רה"מ שרון: ביצוע תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה יושלם עד סוף 2005

"שאף אחד לא ישלה את עצמו, לא תהיה תוכנית אחרת שונה במהותה מהתוכנית שהוצגה כאן ובפני האמריקנים"

ראש הממשלה אריאל שרון אמר היום לוועדת חוץ וביטחון כי ביצוע תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה יושלם תוך שנה וחצי, עד סוף 2005. שרון גילה זאת תוך חילופי דברים עם יו"ר האופוזיציה שמעון פרס שקינתר אותו בטענה שבגלל מתפקדי הליכוד ביצוע התוכנית ימשך לפחות שלוש שנים.

שרון עמד על המועד שנקב והוסיף כי אין זה אומר שיהיה מרווח בין ביצוע ארבעת שלבי התוכנית. שרון סקר את התוכנית ואמר שהפינוי יתקיים בארבעה שלבים ובכל שלב תפונה קבוצה אחרת של ישובים. בשלב ראשון כפר דרום, מורג ונצרים. בשלב שני ישובים בצפון השומרון בשלב שלישי ישובי גוש קטיף ובשלב האחרון היישובים שבצפון רצועת עזה.

שרון אמר כי הוא לא מתכוון לעשות שינויים בתוכנית מעבר למה ששינה לעומת התוכנית המקורית ועתה יש לו משימה להבטיח רוב לאישור התוכנית בממשלה כשיביא אותה להצבעה ביום א` הקרוב והוא מאמין שיגבש את הרוב הזה בלי לפרט באיזו צורה.

שרון אמר כי האישור העקרוני של התוכנית יאפשר לאשר מיד את עבודת ההכנה היישומית הכוללת את הקמת ועדות ההיגוי והשרים מינהלת הביצוע וההכנות לחקיקה. להערכתו שלב זה יימשך מספר חודשים (7-9) אבל הוא יהיה הכרחי לגבי כל תהליך הפינוי.

לפני הפינוי בפועל של כל נקודה ועל מנת לאפשר לממשלה לבחון את התנאים בכל עת - יובא הפינוי לדיון ולהחלטה בממשלה. שרון אמר כי "בכך הוספתי נצרת ביטחון חשובה לתוכנית שבמסגרתה תוכל הממשלה לפקח על התהליך ולבחון בזמן אמת את שלבי ההתקדמות. כאן העירו הח"כ מתן וילנאי (עבודה) ורן כהן (מר"צ) כי הם חוששים ממלכודת בטחונית של ארגוני הטרור שינסו לטרפד את המשך התוכנית בתפר שבין השלבים.

שרון הגיב באומרו שמערכת הביטחון קיבלה הנחיות למנוע שהפינוי יהיה תחת אש בכל צעד ואם בכל זאת יהיה פרץ של פעולות טרור זה יהיה שיקול שהממשלה תצטרך לבחון.

כדי להסיר את החשש שבבתי הנרצחים ישבו הרוצחים ובבתי הכנסת יהפכו למסגדים החליט שרון לפי התוכנית שהבניינים והמבנים הרגישים יפורקו ויועברו לארץ כל שטח שיפונה יוכשר להקמת בניינים מגורים רבי קומות עבור הפלשתינאים.

במהלך ביצוע התוכנית לא תהיה כניסת פועלים פלשתינאים לישראל מעבר לקריטריונים שנקבעו אך בהדרגה תופסק גם כניסתם של אלה כדי להקטין את החיכוך ולחייב את הפלשתינאים למצוא תעסוקה חלופית בשטחי הרשות.

שרון ציין כי תהליך ההתנתקות יהיה מדורג גם במישור האזרחי תוך הקטנת התלות של הפלשתינאים ברצועת עזה והתשתיות הישראליות.

שרון אמר כי מתנהלים כעת מגעים הדוקים בין לשכתו ללשכת נשיא מצרים כדי להבטיח את שמירת הביטחון בעזה וכן פעילות מצרית למניעת הברחות מסיני. במסגרת שיתוף הפעולה יכנסו כוחות ביטחון מצריים לרצועה להדרכה ופיקוח על תהליך הרפורמה ברשות הפלשתינית בנושא הביטחון. מגעים מתנהלים גם עם מלך ירדן למעורבות ביטחונית דומה באזור יהודה ושומרון. שרון סבור שתנאים אלה ישפרו את התוכנית ואת יכולת הבקרה עליה.

