אלסינט וג'נרל אלקטריק מקימות בישראל חברה לפיתוח וייצור מצלמות גרעיניות

החברה המשותפת תקלוט 150 עובדי פיתוח של אלסינט ותמכור לשתי החברות ציוד ב-80 מ' ד' כבר ב-97' * ההסכם מהווה הכרה של גי'.אי ביכולת הטכנולוגית העדיפה של אלסינט בתחום זה * שתי החברות, שימשיכו להתחרות בשיווק, מחזיקות ב-%20 מהשוק העולמי בתחום

התחרות החריפה בענף מוצרי ההדמיה הרפואית הממוחשבת הביאה את חברת אלסינט להיכנס להסכם שיתוף פעולה מהותי בתחום הרפואה הגרעינית עם החטיבה הרפואית של קונצרן הענק האמריקני ג'נרל אלקטריק. אלסינט וגי'.אי החליטו לחבור יחדיו בתחום ולהקים חברה ישראלית משותפת שתעסוק בפיתוח ובייצור של מצלמות גרעיניות.

יונתן אדרת, נשיא אלסינט, אומר כי כל אחת מהחברות מוכרת מצלמות גרעיניות בכ-60 מיליון דולר בשנה, ויחדיו הן מחזיקות בכ-%20 מהשוק העולמי בתחום.

עפ"י הסכם שיתוף הפעולה, כל אחת משתי החברות תמכור את המצלמות תחת שם המותג שלה, כך שהתחרות ביניהן תימשך בכל הקשור לשיווק. "החלטנו שבמקום להתחרות בכל החזיתות נשתף פעולה. תמשיך להיות תחרות, אבל אני מקווה שלא חריפה. שתי החברות מחזיקות ב-%20 מהשוק, ואנו רוצים לגדול בתוך מספר שנים לנתח של %40. מ-98' החברה המשותפת תהיה הגדולה בעולם בתחום".

החברה המשותפת החדשה תעסיק כ-150 עובדים, רובם יוצאי אלסינט. למרות שבאלסינט לא אומרים זאת בפה מלא, נראה כי העובדה שמרבית עובדי הפיתוח יגיעו מאלסינט פירושה שג'י.אי הגיעה למסקנה כי בשוק זה החברה מובילה עליה, טכנולוגית. מכאן גם נובע כי ג'י.אי תסגור את רוב פעילות המו"פ שלה בתחום.

אדרת אומר כי שיתוף הפעולה יניב לשתי החברות מספר פירות, כמו יתרון לגודל וחיסכון בהוצאות פיתוח. בנוסף, אלסינט היא שתייצר עבור החברה המשותפת את מרבית הרכיבים, כאשר רק ההרכבה הסופית תיעשה ע"י המיזם החדש. לדבריו, פעילות ייצור זו של אלסינט תניב לה רווחים.

אלסינט וג'י.אי נאבקות בשנים האחרונות בחברת אדאק האמריקנית, שמחזיקה בעצמה בכ-%20 מהשוק העולמי. אדרת צופה כי החברה המשותפת תמכור השנה, במחירי העברה, בכ-80 מיליון דולר, שפירושם מכירות ללקוח הסופי של 120 מיליון דולר ע"י אלסינט וג'י.אי. כלומר, ב-97' הוא לא צופה גידול במכירות של שתי החברות בתחום. אולם אדרת צופה כי מצלמה חדשה של אלסינט, ה-VARICAM, ותחום חדש של הדמיית פוזיטרונים אותו יפתחו שתי החברות, יאפשרו להן לצמוח בתחום החל מ-98'.

מצלמות גרעיניות מסייעת לאבחון מוקדם של גידולים סרטניים, אבחון מחלות לב, בעיות זרימת דם, תפקוד כליות ועוד. השוק העולמי למוצרים אלו מוערך ע"י אלסינט ב-600 מיליון דולר.

חברת אלסינט הצהירה לפני יותר משנה כי היא תנסה לשפר את מעמדה בשוק מוצרי ההדמיה הרפואית הממוחשבת ע"י שיתופי פעולה. מאז היא הספיקה להכריז על שיתוף פעולה עם אגפא, סיליקון גרפיקס, פיליפס (שיווק ביפאן), סימנס, ועתה גם ג'נרל אלקטריק.

