"המצב באירופה על הפנים. כל ענף המזגנים שם אוכל קש"

כך אומר משה הורוביץ, מנכ"ל תדיראן צריכה * אליעזר בן-משה, מנכ"ל אלקטרה צריכה: "גם הפיחות לא הועיל"

"המצב באירופה על הפנים. כל הענף שם אוכל קש" - כך אמר היום ל"גלובס" משה הורוביץ, מנכ"ל תדיראן מוצרי צריכה, בנוגע למזג האוויר החורפי השורר ביבשת.

בשבועות האחרונים שורר באירופה מזג אוויר סוער. בווימבלדון דווח על הטורניר הרטוב ביותר מאז החלו לקיים את טורניר הטניס לפני 110 שנים, ובמזרח אירופה היו בסוף השבוע שטפונות. מזג האוויר החורפי הזה, באמצע הקיץ האירופי, מאיים להפוך את קיץ 97' לעוד קיץ קשה לתעשיית המזגנים, לאחר שקיץ 96' הסב לתעשייה הזו הפסדים כבדים.

בתעשיית המזגנים הישראלית - אלקטרה מוצרי צריכה ותדיראן מוצרי צריכה - הודו היום כי המצב בשוק האירופי אכן לא טוב. אליעזר בן-משה, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, היה זהיר יותר ואמר רק, כי "באירופה חלש מאוד. אנחנו עדיין מרגישים את השאריות של השנה הקודמת, בתחום המלאים, ויש ירידה גם במכירות וגם במחירים".

בן-משה אמר גם, כי הפיחות שהיה בשער השקל בסוף הרבעון הקודם "לא הועיל", מאחר שהפיחות התרחש רק בתום הרבעון, ומאחר שעיקר הפיחות היה בשער החליפין של הדולר, ולא בשערי המטבעות האירופיים. יש לציין גם, כי אלקטרה מוצרי צריכה נהנית פחות מפיחותים, מאחר שהיא מוכרת באירופה תוצרת שהיא מייצרת במפעלים שם.

משה הורוביץ, מנכ"ל תדיראן מוצרי צריכה, היה זהיר פחות, והודה כי המצב בשוק האירופי קשה משמעותית מהשנה הקודמת. הוא אמר כי בספרד ובאיטליה, שני השווקים העיקריים לשיווק מזגנים באירופה (מדינות חמות יחסית), הירידה במכירות מוערכת בכ-%40 עד %50 לעומת השנה שעברה.

הירידה במכירות הפכה לחמורה עוד יותר לנוכח עודפי היצע שקיימים עדיין בענף - שיירים של המלאים הגדולים שהוכנו לקראת הקיף שעבר, ושלא נמכרו.

"היצרנים", אומר הורוביץ, "קיוו לחסל השנה את המלאים הגדולים שנצברו משנה שעברה; אבל לא רק שהמלאים אינם מחוסלים - הם רק גדלים עוד יותר השנה". הוא אמר כי בעקבות זאת חלה "ירידת מחירים עצומה. מוכרים שם מזגנים כמעט במחיר העלות".

הורוביץ תיאר את המצב של ענף המזגנים באירופה במילים: "אוכלים קש" ו"על הפנים". הוא אמר כי מכירות המזגנים הן בדרך כלל תוצאה של מזג אוויר חם מאוד, ש"מריץ את כולם לחנויות. במלטה למשל, היו שלושה ימים עם 40 מעלות, וכל המלאים שם נחטפו".

הבעיה היא, שכרגע לא שורר חום באירופה כלל, וגם אם הוא ישרור בהמשך הקיץ, הורוביץ כבר אינו אופטימי. "אנחנו כבר במחצית יולי, והקיץ באירופה נגמר בסוף אוגוסט. כך שגם אם מחר יהיה חם, אנשים כבר רואים את סוף הקיץ לפניהם, והם לא ימהרו לקנות מזגן. מבחינת הקיץ הזה, אנחנו כנראה כבר אחרנו את הרכבת".

לדברי הורוביץ, הפיחות שיפר את המירווחים של תדיראן ב-%5, אבל זה אינו די לאור ירידות המחירים בענף. להערכתו, מרבית יצרני המזגנים באירופה מפסידים כעת, ועל כך הוא גם בונה: "אני מקווה שחלק מהחאפרים שנכנסו לענף בשנתיים האחרונות ייצאו ממנו, ושהענף יתייצב".

מה שמשפר מאוד את מצבן של חברות המזגנים הוא ההתאוששות של שוק המזגנים בארץ, בעקבות הפיחות ובעקבות מזג האוו יר החם של השבועיים האחרונים. -הורוביץ העריך, כי בשבועיים האחרונים קצב המכירות של החברה בארץ טוב מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה, הגם שבמצטבר שנת 97' היא עדיין שנת מיתון מבחינת החברות בענף זה.

בנושא הזה דווקא בן-משה מתון יותר, והוא מדבר עדיין על מכירות בארץ הנמוכות בכ-%5 משנה שעברה (אבל גבוהות משמעותית מהמכירות בחודשים הקודמים). בן-משה סירב להעריך מה יהיו תוצאותיה הכספיות של אלקטרה צריכה ברבעון השני, ואולי גם השלישי.

הורוביץ העריך כי שני הרבעונים הללו יהיו חלשים מהמקבילים להם בשנה שעברה (צריך לזכור, כי שני הרבעונים הראשונים בשנה שעברה עוד היו מצוינים. הבעיות צצו החל מהרבעון השלישי, והגיעו להפסדי עתק ברבעון הרביעי), אבל ציין, כי הוא "מקווה שהשני לא יסתיים בהפסד, והשלישי יהיה טוב מהשני. כרגע אני לא רואה הפסד, לפחות לא ברווח מפעולות".

שני המנכ"לים כאחד ציינו, כי הם ממשיכים בצעדי ההתייעלות שלהם. במקרה של תדיראן מדובר בצעדים גם בתחום כוח האדם. הצעדים הללו, מעריך הורוביץ, יאפשרו לתדיראן מוצרי צריכה לסיים את השנה בתחום המזגנים עם רמת מלאים נמוכה יותר מאשר מבתחילת השנה, וזה למרות הירידה במכירות. «מאת מירב ארלוזורוב «"המצב באירופה על הפנים. כל ענף המזגנים שם אוכל קש" «כך אומר משה הורוביץ, מנכ"ל תדיראן צריכה * אליעזר בן-משה, מנכ"ל אלקטרה צריכה: "גם הפיחות לא הועיל" גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>