נדחה צו מניעה זמני נגד השמעת השיר של ישראל "השקט שנשאר" באירוויזיון

ביהמ"ש: היה ויינתן הצו המבוקש ספק אם ישראל תיוצג באירוויזיון וזו בהחלט פגיעה בציבור הרחב

בית המשפט המחוזי בת"א דחה את בקשתה של רוית הראל למתן צו מניעה זמני נגד הליקון, פיני ארונבייב והזמרת שירי מימון.

הראל הגישה לבית המשפט תביעה בטענה להפרת זכות היוצרים שלה בשיר ששמו HERO OF MY HEART. לדבריה, השיר הוא פרי יצירה משותפת שלה ושל פיני ארונבייב ואשר יחדיו כתבו, הלחינו ועבדו את השיר לפני תשע שנים לצורך הפקת תקליט סולו באנגלית.

השיר שודר בראשית מארס השנה, במסגרת תחרות קדם האירוויזיון ונבחר לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון הקרובה. הראל טענה, כי בהשמעת השיר מופרת זכותה יוצרים שלה ומכאן תביעתה לצו מניעה קבוע ולבקשה לצו מניעה זמני.

המשיבים התנגדו לבקשה כשביסוד הגנתם גרסתו של פיני ארונייב, כי המבקשת לא השתתפה ביצירת השיר. השופט יהודה זפט, טען, כי גרסותיהם של המבקשת והארונייב סותרות זו את זו. לדבריו, הבקשה לסעד זמני אינה המסגרת הראויה לקביעת ממצאים המכריעים את המחלוקת העובדתית. זפט מציין, כי אילו זכות היוצרים של הראל היתה ברורה שאלת מאזן הנוחות היתה מאבדת מחשיבותה. הואיל וכאמור זכותה של הראל מוטלת בספק, נודעת חשיבות רבה לשאלת מאזן הנוחות.

זפט סבור, כי הנזק שייגרם למשיבים ממתן הצו הזמני, כבד מאוד וספק אם הוא ניתן לתיקון. לדבריו, בהחלט ייתכן שההזדמנות של היצירה לפרוץ לתודעת הציבור, באירוויזיון הקרוב, היא הזדמנות חד פעמית, שאם תוחמץ אולי לא תחזור.

עוד קבע זפט, כי היה ויינתן הצו המבוקש ספק אם ישראל תיוצג באירוויזיון וזו בהחלט פגיעה בציבור הרחב. מאידך, היה והראל תזכה בתביעתה, תפיק אף היא, תועלת מהשפעתה הפומבית של היצירה באירוויזיון והיא תהיה שותפה גם אם בדיעבד לתגמולים ולתהילה.

זפט הוסיף, כי קיים טעם נוסף המצדיק הימנעות ממתן הצו המבוקש והוא כי מילות השיר נכתבו על-ידי אייל שחר. מכאן שהצו יפגע גם בו, אלא שהראל לא צרפה אותו כמשיב בבקשתה וכך גם לא עשתה שעה שלא צרפה את רשות השידור כצד להליך כאשר אין ספק שרשות השידור היא אחת הנפגעות מהצו אם זה יינתן.

(ת.א 1407/05).