גם מאיר שמיר על האינטרנט: מבטח שמיר תרכוש עד %20 מתפוז

שלי תשובה, מנכ"ל פורסייט: "השוק נמצא היום במצב של שייק אאוט, ולכן הוא עדיין מוכן לקבל פורטלים צעירים, אבל בסופו של דבר יישארו רק שניים שלושה וזהו"

ה'רעש' סביב הפורטלים הישראלים נמשך. אתמול (א') רכשה רשת, זכיינית ערוץ 2, %28.5 ממניות חברת נטקינג תמורת כ-1.6 מיליון דולר, והיום הצטרף מאיר שמיר להמולה הזאת; מבטח שמיר תשקיע עד 2.3 מיליון דולר בחברת זן מדיה, מפעילת פורטל האינטרנט תפוז.

בשלב הראשון תשקיע מבטח שמיר כ-785 אלף דולר תמורת כ-%10 ממניות זן, עם אופציה להגדיל את אחזקותיה לכ-%20 במשך שנה תמורת 1.6 מיליון דולר. אופציה זו תמומש בשני שלבים, לתקופות של 6 חודשים ושנה. בהנחת מימוש מלא של האופציות, משקפת עיסקה זו שווי של 15.5 מיליון דולר לתפוז לפני הכסף.

"זו עיסקה מצוינת בשבילנו וטובה גם בשבילם", אמר היום ל"גלובס" ניר לוטן, אחד משני יזמי תפוז. "אנו מחפשים כבר זמן רב שותף אסטרטגי. ניהלנו מו"מ עם גופים רבים ומכובדים עד שנוצר הקשר עם מבטח שמיר", מספר לוטן. "מבטח שמיר לא נתנו את המחיר הכי גבוה לעיסקה, אבל הם חבר'ה רציניים שבאים לעבוד, וזה מה שיצר את הכימיה בינינו.

"אנו הולכים לעבוד ביחד. זה לא רק שיתוף פעולה פיננסי. שיתוף הפעולה עם מבטח שמיר יכול לקדם אותנו בערוץ של פיתוח המסחר האלקטרוני וגם בצד הפיננסי. אנו מאמינים שמבטח יסייעו לנו במיזמים עיסקיים ואולי אף בהנפקה בבורסה. פשוט יש להם יופי של ניסיון".

- ומתי ההנפקה?

"לא יודע. כנראה שבמחצית הראשונה של שנת 2000. לא לפני כן".

- זה נראה לך ריאלי - 15 מיליון דולר לפורטל?

"מבטח סגרו עיסקה מצוינת, ובעוד שנה אנשים יגידו שזה מחיר מצחיק. אנו מתכוונים להיות הפורטל המוביל בישראל ולספק מגוון שירותים לגולשים".

בינתיים סיים תפוז את המחצית הראשונה של 99' עם מכירות בהיקף של כ-12 מיליון שקל, כשרוב ההכנסות באות ממסחר אלקטרוני (חנויות וירטואליות), ממכירת שטחי פרסום ומבניית פרויקטים באינטרנט. על רווחים בינתיים אין, כמובן, על מה לדבר.

שלי תשובה, מנכ"ל חברת פורסייט, אומר היום כי "זה לא יהיה נבון לקבוע את שווי החברה לפי המחיר המגולם באופציות, כי באופציות יש תמיד את האפשרות שהן לא יתממשו. לפיכך, השווי נמצא איפשהו בין מחיר המניה לאופציה, ולכך יש את המודלים הידועים. מבנה כזה של עיסקה מקטין את הסיכון של מבטח. הם לוקחים את האופציות ביוקר ומתווכחים על שווי המניה נכון לעכשיו. זה לא אומר שההערכה היא כי שווי הפורטל יוכפל בשנה; יש כאן שיטה של משא ומתן".

- יש כעת הצפה של פורטלים ישראליים. לא כולם ישרדו.

"אני לא מוצא מקום לכל ה-7-6 פורטלים שקיימים היום. בסופו של דבר, בעוד שנתיים-שלוש לא נראה בשוק יותר מ-3-2 פורטלים מבין הקיימים. השוק נמצא היום במצב של שייק אאוט ולכן הוא עדיין מוכן לקבל פורטלים צעירים, אבל בסופו של דבר יישארו רק שניים שלושה וזהו.

"הפורטלים מתחילים להפוך ממנועי חיפוש חכם לספקי תוכן. בסוף השייק אאוט שעובר השוק, שאר הפורטלים ייעלמו, או יידעו להשתלב בתוך אלו שישרדו. אני מאמין שנראה פורטלים שישולבו אחד בשני בצורה ורטיקלית - דהיינו, לא יהיו כלליים אלא יתמחו בנושא מסוים."

מאיר שמיר, מנכ"ל מבטח שמיר, השוהה בפרנקפורט, אומר היום: "מבטח הקימה צוות בדיקה לתחום האינטרנט לפני מספר חודשים. לאחר שהצוות בדק את השוק, הגענו למסקנה שכדאי לנו לחבור לתפוז. זו ההשקעה הראשונה שלנו באינטרנט, ודרכה נרכז את שאר הפעילות העתידית שלנו בתחום. יש לנו עוד פעילויות בקנה, אך עדיין מוקדם לדבר על כך.

"כבעלים של חברה שיש לה עשרות אלפי לקוחות, אנו יכולים לשלב פעילויות. כוונתי היא בעיקר ללקוחות שיש לנו בתחומי הביטוח והפנסיה. אם נראה שיש לנו אפשרות להרחיב פעילויות דרך תפוז בתחום האינטרנט, ייתכן שאף נגדיל את אחזקתנו בחברה, אבל עדיין מאוד מוקדם לדבר".

- אתם כבר חושבים להנפיק את תפוז?

"אנו לא חושבים עדיין על שום דבר מיוחד. אנו לומדים את הנושא, מנסים להבין את האפשרויות הגלומות בו, והנפקה אינה עומדת על הפרק, לפחות לא בשלב זה".« מאת צביקה רובינס « גם מאיר שמיר על האינטרנט: מבטח שמיר תרכוש עד %20 מתפוז « שלי תשובה, מנכ"ל פורסייט: "השוק נמצא היום במצב של שייק אאוט, ולכן הוא עדיין מוכן לקבל פורטלים צעירים, אבל בסופו של דבר יישארו רק שניים שלושה וזהו"