הורביץ: "נכנסנו לליגה חדשה; בידי טבע תיק על כל חברה שאנו עשויים להתמזג איתה"

טבע שוקלת לגייס יותר מ-100 ד' באג"ח

טבע הציגה היום עוד שנת פעילות מצוינת, שהסתיימה עם קצב מכירות (לפי הרבעון הרביעי) של יותר ממיליארד דולר בשנה, ורווח של יותר מ-120 מיליון. כמובן, עוד לפני השפעת הקופקסון. הרווח ברבעון הרביעי, יש לציין, עלה על תחזיות האנליסטים.

אין תמה, אם כן, כי ראשי חברת טבע - המנכ"ל הורביץ, וסמנכ"ל הכספים דן זיסקינד - ממשיכים להתבטא באופטימיות רבה. הורוביץ ציין את שני המהפכים העיקריים, שעברו על החברה בשנה החולפת: אישור השיווק שניתן לתרופת הקופקסון; והרכישות והמיזוגים שערכה החברה במהלך השנה.

בנוגע לקופקסון ציין הורביץ את התרומה הניכרת של הסכמי שיתוף הפעולה בשיווק התרופה, שנחתמו עם החברות הקסט ומריון. לדבריו, אם בעבר שקלה טבע לבצע את השיווק לבדה, היום ברור לו, ש"לבד לא היינו מצליחים להגיע אפילו לעשירית מיכולת השיווק של החברות הללו".

במהלך השנה רכשה טבע והתמזגה עם החברות: ביוגל, ביוקרפט וברק. הורביץ ציין את ההצלחה של טבע בייעול החברות הללו - בביוגל פוטרו 600 מתוך 1800 עובדים תוך יום, וכמעט ללא משבר - ואת התרומה שלהן לרווחיותה של טבע.

הוא אמר, כי הפסדיה של ביוקרפט, הרכישה העיקרית של טבע במהלך השנה, הולכים וקטנים, וכי החברה תעמוד בתחזית של טבע של "תרומה חיובית בתוך 12 חודשים מהרכישה".

קליטת ארבע החברות (חברה כימית רביעית נרכשה באיטליה), לדברי הורביץ, מכשירה את הרקע ומעניקה לטבע את הניסיון הדרוש לשם התמודדות עם מגמת המיזוגים והרכישות בענף התרופות העולמי.

הורביץ, למעשה, מעריך כי חלק חשוב מהצמיחה של טבע גם בעתיד ייעשה דרך מיזוגים ורכישות, וכי "ככל שנדע להתמזג טוב ומהר יותר, כך נהיה בין המצליחים יותר בתחום. רכישת 4 החברות האחרות היוותה עבורנו את עבודת ההכנה לקראת התגברות קצב המיזוגים בענף".

הורביץ גילה, כי בידי טבע כיום "תיק על כל חברה שאנו עשויים להתמזג איתה", וכי מדובר בחברות בכל סדר גודל ("בין עשרות למאות מיליוני דולרים מחזור"), ובכל מטבע. הוא אמר כי מתקיימים מגעים עם כמה חברות להמשך מיזוגים, אבל אין מדובר בינתיים במגעים הקרובים לסיכום.

הצלחותיה של טבע בעבר ובהווה תרמו רבות לביטחון העצמי של החברה ולאיתנותה, עד שהיום מרשים לעצמם ראשי החברה אפילו להקל ראש בהתפתחויות שליליות שעוברות עליה. כך הנטייה של חברות תרופות גדולות מהעולם לפתוח נציגויות בארץ, תוך שהן נוטלות מטבע את הרשיונות לייצר את התרופות שלהן בארץ.

נטייה זאת, לדברי הורביץ, היתה יכולה להיות "צרה צרורה, לפני 10 שנים, אבל היום זה תהליך שאני מברך עליו". לדבריו, ברור לו כי נטייה זו תלך ותחריף, ביחד עם הגלובליזציה של ענף התרופות, וכי בסופו של דבר יפתחו מרבית החברות הגדולות נציגויות בארץ, תוך שהן מקטינות את היקף ייצור התרופות בישראל של טבע.

"בטבע ימשיכו לייצר, כנראה, רק את אותן תרופות קטנות או בודדות, שליצרן שלהן לא יהיה כדאי לפתוח נציגות בארץ עבורן".

אולם טבע מצפה לקבל פיצוי על כך בדרך של הסכמי שיווק עם חלק מהחברות, כך שהיא תשווק עבורן את התרופות בארץ, ובעיקר בדרך של "המשך ייצור בארץ של אותם מוצרים שכדאי להמשיך ולייצר אותם כאן, גם ייצור כזה שנועד לשימושם של החברות הזרות בחו"ל, באותם מקרים שבהם הייצור בארץ הוא יותר כלכלי".

לדבריו, מתנהל כיום מו"מ על ייצור כזה - עבור חברות התרופות בחו"ל - של לפחות מוצר אחד, "שיפצה עבור מרבית אובדן הייצור שספגנו".

דן זיסקינד ציין את מחיר השיא ההיסטורי, שטבע הגיעה אליו ערב פרסום הדו"חות - שברה את מחסום ה-60 דולר בניו-יורק וה-20 אלף אגורות בארץ - וגילה, כי החברה שוקלת לערוך גיוס של איגרות חוב בחו"ל.

"אנחנו מאוד שמחים שחברת החשמל פרצה עברנו את הדרך", הוא אמר, והוסיף כי טבע שוקלת לגייס יותר מ-100 מיליון דולר, באיגרות חוב לטווח זמן של יותר מחמש שנים. הוא ציין עוד, כי פעילות הפרמצבטיקה מהווה כבר יותר מ-%80 ממחזורה של טבע, וביחד עם פעילות הכימיה היא מגיעה לנתח של %90.

טבע, הנסחרת בשווי של 3.7 מיליארד דולר, נסחרת כיום על פי מכפיל רווח היסטורי (רווח 96', לפני הפרשה לביוקרפט) של 42. מכפיל גבוה מאוד, גם עבור חברת צמיחה.

בתשובה לשאלה בנושא, הדגישו ראשי טבע, כי על פי תחזיות האנליסיטים מכפיל הרווח העתידי של טבע לשנת 97' דומה לזה של חברות תרופות אחרות בניויורק, ונמוך מהן לשנת 98'. הם ציינו עוד, כי על פי הרווח של הרבעון הרביעי לבדו, נסחרת טבע במכפיל של 30, וכי לאור הציפיות מהקופקסון, יתכן שהמכפיל יהיה נמוך אף מזה. *« מאת מירב ארלוזורוב « הורביץ: "נכנסנו לליגה חדשה; בידי טבע תיק על כל חברה שאנו עשויים להתמזג איתה" *« טבע שוקלת לגייס יותר מ-100 ד' באג"ח