אילן בירן נבחר כצפוי למנכ"ל בזק; "הבטיחו לי סיום ההפרטה תוך שנה"

דירקטוריון בזק אישר היום (ה') את מינויו של אילן בירן כמנכ"ל החברה, לאחר שהומלץ לתפקיד על ידי שר התקשורת, בנימין בן אליעזר, וראש הממשלה, אהוד ברק. בירן נבחר פה אחד. לפני ההצבעה הציג בירן את ה"אני מאמין" שלו, ובין היתר אמר, כי ברק ובן אליעזר הבטיחו לו ש"יביאו לידי סיום את תהליך הפרטת בזק - בתוך 12 חודשים".

ההחלטה על מינויו של בירן במקום עמי אראל הפורש לאלרון הונחתה על ראשי בזק מלמעלה, על ידי בן אליעזר. בירן משמש היום כמנכ"ל משרד הביטחון, והוא מונה לתפקיד בזמנו על ידי יצחק מרדכי. ההערכות הן, שברק רצה לההעבירו ממשרד הביטחון, ולכן המליץ לבן אליעזר על מינויו כמנכ"ל בזק. המועמד להחליף את בירן במשרד הביטחון הוא עמוס ירון.

לאחר שבן אליעזר המליץ על בירן, פירסמה בזק - על פי הנחיות מנהל רשות החברות הממשלתיות - מודעת חיפוש לתפקיד המנכ"ל, ללא דרישה של ניסיון בתחום התקשורת. למודעה נענו שישה מועמדים, בהם בירן, קצין קשר ואלקטרוניקה ראשי לשעבר, הרצל הללי, ועוד ארבעה שלא נחשבו מועמדים רציניים רציניים.

הבחירה של בירן היתה צפויה, לאו דווקא בגלל כישוריו אלא בגלל תמיכת בן אליעזר. השר הבהיר בגלוי, כי הוא לא יהיה מוכן לקבל בחירה אחרת, ולא יאשר אותה.

גורמים בכירים בשוק התקשורת הביעו היום ביקורת נוקבת על הדרך בה נבחר מנכ"ל בזק. ראשית, על כך שבן אליעזר הודיע על זהות המומלץ שלו עוד לפני פרסום המודעה, עובדה שמנעה ממועמדים ראויים להציג את מועמדותם לתפקיד. שנית, על כך שנתן להבין שלא יאשר מינוי אחר, מה שמנע למעשה כל שיקול דעת מדירקטוריון החברה בבואו לדון היום במינוי.

גורם בכיר ביותר בשוק התקשורת אמר היום ל"גלובס", כי תהליך בחירת בירן מהווה "פארסה שלא היתה כמוה". דוברת משרד התקשורת לא היתה מוכנה להגיב על הדברים.

בירן, 53, הוא אלוף (מיל.). תפקידו האחרון בצה"ל היה אלוף פיקוד מרכז, ולאחר מכן, לפני כשלוש שנים, מונה כמנכ"ל משרד הביטחון. בין תפקידיו הקודמים בצה"ל: מגד ומח"ט גולני, מפקד ביה"ס לקצינים, מפקד אוגדה משוריינת, מפקד עוצבת הגליל וראש חטיבת המבצעים במטה הכללי. בינואר 89' הועלה לדרגת אלוף, והתמנה לראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. באפריל 94' התמנה לאלוף פיקוד מרכז. בירן הוא בוגר ביה"ס הגבוה של המארינס בארה"ב, המכללה הבין- זרועית לפיקוד ומטה (פו"מ) וקורס מפקדי אוגדות.

מינויו של בירן כפוף לאישור ועדת בן דרור ואישורי שר התקשורת וראש הממשלה. כאשר יתקבלו כל האישורים, צפוי בירן להיכנס לתפקיד.« מאת אפי לנדאו « אילן בירן נבחר כצפוי למנכ"ל בזק; "הבטיחו לי סיום ההפרטה תוך שנה"