שרון אמר כי אין למעשה שום הבדל בין מטרת תוכנית ההתנתקות המתוקנת מהתוכנית המקורית אבל לנוכח הדאגות שהפגינו משתתפי המשאל והשרים הוא הכניס את התיקונים הנ"ל כשסתומי ביטחון שמהווים מענה הולם לרוב הסוגיות שהועלו בפניו אשר מכוונות לאותם יעדים של התוכנית הבסיסית. ההבדל בדרך הביצוע של התוכנית המתוקנת היא שהיא מתבצעת כאמור בשלבים בעוד שהמקורית היתה אמורה להתבצע במהלך אחד רצוף מעבודות ההכנה עד לתום הפינוי כולל קבלת החקיקה הדרושה.

שרון פתח את הופעתו בוועדה בהצהרה שבעקבות התוכנית התהדק הקשר האסטרטגי עם ארה"ב וניתנה התחייבות אמריקאית למנוע כל מו"מ עם הפלשתינאים להקמת מדינה עצמאית עד שיחוסל הטרור.

שרון אמר שהמו"מ עם האמריקאים לא היה קל אבל היה נושא אחד שמבחינה האינטרס הישראלי הוא הראשון במעלה אבל היה גם הקל ביותר והוא באמירה האמריקנית הברורה שישראל צריכה להיות מסוגלת להגן על עצמה בכוחות עצמה מול האיומים מחוצה לה הכוונה כאן היא כמובן לנושא אחד שעליו היו לו שיחות רבות עם האמריקאים והוא לגבי עצם זכותה של ישראל להיות מסוגלת להגיב על איומים לא קונבנציונליים או להתריע מפני איומים של נשק להשמדה המונית.

בתום השיחות הושגה הסכמה אמריקאית ושרון מייחס חשיבות רבה להתעניינותם בנושא החשוב הזה שיאפשר לישראל לקיים את האמצעים הדרושים מול הסכנות הקיומיות הקיימות והמאיימות עליה.

שרון הוסיף בהמשך דבריו כי התוכנית תשפר גם את יכולתה של ישראל להילחם בטרור ותביא שיפור גם למצבנו הכלכלי והחברתי. הוא ראה חשיבות גם בהכרה האמריקאית בגושי ההתיישבות ובעיקרון של אי החזרת פליטים ערביים לישראל וכן גם אי חזרה לגבולות 67`. עוד אמר שהתוכנית תשפר גם את מעמדתנו בזירה הבינלאומית ותחזק את היחסים עם מדינות ערב. לגבי היחסים עם ארה"ב הוסיף שרון כי האמריקאים אינם עומדים עם שעון עצר ביחס לביצוע התוכנית ולא דוחקים בנו. כאן הדגיש ואמר: "אבל שאף אחד לא ישלה את עצמו לא תהיה תוכנית אחרת שונה במהותה מהתוכנית שהוצגה כאן ובפני האמריקנים".

בחילופי הדברים עם ח"כ פרס אמר יו"ר האופוזיציה כי הוא איננו בטוח שיש לשרון היכולת לבצע את התוכנית אלא אם כן הוא ימנה את השר טומי לפיד כמספר 2 שלו אשר יוכל ללכת משר אחד למשנהו ולעשות סולחה בין שרון לבין כל חבריו האחרים לממשלה. שרון הגיב על הערה זו באומרו כי "לפיד מנסה לשמור על יציבות הממשלה כמו שגם אני רוצה לשמור על יציבותה ואין סיבה שהיא לא תתקיים בקואליציה הנוכחית. זו ממשלה טובה ואין סיבה לאף אחד לעזוב אותה אבל מי שחושב שאם הוא יעזור לא תהיה ממשלה הוא טועה." בתשובה לשאלות אחרות של פרס כמו למי ימסרו היישובים ביהודה ושומרון ואיך יבוצע הקשר בין עזה ויהודה ושומרון הציע שרון לדחות את הביקורת על הביצוע לאחר שיסתיים יו"ר הוועדה ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) העלה את החשש מהשיתוף עם מצרים ומחיכוך אפשרי עם ישראל תצטרך לחזור לשטח הרצועה במסגרת המלחמה בטרור שרון השיב כי אפשרות זו נלקחה בחשבון "ולכן צריך להיזהר שדבר קטן לא ישפיע על דבר גדול כמו השלום עם מצרים".