נאמן יוזם תיקון שיאפשר ברירת קנס על רוב העבירות הפליליות בפקודת מס הכנסה

לוי: שינוי שיטת המיסוי מטריטוריאלית לפרסונלית יוגש במחצית יולי; לאחר מכן יוגש תיקון בנושא החברות

שר האוצר, יעקב נאמן, יוזם תיקון בפקודת מס הכנסה, אשר יאפשר לנישומים ברירת קנס על רוב העבירות הפליליות שבפקודה. על פי ההצעה, יוכל הנישום לשלם קנס במקום לעמוד לדין, על כל העבירות, פרט לעבירות מירמה וזדון על פי סעיף 220 לפקודה. כך גילה היום (ב') נציב מס הכנסה, דורון לוי, בכנס לשכת רואי חשבון.

לוי אמר, כי התיקון המוצע מתוכנן לעבור במסגרת הרפורמה המקיפה במס הכנסה, האמורה להיכנס לתוקף בתחילת 1999. אם תתקבל ההצעה, יוכלו נישומים שביצעו עבירות טכניות או עבירות מהותיות שאינן מירמה וזדון, לבחור בין קנס לבין עמידה לדין. עברייני מירמה וזדון יוכלו להמשיך ולבקש לשלם כופר, ואם תידחה בקשתם - יועמדו לדין.

בנושא הליברליזציה במט"ח אמר לוי, כי הוא מקווה שתוך שבוע-שבועיים תידון בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק למעבר משיטת מיסוי טריטוריאלית לשיטה פרסונלית. להערכתו, במחצית הראשונה של חודש יולי תושלם הצעת החוק, וניתן יהיה להגישה לאישור הכנסת.

ההצעה קובעת, כי "תושב ישראל" יוגדר מי שגר בארץ לפחות 183 ימים בשנה, או 365 יום בתוך שלוש שנים. לאחר שתאושר הצעה זו, תגיש הנציבות הצעה דומה לגבי חברות. לוי הדגיש, כי אין ספק שכבר בשנת המס הבאה תהיה שיטת המיסוי פרסונלית.

עוד מסר לוי, כי החל בשנת המיסוי 1999 ייכנסו לתוקף, ככל הנראה, פנקסי מקדמות חדשים. הפנקסים ישקפו תיקון מוצע לחוק (בהנחה שיאושר עד סוף השנה), אשר ישלב בין מקדמות רגילות לבין מקדמות על הוצאות עודפות (בעיקר הוצאות אש"ל).

על פי ההצעה, יופחתו המקדמות על ההוצאות העודפות מן המקדמות הרגילות. גוף מפסיד ימשיך לשלם מקדמות אלו, ויקבל אותן בחזרה בהצמדה בשנת המס הבאה, באמצעות קיזוז כנגד מס הכנסה או מס שבח בהם יחוייב. מגוף רווחי, לא ייגבו, למעשה, מקדמות אלו, בשל ההפחתה המתוכננת.

עוד מבקשת הנציבות להביא לאישור הכנסת, עוד לפני פגרת הקיץ, הצעת חוק שתקבע בבירור את זכותו של הנישום לערער לביהמ"ש תוך 60 יום גם על פסילה שנייה של ספריו. ההצעה תאפשר גם לנישום לערער על שומה אם כזו תוצא לו בעקבות הפסילה. ההצעה נועדה לעגן נוהל פנימי של הנציבות, שנקבע בעקבות פסקי דין סותרים בנושא.

לוי מסר, כי הוא מתכנן להעביר את נושא איגודי מקרקעין מחוק מס שבח לפקודת מס הכנסה, כך שחוק מס שבח יטפל רק בזכויות במקרקעין. להערכתו, לא ניתן כרגע לאחד לחלוטין את החוק עם הפקודה, אך הדבר יקרה, בסופו של דבר, כתוצאה מתהליך מתמשך.

לוי מסר גם על ירידה תלולה ומתמשכת בגביית מיסי מקרקעין. בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של %39 בגביית מס שבח לעומת התקופה המקבילה ב-1996, וירידה של %34 בגביית מס רכישה באותה תקופה. מספר העיסקאות ירד מ-13-12 אלף בחודש אשתקד ל-9,000-8,000 בלבד בינואר-מאי 1998.

עם זאת אמר לוי, כי האגף עומד בכל יעדי הגבייה מאז תחילת השנה. הדבר נובע, לדבריו, בעיקר מהעמקת הגבייה ולא מגידול בהיקף המקדמות