גידול של כ- 30% ביצוא ענף הקוסמטיקה ועליה של 22% ביצוא מוצרי אבן בשנת 2002

יצוא ענף הקוסמטיקה הסתכם אשתקד בכ- 45 מיליון דולר ויצוא אבם ומוצרי אבן גדל ל- 24 מיליון דולר

27/01/2003, 12:21
גידול של כ- 30% ביצוא ענף הקוסמטיקה ועליה של 22% ביצוא מוצרי אבן בשנת 2002. כך עולה מניתוח שערך מינהל כימיה וסביבה במשרד התמ"ס.

יצוא ענף הקוסמטיקה הסתכם אשתקד בכ- 45 מיליון דולר לעומת 35 מיליון דולר בשנת 2001. עיקר יצוא הענף הוא לארצות הברית - כ- 11.5 מיליון דולר, כלומר גידול של כ- 100% לעומת 2001. יצוא הענף לארצות השוק המשותף, בעיקר ליוון, צרפת וגרמניה, הסתכם אשתקד בכ- 14 מיליון דולר. היצוא לחבר המדינות, בעיקר לרוסיה ואוקראינה, הסתכם בכ- 9 מיליון דולר.

במשרד התמ"ס רשומים כ- 250 יצואני קוסמטיקה, חלקם יחידים וחברות בראשית דרכן, המבצעים יצוא דוגמאות או מתנות. כמחצית מהיצואנים יצאו אשתקד מעל 20 אלף דולר כל אחד, כ- 30 מהיצואנים יצאו מעל 200 אלף דולר ו- 12 יצואנים יצאו מעל 1 מיליון דולר, כל אחד.

שני סוגי חברות בולטים במיוחד ביצוא הענף: חברות המשלבות במוצריהן מלחי אמבט ובוץ לשימושים קוסמטיים על בסיס המינרלים שבים המלח, וכן חברות שיצואם מבוסס על קשרים במזרח אירופה.

במהלך השנה החולפת סייע התמ"ס, באמצעות הקרן לעידוד השיווק לחו"ל, ל- 24 חברות קוסמטיקה המבצעות יצוא. זאת לעומת 14 חברות בשנת 2001. מבין החברות: 9 חברות מבוססות על מוצרים שמקורם בים המלח, 4 חברות ייצרו חומרי גלם למפעלי קוסמטיקה, ו- 9 חברות עסקו במוצרי קוסמטיקה עם היבט בריאותי כמו הגנה נגד השמש, הגנה נגד פגיעות מדוזות בים, מוצרים נגד התפתחות פצעי בגרות, טפול בקמטים בעור ועוד.

בתוך כך דיווח מינהל הכימיה בתמ"ס כי יצוא אבן ומוצרי אבן עלה בשנת 2002 בשיעור חד של 22%, ל- 24 מיליון דולר לעומת 19.7 מיליון דולר ב-2001.

יצוא הענף לאיחוד האירופי עלה אשתקד ב- 20%, ל- 4.5 מיליון דולר לעומת 3.75 מיליון דולר ב- 2001. היצוא לארה"ב עלה ב- 25% ל- 17 מיליון דולר לעומת 13.6 מיליון דולר.

נמסר כי 2002 מאופיינת בחדירה של יצואני האבן לשוק האסיאתי, לשם הסתכם היצוא ב- 645 אלף דולר לעומת 275 אלף דולר - גידול של 134%. יצוא האבן אינו כולל את היצוא של יצרני האבן מהרשות הפלסטינית, שהסתכם ב- 8.5 מיליון דולר לעומת 8 מיליון דולר ב- 2001 - עליה של 6.25%.

בתמ"ס מעריכים כי ליצוא האבן מישראל פוטנציאל עצום ועשוי לצמוח בשעורים משמעותיים ולהגיע ל- 50 מיליון דולר עד 2005, זאת נוכח העיצוב והאפיון המיוחדים המשווים לאבן, שמקורה בעיקר ממצפה רמון, את "המראה העתיק" והיוקרתי שכל כך מבוקש בקרב לקוחות רבים בחו"ל.

מרכז ההשקעות בתמ"ס סייע בין השנים 2001-2002 לענף האבן, באמצעות מתן מעמד מפעל מאושר לתכניות פיתוח, בהיקף של 6 מיליון דולר.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>