זכייני ערוץ 2 מתמרמרים על ההחלטה לקיים מכרז לשני זכיינים

עוזי פלד: ""אני מבין את הצורך לעודד תחרות בשוק הפרסום והשידור, אבל כמה שנים אפשר לתת לערוץ 10 הגנת ינוקא?"

"אני מבין את הצורך לעודד תחרות בשוק הפרסום והשידור, אבל כמה שנים אפשר לתת לערוץ 10 הגנת ינוקא? לא עולה על הדעת שבמשך שש שנים (מעליית ערוץ 10 לאוויר ועד מועד המיזוג בערוץ 2) כל הזמן מגינים עליו". כך אמר היום (ד') מנכ"ל טלעד, עוזי פלד, בתגובה להחלטתו של הממונה על ההגבלים, דרור שטרום, בעניין המכרז בערוץ 2. לפי ההחלטה, ממליץ שטרום על מכרז לשני זכיינים, כאשר בתחילת 2007 יותר לשני הזוכים במכרז להתמזג.

פלד: "אני מבין את נקודת המבט של הממונה על ההגבלים העסקיים, יחד עם זאת, צריך לשקול האם סביר שבתחילת המאה ה-21 יפעילו ערוץ טלוויזיה בצורה 'לא נורמלית'. מה פתאום אנחנו עדיין זקוקים לשני זכיינים בערוץ אחד? פירושו שאי אפשר לעשות תוכניות רוחב, אי אפשר לתכנן לוח שידורים, מה שגורם לצופים לצרות. למה לא לוקחים בחשבון את טובת הצופים?

"קובעי המדיניות צריכים לומר שמדינת ישראל קטנה מדי בשביל שני ערוצי ברודקאסט, ואם הם חושבים שמתאים שיפעלו שני ערוצים מסחריים, עליהם לתת לערוץ 2 להתנהל על ידי זכיין אחד ולערוץ 10 בידי זכיין אחד. תהיה מלחמה על הפרסום ומי שיהיה טוב יותר ינצח", אמר פלד.

נשיא קשת, אורי שנער, אומר כי החלטת שטרום עולה בקנה אחד עם דברים שאמר לא פעם. "בשוק הטלוויזיה התחרותי המודרני אין מקום למספר זכיינים שמחלקים את השבוע. זה מודל שעבר מהעולם, כולם אומרים זה.

אם מדברים על מיזוג בתחילת 2007 יש הכרה בכך שהמודל שעל פיו נבנה ערוץ 2 בחקיקה של שנות השבעים היה טוב לעידן הקודם, שבו המשאב של האוויר היה מוגבל, ולא היו כבלים או לוויין. גם המודל שעליו מושתת ערוץ 2, מודל ITV באנגליה, כבר שוכלל, וגם הם כבר התמזגו. גם כאן, בתהליך שעבר ערוץ 10 לפני שעלה לאוויר, שני הזכיינים שזכו במכרז התמזגו.

"אולי מישהו חזה שהקצב של התחרות של ערוץ 10 יהיה יותר חזק. אבל העובדה היא שיש תחרות בשוק הטלוויזיה המסחרית, קודם כל בין ערוץ 2 ל-10, ואם לוקחים בחשבון את ערוץ 24 והערוץ הרוסי היא אף גדלה. זה שיפור משמעותי שבא מפיו של מי שממונה על התחרות שאומר שהמודל שאולי היה טוב לזמנו - לא טוב למאה 21 וקדימה, ושצריך להיות זכיין אחד שמשדר בערוץ אחד, ואת העובדה שיש תהליך של חידוד התחרות".