תקציב הביטחון של ארה"ב מתעכב בגלל ויכוחים על האויגורים ונורד סטרים 2

הצעת החוק להרשאות הביטחון הלאומי כוללת העלאות שכר לחיילים וכסף לבנייה צבאית, ולרכישת ספינות ומטוסים

יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

הצעת תקציב הביטחון, שלרוב עוברת בקונגרס בתמיכה דו-מפלגתית גדולה, מתעכבת בסנאט בגלל כמה מדיניות נתונות במחלוקת לגבי רוסיה וסין, וכן בגלל הלחצים של לוח הזמנים של הסנאט בסוף השנה.

חוק הרשאות הביטחון הלאומי (NDAA) כולל העלאות שכר לחיילים וכסף לבנייה צבאית, ספינות ומטוסים. השנה החבילה של 777.9 מיליון דולר תגדיל את ההוצאה הצבאית בכ-5% לעומת התקציב של שנה שעברה.

בעת שהדמוקרטים דנים ב-NDAA, הם עובדים גם להעלאת תקרת החוב עד אמצע החודש, ולסיים את חבילת החינוך, הבריאות והאקלים שלהם בעלות 2 טריליון דולר, הנקראת "לבנות מחדש טוב יותר", עד סוף השנה. חלוקת הסנאט 50-50 והרוב הקטן של הדמוקרטים בבית הנבחרים מותירים למפלגה מקום מועט לתמרון.

ה-NDAA התעכב לאחר שמספר סנאטורים רפובליקאים התנגדו לקדם אותו אלא אם יצליחו לקבל מספיק קולות לתיקונים בהם תמכו, בייחוד תיקון שיזם הסנאטור ג'ים ריש (רפובליקאי מאיידהו) שיצריך סנקציות נגד בעלי הצינור נורד סטרים 2, צינור שנועד להעביר גז טבעי רוסי לגרמניה. במאי מחלקת המדינה ויתרה על סנקציות על החברה בעלת הצינור, בגלל שהממשל מנסה לחזק את קשרי ארה"ב עם גרמניה.

בניית הצינור בים הבלטי הושלמה בעיקרה, אבל הפרויקט עדיין מצריך רישוי טכני להפעלתו. סנקציות נגד החברה שהיא בעלת הצינור ימנעו מגרמניה ומהאיחוד האירופי מלהרשות לגז לזרום בצינור ועשויה לסבך את קשרי הבית הלבן עם גרמניה ועם רוסיה. הפרויקט יאפשר לרוסיה לעקוף מערכת הובלה העוברת דרך אוקראינה, וקייב ניסתה למנוע את התקדמותו.

הסנאטור בוב מננדז (דמוקרט מניו ג'רזי) גם הוא הגיש תיקון על סנקציות נגד רוסיה ל-NDAA. על פי התיקון שלו, נשיא ארה"ב יוכל להטיל סנקציות על נורד סטרים 2 רק במקרה שרוסיה תיזום פלישה או הפיכה שלטונית באוקראינה. בכירי הממשל אמרו ביום שישי שרוסיה צוברת כוח גדול סמוך לגבול שלה עם אוקראינה, מה שנותן לה אפשרות לפלוש לאוקראינה אם תרצה בתחילת 2022.

דמוקרטים בסנאט הסכימו להרשות הצבעה על שני התיקונים.

המכשול העיקרי: ניסוח חוק בנוגע לאויגורים

המכשול העיקרי הפך אחר כך לדרישה של הסנאטור מרקו רוביו (רפובליקאי מפלורידה) שהניסוח של חוק מניעת ההעסקה בכוח של אויגורים יועתק ל-NDAA. אותו חוק נועד להבטיח שמוצרים המיוצרים על ידי כח העבודה של מוסלמים אויגורים ואחרים במחוז הסיני שינג'יאנג לא נכנסים לשוק האמריקאי. החוק עבר בסנאט בקול אחד ביולי, אבל לא עבר בבית הנבחרים.

מנהיגי הדמוקרטים בסנאט אמרו שהם לא יתנגדו למהות התיקון של רוביו, אבל כלילת הניסוח של החוק כלשונו ב-NDAA תפר את הדרישה החוקתית שצעדי ההכנסה של טקסטים להצעת החוק יגיעו מבית הנבחרים ולא מהסנאט. הם ציינו שהדמוקרטים נתנו את קולותיהם לעשרות תיקונים אחרים שהציעו הרפובליקאים.

"זה מצער שהדרישה המוטעית הזו של סנאטור רפובליקאי יחיד מונעת מעבר של החוק החשוב הזה שמטרתו לשמור על ביטחוננו הלאומי", אמר ביום חמישי מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק).

