הוגה מיזם קנאביס נושל מהפרויקט. מה קבע בית המשפט?

יזם פעל להקמת פרויקט לגידול קנאביס ברמת הגולן, שותפו, בעל הקרקע החקלאית ביקש להוציאו מהמיזם בטענה כי השניים לא חתמו על הסכם שותפות ולא הסדירו בכתב את חלוקת הזכויות • בית המשפט קבע כי הצדדים הסכימו מתחילת השיתוף ביניהם על חלוקה שווה

חממה לגידול קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock

יזם שפעל להקמת מיזם לגידול קנאביס במעלה גמלא ברמת הגולן יצא למאבק משפטי נגד שותפו למיזם, מושבניק בעל קרקע חקלאית שביקש להוציאו מקידום הפרויקט. הבעיה התחילה כשהשניים - תומר סולומון ואורי אמיתי בעל הקרקע לא חתמו על הסכם שותפות ולא הסדירו בכתב את חלוקת הזכויות ביניהם. הם חברו לניר פלטר (בעל יקב פלטר) ונדב סגל מייסדי חברת הקנאביס PSC העוסקת בפיתוח טכנולוגי על בסיס קנאביס. כאשר עמדו לחתום על הסכם להקמת חוות גידול קנאביס התגלעה מחלוקת בין השניים על חלוקת הזכויות ביניהם.

בית המשפט המחוזי בלוד קבע 5 שנים לאחר הגשת התביעה על ידי היזם כי למרות שהשניים לא חתמו על הסכם שותפות, הנסיבות וההתנהלות לצד טיוטות הסכמים, והקמת חברות אחרות לקידום המיזם, מעידים כי הסכימו מתחילת השיתוף ביניהם על חלוקה שווה. כך למרות חוסר האמון העמוק בין השניים, קבע השופט יעקב שפסר כי סולומון הוא הבעלים של מחצית הזכויות בכל ישות משפטית באמצעותה יפעיל שותפו לשעבר את המיזם בתחום הקנאביס הרפואי. עד היום חוות הגידול לא הוקמה והחברה לה שותפים לפי ההחלטה מחזיקה באישור ראשוני להקמת המיזם.

תחילתה של הפרשה בשנת 2015, אז התגורר סולומון במושב מעלה גמלא וניהל עסק של צימרים. לפי פסק הדין, הוא נחשף להתגבשות הרפורמה הצפויה במשרד הבריאות בתחום הקנאביס הרפואי, במסגרתה ניתן לקבל אישור לגידול קנאביס כשאחד התנאים הוא כי בעל הזכויות בקרקע החקלאית יהיה מבקש הרישיון לגידול. סולומון חיפש שותף ומצא את אמיתי, שבבעלותו קרקע חקלאית.

השניים החלו לקדם את הרעיון. סולומון פנה ליועצת בתחום הנפקת רישיונות לחוות גידול ושילם לה מכספו 10,000 שקלים, יחד קיבלו את האישור להקמה מהאגודה של המושב וסמוך לאחר פרסום החלטת הממשלה ביוני 2021 הגישו השניים בקשה על שמו של אמיתי ליחידה לקנאביס רפואי לאישור ראשוני להקמת חוות גידול. הם הקימו חברה וסולומון פעל לאיתור משקיעים, איתר את פלטר וסגל והארבעה ניהלו משא ומתן כאשר סולומון ואמיתי פועלים כיחידה עצמאית. הם הקימו חברה וסולומון ואמיתי נרשמו כמחזיקים יחד שליש מהמניות.

סולומון הוצא מהשותפות ב-2017

סולומון לא היה מרוצה מהתנאים שהוצעו במסגרת שיתוף הפעולה עם פלטר וסגל וכאשר ביוני 2017 סירב סולומון לדרישתו של אמיתי לחלוקה של 78% מול 22% לסולומון, הוא הוצא מהשותפות עם פלטר וסגל. הם נחלקו על חלוקת הזכויות ביניהם. אמיתי טען כי לא היה הסכם מחייב. "היו דיבורים של שני יזמים חסרי ניסיון שיצאו לדרך, אבל המדובר היה בעיקר בשיח כללי על חלומות לעשות עסקים, לא גיבשנו הסכמות" טען במשפט. סולומון טען כי הוא זה שהגה, יזם, יסד והקים את המיזם וסיכם עם אמיתי כי יהיו בעלי זכויות שוות במיזם. לטענתו אמיתי פעל מאחורי גבו לגזול את זכויותיו והעתיק אותו לתאגיד חדש שהקים עם פלטר וסגל.

ביולי 2017 יומיים אחרי שאמיתי הודיע לסולומון על סיום השותפות ביניהם, הקימו אמיתי פלטר וסגל את חברת בלס חקלאות. החברה נועדה לבצע את הפעילות של מיזם הקנאביס בלעדי סולומון. בהמשך נחתם הסכם מייסדים בין חברת PSC בבעלות פלטר וסגל כך שאמיתי מחזיק בשליש מהמניות והחברה בשני שליש אך בסוף 2018 החליטו פלטר וסגל לצאת מהמיזם לאחר שהשקיעו 400 אלף דולר.

סולומון הגיש את התביעה גם נגד פלטר, סגל וחברת PSC אך לפני שנתיים הגיע לפשרה עמם לפיה החברה תשלם לו את הוצאות המשפט בגובה של 25 אלף שקל והוא יקבל 4,691 מניות של PSC.

אחת הטענות של אמיתי במשפט היתה כי תידרש עבודה רבה על מנת שהמיזם יעמוד על רגליו ויניב רווחים והם יתקשו לשתף פעולה לאור חוסר האמון ביניהם. למרות זאת השופט חייב אותם לשתף פעולה אם ירצו לקדם את המיזם. השופט קבע כי "לא ניתן להתעלם מתרומתו של תומר למיזם. אין מחלוקת כי הרעיון למיזם היה שלו, כי הוא נשא בהוצאות הדרושות להפקת קודי עוסק ואישורים ראשוניים והוא יצר את הקשר בין אורי לבין פלטר וסגל". השופט מנה שורה ארוכה של פעולות אותן ביצע אמיתי במסגרת קידום המיזם ששכנעו אותו כי השניים סיכמו על חלוקה שווה, וחייב את אמיתי ב-50 אלף שקל הוצאות לטובת סולומון.

אייל נחשון / צילום: נמרוד גליקמן
 אייל נחשון / צילום: נמרוד גליקמן

את סולומון ייצגו עוה"ד אייל נחשון ושחר רוטשילד ממשרד ברנע ג'פה לנדה. את אמיתי ו-PSC ייצגו עוה"ד טל כלימיאן ואליעזר פומרנץ.