צה"ל משתלט על רפיח; 17 פלשתינים חמושים נהרגו; מופז: אין הגבלת זמן

יעלון: תשעה מההרוגים - מחבלים מוכרים; אין לצה"ל כוונה להרוס בתים כחלק מתוכנית הלחימה

כוחות גדולים של צה"ל החלו היום (ג') לפנות בוקר להשתלט על העיר רפיח בדרום רצועת עזה, במסגרת השלב השני של מבצע "קשת בענן". מדובר במבצע הגדול ביותר שעורך צה"ל מאז מבצע חומת מגן שנערך בגדה ב-2002. שר הבטחון, שאול מופז, הבהיר היום, כי הפעולה אינה מוגבלת בזמן והיא תימשך, כל עוד גורמי טרור יפעלו באיזור.

במבצע הנוכחי מפעיל צה"ל יחידות רבות מחטיבות גולני, גבעתי ומבית הספר למ"כים וכן כוחות שיריון, הנדסה וחיל האוויר וזאת בשלוש מסגרות עיקריות, בפיקודם של מפקד חטיבת גבעתי, אל"מ אייל אייזנברג, מפקד חטיבת גולני, אל"מ ארז צוקרמן ומפקד החטיבה הדרומית ברצועה, אל"מ פינקי זוארץ. המבצע כולו מתנהל בפיקוד מפקד כוחות צה"ל ברצועה תת אלוף שמואל זכאי.

עם זאת, מדובר במבצע קטן משמעותית מחומת מגן, בעיקר כיוון שהיעד הפעם הוא עיר אחת - רפיח.

לפנות בוקר פשטו כוחות סיור של חטיבת גולני על שכונת תל סולטן בצפון רפיח ותפסו עמדות בבתים בשכונה. בעקבותיהם נכנס לשכונה גם כוח גדול מחטיבת גולני על גבי נגמ"שים ותפס עמדות מרכזיות ברחובות השכונה. במהלך כניסת הכוחות נהרגו 17 פלשתינים.

לדברי הרמטכ"ל משה יעלון, תשעה מההרוגים הפלשתינים הם מחבלים מוכרים לצה"ל. יעלון לא ציין, מי הם ההרוגים האחרים, אולם על-פי המידע שבידי צה"ל, רובם ככולם מחבלים חמושים שהתנגדו לפעילות צה"ל.

במהלך הפעילות ברחבי העיר הרסו כוחות צה"ל שלושה בתים פלשתינים, שלדברי יעלון, שימשו מחסה לחמושים ובאחד מהם הוטמנה דירת מטענים.

יעלון אמר עוד, כי במהלך המבצע הנוכחי, שיימשך כמה ימים לפחות, אין לצה"ל כוונה להרוס בתים כחלק מתוכנית הלחימה. אולם, במידה ולוחמים פלשתינים ישתמשו בבתים צה"ל לא יהסס להרוס אותם.

גורם בכיר במטכ"ל אמר ל"גלובס" כי העילה המרכזית לקיום המבצע היא הצלחת הפלשתינים להבריח לתוך רצועת עזה דרך המינהרות ברפיח כמות גדולה של אמצעי לחימה תקניים ובהם פצצות אר. פי. ג'י וחומר נפץ תקני, שבעבר לא היה קיים בכמויות כאלה בידי הפלשתינים.

הגורם הבכיר ציין, כי מאחורי המאמצים להחזיר את אמצעי הלחימה לרצועה עומדים החיזבאללה ואיראן וכי במצרים ממתינים משלוחים נוספים של נשק ובהם גם טילי נ"מ וקטיושות, המהווים איום על העורף הישראלי ואיום אופרטיבי על חופש פעולת צה"ל ברצועת עזה.

בימים הקרובים צפוי צה"ל להשתלט על שכונות נוספות ברפיח והכוחות הצפויים לבצע משימות אלה פרוסים כבר מזה כמה ימים באיזור רפיח וממתינים לפקודה. שיטת הפעולה שבה צפוי צה"ל לנקוט היא השתלטות על "מרכיבי כובד" ומוקדים מרכזיים באיזור רפיח במעצר של פעילים ומוכרים בעיר.

בשלבים הבאים יוטל מאמץ גדול גם על השב"כ שיידרש לחקור את העצורים ולחלץ מהם מידע על פעילי טרור נוספים באיזור רפיח ובעיקר על ראשי משפחות אבו-ריש ואבו-סמהדנה, המרכזות את פעילות ההברחות ברפיח ומקיימות משטר כנופיות חמוש בעיר.

זוהי גם הסיבה שבצה"ל צופים התנגדות קשה של הפלשתינים, שכן מדובר בכנופיות המפעילות מאות חמושים מאומנים שבכוונתם לסכל את כוונות ישראל ולשמר את מפעל ההברחות המכניס שלהם.