ווישור | בלעדי

עסקת איילון: ווישור קיבלה הנחה של 15 מיליון שקל ותשלם 73% מעל מחיר השוק

חברת הביטוח הדיגיטלית סיכמה עם הנאמן למניות השליטה באיילון כי תשלם תמורתן 448 מיליון שקל • בד בבד ישקיע צבי ברק 260 מיליון שקל במניות ווישור - פרמיה של 207% על השוק

אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר־הרים, מייסדי ווישור / צילום: איל יצהר
אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר־הרים, מייסדי ווישור / צילום: איל יצהר

עסקת מכירת השליטה בחברת הביטוח איילון לחברת הביטוח הדיגיטלית ווישור הגיעה ליישורת האחרונה והיא צפויה להיסגר באופן סופי עד יום חמישי. כפי שנחשף באתר גלובס, הגיעו ווישור  ועו"ד מורן מאירי, הנאמן המחזיק במניות מייסד איילון, לוי רחמני ז"ל, להסכמה על הפחתה של 15 מיליון שקל בסך התשלום שתעביר ווישור בגין רכישת השליטה באיילון (67% מהמניות).

זאת, בעיקר נוכח הירידה החדה בשווי המניה של איילון  מאז חתימת ההסכם הראשוני בין הצדדים ביוני אשתקד, וכן בשל פערים שהתגלו לטענת ווישור ביחס לעמידתה של איילון בדרישות ההון בין המידע שהוצג לה טרם החתימה על הסכם המכירה, לבין נתוני איילון כפי שהם משתקפים בדוחות החברה.

 
  

על פי ההסכמות שהושגו כעת, ווישור תשלם למשפחת רחמני סכום של 448 מיליון שקל עבור מניות השליטה באיילון, לעומת 463 מיליון שקל כפי שסוכם תחילה. המחיר למנייה בעסקה עודכן מ-38.6 שקל במקור ל-36.6 שקל, כשגם המחיר הנוכחי מהווה פרמיה של כ-73% על מחיר השוק הנוכחי של מניית איילון.

בד בבד עדכנו בווישור את נחיר העסקה שסוכמה בין החברה לקיסריה אלקטרוניקה של בני הזוג צבי וענת ברק, שנועדה לאפשר את מימון רכישת השליטה באיילון. במסגרת עסקה זו, שצפויה לצרף את בני הזוג ברק לגרעין השליטה בווישור, הם אמורים היו לשלם 270 מיליון שקל תמורת מניות ווישור (100 מיליון שקל מסכום זה כבר הועברו לאחרונה תמורת 19% ממניות ווישור).

כעת יופחת סכום התמורה שתשלם קיסריה ב-10 מיליון שקל, לנוכח ירידה חדה של 60% במחיר מניית ווישור מאז נחתם הסכם ההשקעה בין הצדדים בספטמבר האחרון. המחיר שמשלמים בני הזוג ברק נותר על 6.3 שקל למניית ווישור -  פרמיה של יותר מ-200% על מחירה השוק הנוכחי שלה - אך כמות המניות שיוקצו להם תופחת ותעמוד על 38% מהון החברה. ווישור נסחרת כיום בשווי של 168 מיליון שקל, המשקף תשואה שלילית של 64% מהנפקתה בבורסה במרץ 2021.

ההסכמות החדשות מגיעות בעקבות חילוקי דעות שהתגלו כאמור בין הצדדים לאחרונה באשר ליכולת עמידתה של איילון במשטר כושר הפירעון, על פי דרישות דוקטרינת סולבנסי 2. בווישור, חברת הביטוח הדיגיטלית הצעירה בראשות אמיל ויינשל וניצן צעיר-הרים, דרשו כי הנאמן למניות רחמני המנוח יפעל לכך שעוד טרם העברת השליטה באיילון ולפני השלמת העסקה, ידאג להזרמת הון לחברה, אשר תשיב את יחס כושר הפירעון של איילון לשיעור שהוצג לרשות שוק ההון ולווישור. לחילופין, דרשו בווישור, תבוצע התאמה לתמורה שתשלם החברה בגין השליטה בגובה הפער שהתגלה בין הדיווחים.

מנהל העיזבון דחה את כל טענות ווישור וציין כי בכוונתו לעמוד על השלמת העסקה בהתאם לתנאיה. במקביל, קידמו באיילון בימים האחרונים את מכירת חלקה של החברה (20%) בחברת הגמל המשותפת לה ולבית ההשקעות מיטב, וזו אכן הושלמה השבוע כשנקבע כי מיטב ישלם 120 מיליון שקל עבור חלקה של איילון בחברה. עסקה זו תביא את איילון לרשום רווח של 42 מיליון שקל אשר יסגרו באופן משמעותי את הפערים שהתגלו בדיווחי החברה.

חברות הביטוח והאחזקות של איילון ימוזגו

במקביל ליישוב חוסר ההסכמות בין הנאמן לבין ווישור, קיבלה השבוע איילון את אישור רשות המסים שיאפשר למזג את חברת האחזקות שלה עם חברת הביטוח - מהלך שנועד "לקפל שכבה" כפי שדרשו ברשות ני"ע כתנאי למכירת השליטה בחברה.

על פי חוק הריכוזיות, נאסרת קיומה של פירמידה של יותר משתי חברות שכבה (חברה ציבורית או חברה מדווחת שמגייסת אג"ח). מכיוון שווישור הינה חברה ציבורית וכך גם איילון אחזקות, שתחתיה ישנה גם חברת איילון הנפקות (שהנפיקה אג"ח עבור חברת הביטוח שבתורה נהנית מפטור בחוק הריכוזיות מהחזקה בחברת הנפקות המנפיקה רק עבורה), נוצרות שלוש חברות שכבה. המיזוג שמבצעת איילון יהפוך אותה לחברת שכבה אחת כשווישור תהיה מעליה כבעלת השליטה החדשה.