המשטרה: 70 משרדי חקירות רכשו מידע רגיש ממשרדי ממשלה, מוסדות ציבור וחברות הטלפונים

החשד: סחר רחב היקף במידע על חשבונות בנק, עיסקאות נדל"ן ונסיעות לחו"ל. המשטרה חושדת גם בהאזנות סתר לבכירים במגזר הציבורי והפרטי נעצרו שמונה חשודים

המשטרה טוענת, כי לפחות 70 משרדי חקירות פרטיים רכשו במשך שנים מידע רגיש ממשרדי ממשלה, מצה"ל, מבזק, מחברות טלפונים סלולריים, מבנקים, מחברות פרטיות ועוד. המידע כלל חשבונות בנקים, פרטים על עיסקאות נדל"ן, פרטים אישיים חסויים, מספרי טלפון רגישים של בכירים במדינה ופרטים על נסיעות לחו"ל. עולים חשדות גם לביצוע האזנות סתר לפקידים בכירים במגזר הציבורי.

היום (א') לפנות בוקר עצרה משטרת ירושלים שמונה חשודים מרכזיים בפרשה: ארבעה חוקרים פרטיים וארבעה מעובדי מס הכנסה, בזק והביטוח הלאומי. החשודים הובאו בצהריים להארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים. לטענת המשטרה, לפחות 100 חשודים מעורבים בפרשה.

בין החשודים: רינה רייס, עובדת הביטוח הלאומי בתל-אביב; שוקי כץ, חוקר פרטי, שמעצרו הוארך בהסכמה ב-4 ימים; יוסף מנשה, עובד בזק; שרון זבריקו, עובד בזק, החשוד המרכזי שממנו התפתחה החקירה; יוסי מחבר, עובד מס הכנסה; שלומי עמר, בעל חברת החקירות טרגט מירושלים; יעקב לב, חוקר פרטי; דודי גל, בעל חברת החקירות סקיוריטק.

חקירת הפרשה החלה לפני כשנה במשטרת ירושלים, בעקבות מידע שהועבר לה על ידי אנשי המחלקה לביטחון ותפקידים מיוחדים בבזק ירושלים. בחקירה פנימית שניהלו אנשי הביטחון של בזק, הועלה חשד שאחד מעובדי החברה מכר מידע סודי לחוקרים פרטיים.

צוות חקירה מיוחד במפלג התשאול של משטרת ירושלים, בפיקודו של פקד דודו עמר, פתח בחקירה סמויה נגד אותו עובד בזק, שכללה האזנות סתר ומעקבים.

המשטרה מסרה היום, כי במהלך החקירה הסמויה התברר שהעובד נהג למכור לחוקרים פרטיים מידע מסווג, שכלל מספרי טלפון חסויים, פלטי שיחות נכנסות ויוצאות, איתור מספרי טלפון חסויים של חברות כלכליות ושל בכירים במגזר העסקי הפרטי והציבורי. המשטרה חושדת, כי החשוד סייע לחוקרים הפרטיים גם בביצוע האזנות סתר תמורת תשלום.

במשטרה הוחלט, לפיכך, להרחיב את החקירה גם לגבי חוקרים פרטיים שהפעילו את העובד. החקירה התמקדה בארבעה חוקרים פרטיים מירושלים ומאיזור המרכז, שניים מהם אנשי משטרה לשעבר. לטענת המשטרה, החוקרים הפרטיים קיבלו במשך שנים מידע רגיש ממוסדות ממשלתיים, מארגונים גדולים ומחברות מהמובילות במשק.

הגופים שמהם דלף מידע רגיש, שעליהם יודעת המשטרה בשלב זה, הם מינהל מקרקעי ישראל, משרד הפנים, מספר בנקים, המוסד לביטוח לאומי, צה"ל, חברות הטלפונים הסלולריים, מס ההכנסה, המכס, המע"מ וההוצאה לפועל. לדברי החוקרים, המידע שהועבר לחוקרים הפרטיים כלל מידע על חשבונות בנקים, על נכסי נדל"ן של אנשים שונים, פרטים אישיים סודיים, נסיעות לחו"ל ועוד.

יצויין, כי המשטרה לא ציינה את עצמה בין הגופים שמהם ייתכן ודלף מידע בצורה בלתי חוקית. המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים סירבה להתייחס לשאלת "גלובס", האם היא חוקרת אפשרות זו.

במשטרה סבורים, כי החוקרים הפרטיים השתמשו במידע ובקשריהם הטובים גם בחברת בזק, לצורך ביצוע האזנות סתר לפקידים בכירים בשירות הציבורי. ההערכה במשטרה היא, כי האזנות הסתר לא בוצעו לשרים וחברי כנסת אלא לפקידים במשרדים ממשלתיים וציבוריים ולגורמים כלכליים בעלי השפעה. עם זאת, אין לפי שעה די ראיות להוכחת חשדות אלה.

גורמים בכירים במשטרת ירושלים מסרו ל"גלובס", שבידיהם מידע על כ-70 משרדי חקירות פרטיים ברחבי הארץ, שקיבלו שירותים בניגוד לחוק מעשרות עובדים במוסדות ממשלתיים וארגונים שונים. לטענתם, 20 משרדי חקירות הפעילו ישירות את הפקידים הממשלתיים, ו-50 משרדים נוספים קנו מהם את המידע, בין היתר על פי הזמנה מראש.