משרד הפנים מתכנן מהפכה: יחליף את רוב ראשי המחוזות ברחבי הארץ

תפקידו של הממונה על המחוז הינו אחד התפקידים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר במשרד הפנים

משרד הפנים מתכנן מהלך של החלפת רוב ראשי המחוזות במשרד. כך נודע ל"גלובס".

על-פי התכנון, כמה ממונים יעברו לנהל מחוז אחר, וכמה ממונים יסיימו את תפקידם. כך למשל, הממונה על מחוז חיפה, גילה אורון, תחליף את הממונה על מחוז ת"א, שמואל לסקר, המסיים בימים אלה את תפקידו ופורש לגמלאות.

מי שהיתה אמורה להחליף את לסקר, הממונה על התקציבים במשרד הפנים, רות יוסף, תחליף את הממונה על מחוז ירושלים, מתח חותה, שיסיים ככל הנראה את תפקידו.

גם יו"ר הוועדה המחוזית

מבחינת מערך הכוחות במשרד הפנים, מדובר במהפכה של ממש, מאחר שתפקיד הממונה על המחוז הינו אחד התפקידים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר במשרד הפנים.

הממונה על המחוז משמש גם יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוזו, ואין תוכנית בניין עיר מהותית שלא עוברת תחת ידו. כמו כן, חולש הממונה על המחוז על כל הפעילות המוניציפאלית המתבצעת המחוז, מעמד המקנה לו כוח והשפעה רב.

שישה מחוזות

משרד הפנים מופקד על תכנונה וביצועה של מדיניות לאומית בנושאי השלטון המקומי, תכנון פיסי, רישום אוכלוסין, שירותי חירום ותפקידים מיוחדים, פיקוח על הבחירות, פיקוח על הבנייה וטיפול בעמותות. פעילות המשרד מתבצעת בשתי רמות: ברמה הארצית - מתן הנחיות וקביעת מדיניות, וברמה המחוזית - דרג ביצוע המקיים קשר עם הרשויות המקומיות ועם ציבור האזרחים הנזקק לשירותי המשרד.

ישראל מחולקת לשישה מחוזות של משרד הפנים. צפון, מרכז, דרום, ת"א, חיפה וירושלים, שאליו צורף לאחרונה מחוז יהודה ושומרון. כך, למשל, מחוז ת"א הינו הקטן ביותר מכל המחוזות (170 קמ"ר בלבד), אך באוכלוסייתו הוא השני בגודלו, ומונה 1.15 מיליון נפש.

מכאן, שצפיפות האוכלוסין במחוז היא הגבוהה ביותר, ועומדת על 6,700 נפש לקמ"ר. מדובר במחוז המהווה את ליבת התעסוקה של המדינה, עם יותר מ-470 אלף מועסקים, ומכאן חשיבותו המרכזית למערך התעסוקה במדינה.

יותר מ-25% מהתוצר המקומי מיוצר במחוז. מחוז המרכז משתרע משטח המועצה האיזורית עמק חפר בצפון, ועד כביש אשדוד ירושלים, והוא כולל את השטחים הנחשקים ביותר במדינה, עליהם מופעלים לחצי הפיתוח הגדולים ביותר.

"הנושא טרם סוכם"

גם הממונה על מחוז צפון, יגאל שחר, יסיים את תפקידו, ויעבור לנהל את מחוז חיפה, ולפי שעה לא ברור מי ימלא את מקומו. גם במחוזות מרכז ודרום, לא ברור מי יחליף, אם בכלל, את הממונים על המחוז, שוקי אמרני במחוז המרכז שנכנס לתפקידו בשנה שעברה, ודוד כהן במחוז הדרום שנכנס לתפקידו לפני כשנתיים.

במשרד הפנים אישרו את הידיעה ואמרו, כי המשרד אכן שוקל רוטציה במחוזות, אם כי הנושא טרם סוכם. וזאת, מתוך מטרה לרענן את השירות, התפקוד וכן מתוך התחשבות בכך שהממונה על מחוז ת"א, שמואל לסקר, פורש לגמלאות, ונוצרו אפשרויות שונות אשר כולן נדונות.