"לאלסינט", אומר אדרת, "יש טכנולוגיה מקורית שכולם מקושרים אליה. בתחילת דרכי בחברה הכיוון היה צמיחה והגדלת נתח השוק. ב-95' זה עבד לא רע וגדלנו ביותר מ-%20, אבל מאמצע 96' התחרות בענף שוחקת את הריווחיות שלנו ופיתחנו גישה חדשה של התרחבות ע"י הנחלת הנכסים הטכנולוגיים שלנו. זה לא יבוא לידי ביטוי בגידול במכירות ב-97', אבל זה יסייע לנו בטווח הארוך".

בשנת 97' צופה אדרת כי הכנסות החברה לא יגדלו וכי היא תרכז את מירב המאמצים בחזרה לריווחיות והעלתה. בשנת 98' מקווה אדרת להגדיל את ההכנסות בכ-%15.

לאלסינט שלושה קווי פעילות מרכזיים. בתחום ההדמיה הגרעינית היא חברה לג'י.אי; בתחום הסי.טי, בו היא מוכרת ציוד ללקוח הסופי ב-110 מיליון דולר לשנה, היא משתפת פעולה עם סימנס. שתי החברות אמנם לא הקימו ישות עיסקית חדשה ומשותפת, אולם לדברי אדרת הן יצרו מעין מיזוג מלאכותי לפיו שתי החברות מקיימות שיתוף פעולה מלא בתחום הפיתוח, כך שכל חברה מקבלת מטלות פיתוח בתחומים בהם היא חזקה יותר.

לדבריו, כל חברה גם תמכור לשותפתה רכיבים שפותחו על ידה ושישולבו במוצרי הסי.טי שלה. ומכיוון שסימנס מוכרת בתחום ב-400 עד 450 מיליון דולר, פי 4 מאלסינט, אדרת אומר כי דרך שיתוף פעולה זו יוצרת פתח לגידול משמעותי בהכנסותיה של אלסינט.

לדבריו, בחמש השנים הקרובות הסכם זה יוסיף לאלסינט מכירות של יותר מ-100 מיליון דולר רק ממכירת רכיבים לסימנס. ב-97' וב-98' אלסינט תמכור רק כמויות ניסיוניות בהיקפים נמוכים, אבל להערכתו החל משנת 99' היא תמכור לסימנס רכיבים ביותר מ-30 מיליון דולר לשנה. וביחס לקצב המכירות של אלסינט ב-96' מדובר בגידול של %10, לא מעט לתעשייה בקיפאון.

אדרת אומר כי כדי לעמוד בהיקפי ייצור אלו אלסינט מקימה מפעל ייצור חדש בחיפה, שבו יועסקו מעל ל-100 עובדים. הוא גם אומר כי על פי התכנון הנוכחי, סורקי הסי.טי שמפתחות שתי החברות יהיו הטובים מסוגם בעולם, כך ששתי החברות מקוות לגידול במכירות בתחום ללקוחות הסופיים, ולא רק מעיסקאות ביניהן.

אלסינט, מציין אדרת, לא אמרה בהכרח את המילה האחרונה בכל הקשור להסכמים אסטרטגיים. מקור ההכנסות המרכזי השלישי של החברה הוא תהודה מגנטית, תחום בו יש לחברה הסכמי שת"פ עם חברות קטנות, צעד אותו מגדיר אדרת כטקטי. לדבריו, אלסינט עשויה להכריז על שיתוף פעולה אסטרטגי בכל תחום בו היא עדיין לא עשתה זאת, כלומר תהודה מגנטית, ממוגרפיה ותחומי פיתוח חדשים. «מאת עמנואל תימור «אלסינט וג'נרל אלקטריק מקימות בישראל חברה לפיתוח וייצור מצלמות גרעיניות «החברה המשותפת תקלוט 150 עובדי פיתוח של אלסינט ותמכור לשתי החברות ציוד ב-80 מ' ד' כבר ב-97' * ההסכם מהווה הכרה של גי'.אי ביכולת הטכנולוגית העדיפה של אלסינט בתחום זה * שתי החברות, שימשיכו להתחרות בשיווק, מחזיקות ב-%20 מהשוק העולמי בתחום