גופים ירוקים נגד סלילת כביש 80 במדבר-יהודה - בהתאם להסכם וואי

הקימו אוהל מחאה מול בית שרון בדרום * עלות הכביש: 800 מיליון שקל

החברה להגנת הטבע וארגוני ירוקים ואיכות סביבה, פתחו במאבק ציבורי נגד הכוונה לסלול את כביש 80, החוצה את מדבר יהודה. על סלילת הכביש הוחלט בעקבות הסכמי וואי. עלויות הסלילה של הכביש נאמדות ב-800 מיליון שקל.

במסגרת המאבק, הקימו החברה להגנת הטבע וארגוני הירוקים אוהל מחאה, מול ביתו של שר התשתיות, אריאל שרון, בחוות השקמים ליד שדרות.

לדברי יוסי כדן, רכז שמירת הטבע בחברה להגנת הטבע, ומראשי המאבק, סלילתו של הכביש תגרום לפגיעה בלתי הפיכה במדבר יהודה, ובערכי הטבע והנוף הייחודיים לו. לדבריו, "הכביש יחצה את מדבר יהודה לשניים. אין היגיון כלכלי בסלילת קבע באורך של 50 קילומטר, בעלות כל כך גבוהה, רק כדי לתת פתרון תחבורתי לפלשתינים".

מועצת התכנון העליונה הגישה את התוכנית להפקדה במינהל האזרחי, מאחר שהוא נמצא מחוץ לתחום השיפוט של ישראל.

על פי התוכנית של הכביש, מדובר בשני תוואי כביש, הקטע הצפוני, בין תקועה למישור אדומים, שהופקד במינהל האזרחי; והקטע הדרומי, שבשלב זה עדיין עוסקים בתכנונו, ולגביו אין בשלב זה כל הליך סטטוטורי. חלק מקטע הכביש עובר בשטחי B, שלישראל אין שליטה בהם.

על התכנון של הכביש החליטה הממשלה בעקבות חתימת הסכמי וואי. הוא אמור לתת פתרון תחבורתי לפלשתינים המבקשים לנסוע בין רמאללה לחברון, בלי לעבור דרך ירושלים. כמו כן, הוא אמור לשמש חלק מקטע הכביש הבטוח, לשימוש תחבורתי עבור הפלשתינים. על פי התכנון של הכביש, הוא יעקוף את ירושלים בכביש שאורכו 45 קילומטר.

מבדיקות שנעשו במינהל ובמע"צ, עולה, כי העלויות הכספיות של סלילת הקטע הצפוני בלבד, נאמדות ב-500 מיליון שקל. העלות הגבוהה נובעת מכך, שהכביש עובר דרך מדבר יהודה, ומתחיל בגובה של 1,020 מטר ויורד עד למינוס 413 מטר באזור ים המלח.רוחבו יהיה 8 מטרים.

בקטע הכביש הצפוני קיימים נופים פראיים, קניונים, ותוואי השטח מאוד קשים. לטענת כדן, "מדובר באזור בעל חשיבות נופית גבוהה מאוד, וערכי טבע ונוף ייחודיים. סלילת כביש באזור תפגע בו קשות". כדן אמר, כי הגופים הירוקים ימשיכו בהפגנה באוהל המחאה מול ביתו של שרון, עד אשר תבוטל התוכנית.

מהמינהל האזרחי נמסר, כי בשלב זה נעשות רק עבודות תכנון של הכביש, וכי עד שלא יגויס התקציב של הכביש, לא תתחיל סלילתו. עוד נמסר, כי בשל תוואי השטח הקשים, העלויות מאוד גבוהות. לכן, נבחנת האפשרות לחסוך בעלויות, על ידי כך שלא ייבנו גשרים ומנהרות