולה ב-5%. החברה פרסמה השבוע את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי, שבו רשמה הכנסות של כ-94 מיליון דולר, גידול של 58% לעומת הרבעון המקביל ב-2020. הרווח הנקי הסתכם בכ-45 מיליון דולר (כמחצית מהמכירות) - כמעט כפול מהרווח ברבעון המקביל (במונחי GAAP). 

נובוקיור  בולטת לעומתה בשל ירידה חדה של כמעט 8%. החברה דיווחה על הפסד של 13 סנט למניה ועל הכנסות של 133 מיליון דולר, בעוד שתחזיות האנליסטים היו להפסד של כ-7 סנט למניה והכנסות של יותר מ-140 מיליון דולר.

עוד מתחזקות הערב צים , קומפיוג'ן , דאריו הלת'  ופריון נטוורק . מנגד טבע  רושמת ירידה של 2.4% וגם פלוריסטם , לייבפרסון  ואלביט מערכות  נחלשות.

16:35

יום המסחר בארה"ב החל בעליות שערים, על רקע נתוני צמיחה מאכזבים שלא עמדו בציפיות השוק. S&P 500 ונאסד"ק עולים ב-0.5%, דאו ג'ונס ב-0.4%. 

פורד מוטורס  בולטת עם זינוק של כ-10% לאחר שפרסמה אמש דוחות טובים, וגם חברת התרופות מרק , חברת הטכנולוגיה אפלייד מטריאלס  וטסלה  רושמות עליות.

אליין טכנולוג'י  גם עולה בחדות בתגובה תוצאותיה הרבעוניות. החברה רשמה הכנסות שיא של מעל מיליארד דולר, עלייה של 38.4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. חטיבת מוצרי ההדמיה, המיוצרת בעיקר בישראל (כאן החברה מעסיקה כ-500 עובדים) רשמה הכנסות של 178.3 מיליון דולר, זינוק של 57% לעומת אשתקד. 

15:49

מאקרו ארה"ב: התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) צמח ב-2% ברבעון השלישי (בקצב שנתי), כאשר כלכלכנים של דאו ג'ונס העריכו עלייה של 2.8%. מדובר בעליי האיטית ביותר בתמ"ג מאז הצניחה של 31% ברבעון השני של 2020, שיא מגפת הקורונה.

הוצאות הצרכנים, המהוות 69% מהכלכלה האמריקאית שהיקפה 23.2 טריליון דולר, עלו בקצב של 1.6% בלבד בתקופה האחרונה, לאחר עלייה של 12% ברבעון השני.

בדו"ח נפרד פורסם כי תביעות האבטלה הראשוניות הסתכמו ב-281,000 בשבוע שעבר, שפל נוסף מאז בוא המגפה ונתון טוב יותר מהתחזיות של 290,000. כמו כן, זו ירידה בהשוואה ל-291,000 התביעות בשבוע הקודם. החוזים העתידיים על שוק המניות נותרו גבוהים לאחר הדו"ח, בעוד שגם תשואות האג"ח הממשלתיות עלו.

בתוך כך, סיליקום , המספקת פתרונות לקישוריות רשתות תקשורת, עקפה את תחזיות האנליסטים. החברה בניהולו של שייקה אורבך פרסמה את דוחות הרבעון השלישי בהם רשמה הכנסות של 32.9 מיליון דולר, צמיחה של 16% ביחס לרבעון המקביל, והרווח הנקי Non-GAAP למניה הסתכם ב-52 סנט ובסה"כ נרשם רווח של 3.6 מיליון דולר. ברבעון הרביעי סיליקום צופה צמיחה של כ-18% לעומת הרבעון המקביל, להכנסות של 34-36 מיליון דולר.

14:47

הבנק המרכזי של גוש האירו, ECB, הותיר את גובה הריבית ללא שינוי. ההחלטה הייתה צפויה והתקבלה למרות שהאינפלציה באירופה קפצה לשיא של 13 שנים בספטמבר.

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין כי "לאור נתוני האינפלציה הגבוהים בשנה האחרונה (5.5% בספרד, 4.6% בגרמניה), ציפיית השוק היא כי התשואות האולטרה נמוכות בגוש האירו יעלו אך במעט בעתיד הנראה לעין. בניגוד לנעשה בארה"ב, אנו מעריכים כי גם אם נראה עלייה בתשואות האג"ח באירופה, אלו יהיה מינוריות ולא ישפיעו משמעותית עד כדי מצב שבו יהוו אלטרנטיבת השקעה מול שוקי המניות באירופה. נראה כי רק אינפלציה משמעותית לאורך זמן תוכל לשנות את מדיניות ה-ECB. כרגע חרף ניצני האינפלציה, אנחנו עוד לא שם". 

14:00

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות. טסלה  רושמת עלייה של כ-3% במסחר המוקדם. אפל  ואמזון רושמות עליות קלות.

