יש לכם בלוג? בקרוב תוכלו לבקש גם תעודת עיתונאי

מנכ"ל לע"מ, אורן הלמן: "הכללת בלוגרים בקרב הזכאים לתעודות עיתונאי, כמו גם ההקלות ליוצרים דוקומנטריים ולפרילנסרים, יעודדו את חופש הביטוי"

מהפכה בלשכת העיתונות הממשלתית: בלוגרים יקבלו מעתה תעודות עיתונאי - כך החליטה הוועדה המייעצת לבחינת הקריטריונים למתן תעודות עיתונאי.

הבוקר (ג') הגישה הוועדה את המלצותיה לשר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין; למנכ"ל המשרד, רונן פלוט; ולמנהל לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ), אורן הלמן.

"בימים של טענות כנגד סתימת פיות, צמצום החופש העיתונאי והתערבות, המלצות הוועדה הן בשורה של ממש בהרחבת מרחב הפלורליזם ובהקטנת מרחב שיקול-הדעת של הדרג הפקידותי לגבי מתן תעודת עיתונאי", אמר השר אדלשטיין.

"מדובר ברפורמה אמיתית בפעילותה של לשכת העיתונות הממשלתית, שתביא לפלורליזם תקשורתי, לחיזוק הערך החשוב מאוד לדמוקרטיה - חופש העיתונות ולפתיחות תקשורתית. מבנה הכללים החדש עליו המליצה הוועדה נותן מענה אמיתי לאתגרים הטכנולוגיים וההתפתחותיים עימם מתמודדת לע"מ", אמר היום הלמן.

על-פי המלצת הוועדה - שכללה את שלום קיטל, יוסי אחימאיר, ניב קלדרון, סמיר דרוויש, ד"ר עמית לביא-דינור ויו"ר הוועדה, השופטת בדימוס שרה פריש - יאוחדו מעתה סוגי התעודות השונים המונפקות על-ידי לע"מ תחת כותרת זהה אחת: "תעודת לע"מ - GPO Card", אשר תשמש את כל העוסקים במקצועות התקשורת.

ההגדרות החדשות שיצרה הוועדה יוצרות הקלה עבור היוצרים הדוקומנטריים, שמטבע עבודתם אינם פועלים תחת קורת-גג מקצועית קבועה. כמו כן הסירה הוועדה מגבלות שונות שמנעו קבלת תעודות לע"מ, דוגמת היקפי תפוצה, דרישת ההבחנה בין מנכ"ל ועורך אמצעי תקשורת והדרישה שמבקש התעודה יועסק במשרה מלאה באמצעי התקשורת.

לדברי הלמן, אין ספק כי "ההגדרה בחקיקה של מיהו עיתונאי היא רעה לדמוקרטיה ורעה למקצוע העיתונות. חייבים למנוע אפשרות של השפעה על תכנים באמצעות הגדרה של מיהו עיתונאי".

יחד עם זאת אמר הלמן כי לדעתו, אין ספק כי "פתיחת הקריטריונים והכללת בלוגרים בקרב הזכאים לתעודות לע"מ, כמו גם ההקלות המומלצות ליוצרים דוקומנטריים ולפרילנסרים, יעודדו את חופש הביטוי".