פעם היה כאן חוף

מחקר לתואר שני שנערך על ידי דב צביאלי מגלה, שחלה גריעה של כ-%45 בכמות החול בחוף הים מצפון למרינה של הרצליה. נתוני המחקר מתייחסים לסוף 97', כאשר ההנחה היא, שכיום מצב החוף גרוע אפילו יותר. הסיבה לגריעה זו היא עצירת החולות מדרום לשובר הגלים שנבנה במרינה, המפריע להסעת החול התקינה.

משמעות נתונים אלה היא, שלא ירחק היום בו הים יציף את החוף, ולתושבי הרצליה תהיה אולי מרינה בה יוכלו לעגון את היאכטות שלהם, אבל לא יהיה להם חוף ים כדי להתרחץ בו בימות הקיץ החמים. גריעת החול אינה מסוכנת רק לחוף הים, אלא גם למצוק הכורכר שעל החוף. בראש המצוק, צריך לזכור, מצוי רחוב גלי התכלת, שהוא הרחוב העשיר ביותר במדינה.

מסתבר שחוף ימה של הרצליה אינו היחיד שנתון בסכנה. לדברי ניר פפאי, רכז חופים בחברה להגנת הטבע, כל חופי הארץ מתאפיינים בגריעת חולות קשה המהווה סכנה לקיומם. על פי נתוני המכון לחקר הימים והאגמים, כבר כיום חסרים במערכת כ-22 מיליון קוב חול. 10 מיליון מ"ק נכרו עד שנות ה-60 למטרות בנייה. עוד 12 מיליון מ"ק נגרעו מהמערכת בעקבות בניית מבנים ימיים שונים.

להפחתה הניכרת בכמות החולות מספר סיבות. בניית תעלת סואץ גרמה לעצירת החולות מהדלתא של הנילוס המגיעים למערכת, עלייה כללית במפלס מי הים בעקבות התחממות כדור הארץ מסייעת לתופעה, אך עיקר הנזק נגרם על ידי מבנים ימיים, כגון נמל עזה שנמצא בתחילת דרכו, המרינה של אשקלון, נמל אשדוד, שכבר כיום הצליח לעצור 4.5 מיליון מ"ק חול שחסרים במערכת, נמל תל אביב, המרינה של הרצליה ועוד. בממוצע מגיעים לחופי הארץ כ-450 אלף מ"ק חול לשנה, אם כמות זו תלך ותפחת, הרס החופים יהיה מהיר הרבה יותר.

"גלובס": האם המשמעות שאסור לבנות יותר מרינות?

פפאי: "הייתי מעדיף שבמקום מרינות ייבנו מעגנות קטנות ליאכטות ולסירות. הבעיה היא, שבארץ לכל מרינה מקימים מייד עורף נדלנ"י, שמחייב בנייה מסיבית, והורסים בכך את החוף ואת המערכת כולה. יש אולי הצדקה להרחיב מעט את המרינה של נהריה ואת מעגן הסירות של חיפה בתחום הנמל, אבל אין שום סיבה להקים מרינה בנתניה ומרינה נוספת בחיפה.

"כמו כן, יש לחייב את בוני המרינות והמעגנות, בחוק, להעביר את החול שנצבר מדרום למבנה הימי לצפונו. הסכם על כך נחתם עם החברה ההולנדית המקימה את נמל עזה, והמועצה הארצית לתכנון ולבנייה מחייבת את נמל אשדוד להעביר חול מדרום הנמל לצפונו, כחלק מתוכנית הרחבת נמל היובל. בפועל, טרם הוחל בפעולות אלה. גם בהרצליה פועלת ועדה שאמורה להגיש המלצות לגבי מצב החופים, אך אין ספק שצריך להתחיל לפעול במהירות לפני שיהיה מאוחר מדי".« דליה טל « פעם היה כאן חוף «