"אין עם זה בעיה פרוצדורלית", הגיב רוביו בפוקס ניוז, וטען שהממשל פועל נגד הצעת החוק. "הבעיה היא שהם לא רוצים להעביר את זה. הבית הלבן מתנגד לזה, ג'ון קרי מתנגד לזה, ורוב התאגידים בארה"ב מתנגדים לזה בגלל שהם מרוויחים הרבה כסף מהעבודה בחינם שיוצאת ממחוז שינג'יאנג".

במסיבת עיתונאים של הדמוקרטים בבית הנבחרים ביום שישי, שאל עיתונאי אם קרי, שליח ארה"ב לנושאי אקלים, דיבר עם ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה) ועם אחרים בבקשה לא לפעול לגבי הצעת החוק כרגע כדי שלא תסבך את דיוני שינוי האקלים שלו עם סין.

פלוסי אמרה שלא. "אני לא נמצאת במקום שני אחרי אף אחד בקונגרס מבחינת הביקורת שלי לגבי רקורד זכויות האדם של סין", אמרה.

היא אמרה שגרסת בית הנבחרים של הצעת החוק על עבודה בכפייה, שהוגשה על ידי חבר בית הנבחרים ג'ים מקגוברן (דמוקרט ממסצ'וסטס) חזקה יותר מההצעה של הסנאט, אך היא לא אמרה מתי תובא ההצעה להצבעה.

כשנשאלה ביום שישי לגבי עמדת הבית הלבן על התיקון, אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי שממשל ביידן והקונגרס שניהם מודאגים מנושא העבודה בכפייה בשינג'יאנג. "אנחנו בשום פנים ואופן לא עושים לובי נגד העברת הצעת החוק", אמרה. היא אמרה שהממשל מציע לקונגרס עצות טכניות על מנת שהחקיקה תהיה יעילה וניתנת ליישום.

"אני לא חושב שמישהו יצביע בעד גימיק"

כשהשיחות תקועות במקום וסוף השנה מתקרב, אחת האפשרויות הפתוחות בפני שומר היא לוותר על הניסיון להעביר בסנאט גרסה של ה-NDAA ולמצוא גישה חלופית, כך אומרים עוזרים בקונגרס המכירים את הנושא.

בזמן שהסנאט נאבק בשאלה, אנשי הצוות בוועדות הכוחות המזוינים של הסנאט ושל בית הנבחרים כבר מנסחים פשרה על פיה יוכל ה-NDAA לעבור בשני הבתים של הקונגרס, וביום שישי הפשרה הזו הייתה כמעט מוכנה, אמרו עוזרי חקיקה. בית הנבחרים יכול להצביע על נוסח הפשרה בתחילת השבוע ולשלוח אותה לסנאט לסיים להעבירה מיד, כך אמרו.

התהליך עשוי להיות מסובך על ידי תקרת החוב המאיימת. המחוקקים דנים באפשרות להתחיל לדון על תקרת החוב כחלק מה-NDAA, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות. שומר ומוביל המיעוט בסנאט מיטץ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי) החלו לדון דנו באופן פרטי בתקרת החוב כבר לפני כמה שבועות, ומקווים להימנע מלהגיע למריבות המפלגתיות שאפיינו שיחות על הנושא הזה מוקדם יותר השנה.

הרפובליקאים קראו לדמוקרטים להעלות את תקרת החוב דרך תהליך המכונה הליך השלמה ומאפשר להעביר חקיקה מראש בסנאט ברוב פשוט, והמשמעות של זה היא שלא יהיה צורך בקולות הרפובליקאים. הדמוקרטים סירבו, ובמקום זה דחקו ברפובליקאים לשתף פעולה על הנושא דרך הצבעה רגילה. הדמוקרטים העבירו חוק קצר מועד להעלאת תקרת החוב על פי קווים מפלגתיים באוקטובר אחרי ש-11 רפובליקאים תמכו בהליך פרוצדורלי שמקדם את ההצעה.

אבל מובל המיעוט בבית הנבחרים קווין מקראתי (רפובליקאי מקליפורניה) הזהיר במסיבת עיתונאים ביום שישי שהרפובליקאים יתנגדו לשימוש בהצעת החוק על מדיניות הביטחון הלאומי כמסלול להעלאת תקרת החוב. "עכשיו הם רוצים לעשות איזה גימיק", אמר. "אני לא חושב שמישהו יצביע בעד גימיק".

ברט פורסט השתתף בהכנת הכתבה.