ישראמקו תבצע 2 קידוחים בעלות של 45 מ' דולר

בשורה שתחמם את לבם של חובבי הנפט בחורף הקר: ישראמקו חוזרת. שותפות חיפושי הנפט המיתולוגית, שיזם ג'ו אלמליח ושהציתה את דמיונם של הספקולנטים המקומיים בראשית שנות ה-90, מתכוננת לחדש ימיה כקדם.

היום (ב') הודיעה ישראמקו, לאחר מספר שנות יובש, על תוכנית חיפושים שאפתנית, שהיקפה יעמוד על 45 מיליון דולר. יצוין, כי ישראמקו נמצאת תחת סכנה של אובדן הרשיונות הימיים שלה, שתוקפם יפוג בתוך שנה וחצי.

עלייה חדה במחירם של ניירות הנפט היום מלמדת, כי עדיין קיימים אוהדים נלהבים לסקטור זה - למי שלא השתכנע מהעלייה המסחררת ביחידות ההשתתפות של גבעות עולם בשבועות האחרונים).

מבט בנתונים הפיננסיים של ישראמקו יגלה, כי למרות ששפכה בימי חלדה כ-270 מיליון שקל לבורות קידוח שונים, ללא תוצאות משמעותיות, עדיין נותרו בקופתה אמצעים נזילים בהיקף של כ-220 מיליון שקל. את רוב הסכום מייעדת ישראמקו למימון ביצועם של שני קידוחים עמוקים בים התיכון.

היום דיווחה השותפות המוגבלת, שמנוהלת בידי יוסי לוי, כי בימים אלה הגיע השותף הכללי, חברת ישראמקו אינק, להבנה עם משרד הביטחון, הבנה שתאפשר, להערכתו, ביצוע קידוחים בחלק מהרשיונות הימיים שברשות הקבוצה.

עקב כך הציגה ישראמקו אינק בפני שותפיה תוכנית חיפושים, שתכלול קידוח ימי לעומק של 5,400 מטר ובעומק מים של כ-70 מטר במובלעת "מד אשדוד" - כ-18 ק"מ דרומית-מערבית לקידוח ים 2, שבו מצאה ישראמקו בעבר נפט משובח, אך לא בכמות מסחרית.

חלקה השני של תוכנית החיפושים כולל את ביצועו של קידוח ימי ברשיון "מד יבנה" לעומק של כ-3,500 מטר ובעומק מים של כ-750 מטר. הקידוח נמצא כ-38 ק"מ צפונית-מערבית לאשקלון.

ישראמקו מעריכה את העלות הכוללת של ביצוע שני הקידוחים ב-45 מיליון דולר, ומציינת כי תוכנית ההמשך טרם אושרה על ידי השותפים. ב"מד אשדוד" מחזיקה ישראמקו %53 מהזכויות, ושותפותיה הגדולות הם דלק קידוחים (%21.7) וחנ"ל (%14). ב"מד יבנה" מחזיקה ישראמקו %71 מהזכויות, ושותפתה הגדולה היא חנ"ל (%14).

יצוין, כי כל השותפות בשני הקידוחים, למעט דלק קידוחים, משתייכות לקבוצת יואל של יעקב מימון. בשנים האחרונות העבירה הקבוצה את עיקר פעילותה לניסיונות חיפושים בחו"ל, ורק בחודש שעבר דיווחה על הפסד של 20 מיליון שקל, מהפחתת השקעה בניסיון שלא עלה יפה בקזחסטן.

ישראמקו - שהפסידה בתשעת החודשים הראשונים של 98' 14 מיליון שקל, בעקבות הכישלון בקידוח גבים 1 מדרום לשדרות - הודיעה לאחרונה, כי בחודש שעבר סירב הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לבקשתה להאריך את רשיונות החיפוש הימיים שבידה. לאור הסירוב ופקיעת הרשיונות הצפויה ביוני 2000, ביקשה ישראמקו מהממונה את דחיית ביצועם של הקידוחים המתוכננים.

ביצוע הקידוחים מותנה, בין היתר, באישורה של מערכת הביטחון, בזמינות של מתקני קידוח ימי מתאימים, בחתימה על הסכמים עם קבלני הקידוח ובאישור השותפים להרשאות תקציביות לביצוע הקידוחים. בשלב ראשון, מדובר בהרשאה תקציבית של 250 אלף דולר למימון פעולות ההכנה לביצוע הקידוחים.

במקביל, ממשיכה ישראמקו אינק במגעים עם משרד הביטחון, במטרה לאפשר ביצוע קידוחים בתחומי הרשיונות שבהם לא נתקבל אישורו לקידוחים (ים 2 וים 3 במובלעת "מד אשדוד"). כמו כן, פועלת ישראמקו אינק לצירוף חברת נפט זרה כשותפה אסטרטגית לתוכנית החיפושים.

שי שלו