בג"ץ לצה"ל: לנמק מדיניות שיחרור אנשי קבע בגילאי הביניים

בג"ץ הוציא היום צו על תנאי המורה לצה"ל לנמק את מדיניותו, לפיה משוחררים משירות קצינים ונגדים בגילאי הביניים (37-32), לפני שהשלימו את רכישת זכויות הפנסיה שלהם. עוד הורה בג"ץ לצה"ל לנמק מדוע לא ייקבעו קריטריונים, שלפיהם יש לשחרר מצה"ל בעדיפות ראשונה נגדים וקצינים שהואשמו בפלילים, או עברו עבירות שאינן הולמות איש צבא קבע. בכך נענה בג"ץ לעתירה שהגישה רס"מ (רב סמל מתקדם) שרה עוזרי נגד הרמטכ"ל ואחרים. עוזרי, בת 35, נשואה ואם לשניים, משרתת בחיל האוויר. בנובמבר 99' הודיעו לה מפקדיה, כי לאור קיצוצים בכ"א בצה"ל, הוחלט לשחרר מספר אנשי קבע מהיחידה והיא ביניהם.

עוזרי טוענת בעתירתה, באמצעות עו"ד ליאור טומשין, כי הסיבה היחידה לשיחרורה מצה"ל נעוצה במדיניות לשחרר נגדים וקצינים דווקא בגילאי הביניים, אשר עדיין לא שירתו מספר שנים מספיק על מנת לקבל פנסיה. העותרת אומרת כי הוחלט לשחררה, למרות שהיא מבצעת את תפקידה בצורה טובה מאוד, וכל הביקורות משבחות אותה.

לטענתה, הוחלט לשחררה בשל קיצוצים, ואילו יותר מ-100 נגדים בחיל האוויר שהועמדו בשנים האחרונות לדין פלילי ועוד עשרות שהועמדו לדין משמעתי על עבירות מירמה והוצאת כספים מצה"ל, נותרו בתפקידם. עוזרי מבקשת מהרמטכ"ל לשחרר את האחרונים בעדיפות ראשונה.

בתגובת המדינה לעתירה, מתבקש בג"ץ לדחות את העתירה, לאחר שהמדינה טוענת כי ההחלטה בעניינה של עוזרי היא סבירה ונכונה, ומאזנת בין האינטרס הציבורי לרצון להפחית את הפגיעה בפרט.

לדברי המדינה, נדרש צה"ל לשחרר משירות קבע רבים במסגרת התוכנית לצימצום הצבא, תוך ייעול כ"א, ואין מדובר במשרתי קבע שתיפקודם גרוע בהכרח.

השופטים, שלמה לוין, טובה שטרסברג-כהן ואליעזר ריבלין, החליטו, כאמור, להוציא צווים על תנאי המורים לצבא לנמק את פיטורי הנגדים ולהסביר על פי אילו קריטריונים הדבר נעשה. (בג"ץ 4759/00).