"קופת חולים כללית קבעה מחירי תרופות פיקטיוויים כדי לקדם יבואנים מסויימים"

הנהלת קופת חולים כללית העלתה בנובמבר 98' לבתי המרקחת שלה את מחירי שלוש תרופות נפוצות לטפול בלחץ דם גבוה ובעודף כולסטרול ב-%50-%30. הקופה תלתה את הסיבה להתייקרות בהעלאת מחירים של יצרני התרופות בחו"ל - ואולם ל"הארץ" נודע כי היצרנים כלל לא העלו את מחירי התרופות.

מקורות בענף התרופות אמרו אתמול כי זה זמן רב שהקופה מבצעת העלאות מחירים ושינויים במחירי ההעברה הפנימית בין מחוזותיה, ללא קשר למחירים האמיתיים של המוצרים הרפואיים. המקורות הציגו פנייה של מנהל מחלקת הרוקחות בקופת חולים כללית אל הרוקחים המחוזיים ואל הרוקחים האחראיים בבתי החולים של הקופה, ובה הוא מבהיר כי מחירם הקטלוגי (מחיר הרכישה מהיצרן כולל מע"מ) הנוכחי של שלוש התרופות - סימוביל, לוואליפ וקונורטין - השתנה, ומחירן, הקטלוגי החדש גבוה ב-%50-%30.

מבדיקה שערך "הארץ עולה כי שלוש התרופות מיוצרות על ידי קונצרן התרופות הבינלאומי מרק שארפ אנד דוהם. עוד עלה מהבדיקה כי לא חל כל שינוי בחודשים האחרונים במחירי המכירה של תרופת אלה לקופת חולים כללית.

לשינויים במחירים אין השפעה על המחיר למבוטח עבור רכישת תרופות - שכן תשלום זה הוא קבוע - אלא על סוג התרופה שהוא מקבל ועל איכות השירות אותו הוא מקבל.

הנהלת מרק שארפ אנד דוהם סירבה להגיב לדברים.

מהנהלת קופת חולים כללית נמסר בתגובה: "לא היה כל שינוי במחירי התרופות למבוטחים, להוציא השינוי שאושר על ידי הממשלה ב-11 באוגוסט 98' ושינויים נוספים שאושרו על ידי הממשלה. השינויים המוזכרים במכתב מנהל מחלקת הרוקחות נובעים ממחירון פנימי של מחירי העברה פנימיים בין היחידות השונות בקופה.

"הקופה מנועה מלחשוף נתונים מסחריים חשאיים אודות מחירי הרכש מול חברות התרופות. המחירים הפנימיים בין היחידות השונות בקופת חולים זזים כל הזמן"