12:10

מגמה מעורבת באירופה, בעת שהסוחרים ממתינים להודעת ה-ECB בנוגע למדיניות המוניטארית בשבועות ובחודשים הקרובים.

מניית פולקסוואגן יורדת בכ-2% לאחר שענקית הרכב הורידה את תחזית המסירות שלה.

גם מניית ענקית האנרגיה SHELL מאבדת גובה לאחר שהחברה פרסמה דוחות מאכזבים.

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  עקפה את תחזיות האנליסטים ואת תחזית הרווח שהיא עצמה ניפקה ברבעון הקודם, כשרשמה ברבעון השלישי הכנסות של 534 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP בסך 1.65 דולר למניה.  הרווח הנקי של צ'ק פוינט לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) הסתכם ברבעון השלישי ב-187 מיליון דולר, ירידה מ-201 מיליון דולר ברבעון המקביל על רקע עלייה בהוצאות התפעוליות וירידה בהכנסות הפיננסיות. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים שבראשם עלות התגמולים ההוניים לעובדים, צ'ק פוינט רשמה ברבעון רווח נקי בגובה כ-220 מיליון דולר, נמוך ב-4.8% מהרבעון המקביל, והרווח הנקי למניה עקף ב-5 סנטים את תחזיות האנליסטים. 

10:10

יום המסחר באירופה נפתח במגמה מעורבת. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ניכרת יציבות.

מדד ניקיי בטוקיו רשם היום ירידה של כ-1%.

בגזרת המסחר בסחורות, הנפט ממשיך לאבד גובה ומחיר חוזה לדצמבר על נפט מסוג ברנט יורד בכ-1% לרמה של 83.7 דולר לחבית.

07:50

מרבית הבורסות באסיה נסחרות היום בירידות שערים, כאשר מדד ניקיי בטוקיו יורד ב-1%, בהונג קונג הירידה עומדת על 0.1% ובשנחאי על כ-0.9%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ניכרת יציבות.

בניו יורק ננעל אמש המסחר במגמה מעורבת, לאחר החלשות במגמה החיובית בשעתיים האחרונות של המסחר. מדד S&P 500 עבר לטריטוריה שלילית וננעל בירידה של כ-0.4% והנאסד"ק ננעל ביציבות לאחר שבמשך מרבית היום רשם עלייה. 

בגזרת המסחר בסחורות, הנפט ממשיך לאבד גובה ומחיר חוזה לדצמבר על נפט מסוג ברנט יורד בכ-2% לרמה של 82.8 דולר לחבית.

התשואה על אג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים עולה ל-1.55% לאחר שאתמול צנחה ל-1.54%. בזירת הקריפטו, הביטקוין צנח אתמול במהלך המסחר בכ-5% לרמה של כ-59,000 דולר וכעת נסחר ביציבות סביב רמה זו. 

הלילה לאחר סיום המסחר יפרסמו תוצאות ענקיות ההייטק אמזון ואפל. צ'ק פוינט הישראלית צפויה לפרסם בצהריים. 

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין בסקירה שפרסם כי "בנקים מרכזיים רבים של שווקים מתפתחים העלו את הריבית לאחרונה, לאור עליית האינפלציה שהתעוררה בעקבות ההתאוששות הכלכלית, והמדיניות המוניטרית המהודקת והפצת החיסונים היעילה. כל אלה צמצמו את ההבדל בצמיחת התמ"ג בין כלכלות מתפתחות ומפותחות לפער הקטן ביותר מזה שני עשורים".

"אנו בלומברד אודייר נמצאים בתת משקל בהשקעות באג"ח ממשלתיות בשווקים מתפתחים עקב החוב הריבוני הגבוה המדאיג של המדינות בשווקים אלה, למרות התמיכה חסרת התקדים של קרן המטבע הבינלאומית בגובה 250 מיליארד דולר. כמו כן, אנו צופים כי אינפלציה גבוהה תכביד על החוב המתעורר במטבעות בשווקים אלה בחודשים הקרובים. אנחנו נשארים ניטרליים לגבי מניות בשווקים מתפתחים - כן, הערכות השווי גבוהות, אך התרחבות הפצת החיסונים, פתיחת הכלכלות, עליית התשואות, אינפלציה ומחירי הנפט אמורים לתמוך במניות מחזוריות בשנת 2022 בשווקים אלה. מצד שני, החששות מהצמיחה של סין וההתחזקות של הדולר האמריקני ערערו את ציפיות הרווח, שבשווקים המתפתחים עדיין נמצאות בפיגור מאחור. ככלל, אימצנו תחזית דובית על מטבעות שווקים מתפתחים במחצית השנייה של 2021, ואנו מצפים ליותר לחצי פיחות מטבע ככל שמאזני הסחר יחמירו. אנו מאמינים שהרנמינבי הסיני, הדולר הטייוואני, הרופיה האינדונזית, הפסו המקסיקני והרובל הרוסי יהיו במצב הטוב ביותר מבין המטבעות בשווקים המתפתחים".