נאוה בבית?

"כשמותחים ביקורת על המורים, בייחוד בזמן שביתות, אהוד לא מצטרף לביקורת. הוא מבין את המצוקות של המורים". נאוה ברק, מורה בעברה, מאי 99. ינואר 2000, יום רביעי לשביתת המורים, הסוף לא נראה באופק. אהוד ברק, שוב, שותק.

השאלה שתתברר לבסוף היא לא מי כופף למי את היד, המורים לממונה על השכר באוצר או הממונה למורים. מה שיתברר לנו זה, מי משפיע על אהוד ברק, רעייתו נאוה או שר האוצר אברהם שוחט. למזלם של עובדי ההוראה, יש להם נציגה שקטה בביתו של ראש הממשלה. מה זה בית? במיטתו הזוגית וגם בבוקר כשהוא קורא עיתונים ושותה קפה. למי שלא יודע, נאוה ברק היתה, עד לפני כשלוש שנים, מורה לאנגלית ולערבית בחטיבת-ביניים ברמת השרון ובחטיבת-ביניים בכפר-סבא. בעלה, אהוד, ידע עד לפני שלוש שנים, שאילמלא משכורתו כאיש צבא בכיר ואחר-כך כרמטכ"ל, וכחבר כנסת וכשר בממשלה, הוא לא היה גומר את החודש. לא הודות לכסף שהיא הביאה במשך שנים רבות לקופתם המשותפת, הם הצליחו בשעתם לרכוש וילה נאה בכוכב יאיר. לא בזכותה הם היו, עוד לפני שנעשה ראש ממשלה, חלק מהעשירון העליון של המיגזר הציבורי. לא לאהוד ברק צריך לספר היום כמה שעות נוספות, ללא תגמול, עבדה נאוה בבית, מחוץ לשעות העבודה בכיתה. הוא מכיר את זה מקרוב, יותר משר האוצר ויותר מכל שר אחר, למעט השרה לאיכות הסביבה, דליה איציק, מורה לשעבר (אגב, איפה היא בימים אלה?)

וכך אמרה נאוה ברק בראיון ליעל פישביין, במאי 99', בעיתון של הסתדרות המורים:

"כשמותחים ביקורת על מורים, בייחוד בזמן שביתות, אהוד לא מצטרף לביקורת. הוא מבין את המצוקות של המורים, מפני שראה מקרוב עד כמה אני השקעתי בהכנה בבית. כל אותן שעות סמויות שמורים יושבים בבית ומכינים חומר, היו גלויות לעיניו. הוא יודע כמה שעות מורים מקדישים לעבודת צוות, כמה הם מבלים בישיבות וכמה הם מקדישים להכנת חומרי לימוד חדשים, כדי לגוון ולהפוך את הלימוד לדבר חי. "היום לא מספיק", אמרה ברק, "לשפוך חומר בכיתה. צריך לגוון, להעשיר, להתאים חומרים. לתלמידים זה טוב, אבל המורים משקיעים בזה פי כמה יותר מבעבר. ועוד היא מספרת: "שיתפתי את אהוד הרבה בבעיות שלי כמורה בחטיבת-ביניים, בייחוד בתקופה שהיינו חייבים להתמודד עם הוראה בכיתות הטרוגניות... השקענו המון בהכנת מערכי שיעורים, בפינות עבודה, בפרוייקטים, בישיבות ובהשתלמויות. כל בית-ספר הכין לעצמו חומרי למידה וזה היה דבר שאהוד מעולם לא הצליח להבין. למה כל בית-ספר עובד לעצמו... והתשובה שלי היתה, שזה נובע מכך שכל בית-ספר שואף לפתח גאוות יחידה משל עצמו...

מאז שאני מכירה את אהוד, החינוך היה אצלו בראש סדר העדיפויות. תמיד, עוד כשהיה איש צבא, הוא האמין שרק בחינוך אפשר לסגור פערים. הוא נוהג לומר שאנחנו כמדינה שאינה עשירה באוצרות טבע, חייבים לפתח את מה שיש לבני אדם בין האוזניים, כלומר את המוח האנושי.

אני חושבת שלגישה של אהוד לחינוך תרמה לא מעט, התקופה שבה עבד לצידו של רבין. עד היום הוא מציין לטובה את גישתו של רבין, שהעמיד את החינוך בראש סדר העדיפויות והשקיע בחינוך תקציבי ענק". נאווה ברק לא צריכה, איפוא, לעשות לבעלה היכרות עם שכרם ותנאי עבודתם של עמיתיה למקצוע; היא לא צריכה להתווכח איתו על גובה הפיצוי בגין השחיקה שמגיע להם וגם לא לנסות לשכנע אותו, בעודה מטגנת לו חביתה, שהאוצר מסתיר מהמורים את מאגר הנתונים שלפיהם נבדקת השחיקה בשכרם. היא אפילו לא צריכה לומר: למה מה, למהנדס במיגזר הציבורי מגיע קידום אוטומטי בשכר ולי לא?! רעייתו של ראש הממשלה צריכה רק להזכיר לו, שלו היתה עובדת היום בהוראה, היא היתה משתכרת, אחרי כ-25 שנות ותק, עם תואר אקדמי, משהו בין 5,000 שקל ל-7,000 שקל ברוטו. וגם, שלו היו צריכים שניהם לחיות בזיקנתם רק מהפנסיה שלה, הם היו צונחים אל מתחת לשכר הממוצע במשק. « נילי מנדלר « נאוה בבית? « "כשמותחים ביקורת על המורים, בייחוד בזמן שביתות, אהוד לא מצטרף לביקורת. הוא מבין את המצוקות של המורים". נאוה ברק, מורה בעברה, מאי 99. ינואר 2000, יום רביעי לשביתת המורים, הסוף לא נראה באופק. אהוד ברק, שוב, שותק.