סיפור במספרים: איזה ז'אנר הוא הנמכר ביותר בישראל?

הקהל הישראלי, כך מתברר, מעדיף פרוזה - ז'אנר זה הוא הנמכר ביותר ומהווה 25% מכלל מכירות הספרים בישראל ■ עוד עולה מנתוני הרשתות והוצאות הספרים שריכז "גלובס", כי הישראלים אוהבים ביוגרפיות וספרי בישול

כשג'יי.קיי רולינג זכתה סופסוף לקבל תשובה חיובית מהוצאת הספרים Bloomsbury לפרסום ספרה הראשון מסדרת "הארי פוטר" (אחרי ש-12 הוצאות אחרות דחו אותה), העיר לה העורך שם, בארי קנינגהם, שמוטב לה למצוא במקביל עוד עבודה, כי לדבריו, "בספרות ילדים אי-אפשר להרוויח כסף". אז אמר. עם רקורד של סדרת הספרים הנמכרת אי-פעם (ראו מסגרת), רולינג וקנינגהם כבר חושבים אחרת.

ואם ספרי ילדים מצליחים למכור ולהניב רווחים, האם יש ז'אנר בספרות שנהנה ממכירות גבוהות יותר? בישול? סיפורת? אולי עיון? "גלובס" עושה סדר במיפוי הז'אנרים בישראל.

את התשובה הטובה ביותר יכולות לספק רשתות הספרים צומת ספרים וסטימצקי שדרכן מתרחש הרוב הגדול של המכירות בשוק הישראלי. ההערכות הן כי שתיהן יחדיו אחראיות ל-80% מהמכירות בשוק, כאשר לסטימצקי נתח מעט גדול יותר מיריבתה.

"הז'אנר הנמכר ביותר הוא פרוזה, עם כמעט 25% מהשוק", אומרת רויטל ויטלזון יעקובס, ממחלקת קניינות עברית בסטימצקי. "קשה לדבר על חלוקה של תרגום לעומת מקור, כי זה עניין של תקופות".

במקום השני נמצאים ספרי ילדים, עם 16%-20% מהשוק. "זה לא סוד שמשקיעים בילדים", אומרת ויטלזון. "בתחום זה יש פילוג, ויש ספרים שנהנים מנתח קבוע ובהם הקלאסיקות, כמו 'מעשה בחמישה בלונים' ו'דירה להשכיר'".

אם בעולם ספרי הילדים הקלאסיקות משחקות תפקיד משמעותי, אצל הנוער המצב שונה. ויטלזון: "זהו תחום שיש בו טרנדים. למשל, סדרות הספרים כמו 'דמדומים' לפני כמה שנים ו'יומנו של חנון', וגם סדרות מקור כמו 'הרפתקאות דוד אריה'". לדבריה, תחום זה מקיף כ-15% מהשוק.

אוהבים ספרות מתח מתורגמת

שני תחומי נישה הם בישול ומתח, כשכל אחד מהם תופס כ-6%-7%. לדברי ויטלזון, "בתחום הבישול בשנים האחרונות בולטים שמות חזקים, כמו קארין גורן, או שפים שיש סביבם באזז, דוגמת שגב משה. בספרי מתח יש נתח גדול לספרות מתורגמת", אומרת ויטלזון. "יש 7-8 סופרים ישראלים שכל ספר שלהם הוא רב-מכר, כמו רם אורן או ליעד שהם, אבל פרט לכך קהל הקוראים מכיר את השמות מחו"ל, כמו דניאל סילבה והרלן קובן".

ונשארנו עם תחום העיון. תחום? אין בעצם ז'אנר רב-תחומי כמוהו. לפי סטימצקי, הקטגוריות הרבות שמשתייכות אליו מקיפות כ-30% מהשוק והן כוללות פסיכולוגיה, מדריכי נסיעות, ניו-אייג' ויהדות, ספרות צבאית, פוליטיקה ומזה"ת, פילוסופיה, היסטוריה כללית, היסטוריה יהודית, כלכלה ושיווק, רפואה רגילה, רפואה משלימה, מדע פופולרי, שירה ומחזות, מסות ופואטיקה.

ומה בכל זאת בולט בין ספרי העיון? הביוגרפיות, שלפי ויטלזון מהוות 2%-3% משוק לא אחיד זה. בתחום זה, לדבריה, יש ספרים שמעלים את הגרף מאוד. "ב-2011 היה זה הספר של סטף ורטהיימר, 'איש ליד מכונה', בהוצאת "ידיעות ספרים". בשבועות האחרונים יש טירוף סביב הביוגרפיה של סטיב ג'ובס, שאלפי עותקים שלה נמכרו. בעבר היה דבר דומה עם הביוגרפיה שכתב יאיר לפיד על אביו - 'זיכרונות אחרי מותי', בהוצאת כתר".

מתוך הנתונים שמספקת סטימצקי, אפשר גם לספק הערכה זהירה לגבי היקף המכירות של כל ז'אנר ספרותי בישראל - בעיקר לאור העובדה שאין הבדל מהותי בין שתי רשתות הספרים הגדולות בהעדפה להתמקדות בתחום זה או אחר בספרות. כך, ההערכות הן כי תחום הפרוזה נהנה ממכירות בהיקף של 400 מיליון שקל לשנה; ספרי הילדים מגיעים למכירות שנתיות של 300 מיליון שקל וספרים לנוער נמכרים בהיקף של כ-250 מיליון שקל לשנה. בסך הכול, היקף מכירות הספרים בישראל לשנה נאמד ב-1.7 מיליארד שקל.

הצלחה לספרי איכות

לדברי דני דור, העורך הראשי של ספרית "מעריב", "תחום הסיפורת הוא הרווחי ביותר עבור הוצאות הספרים. ספרי המקור הולכים טוב, בתלות בשם המחבר - אם הוא מוכר, הסיכוי למכירות מוצלחות גבוה ומנגד, למי שלא כתב מעולם, קשה להצליח".

קיים כאן יחס בין סיכוי לסיכון. כלומר, כשהדברים אמורים בסופרים מוכרים, הרי שהם מקבלים תמלוגים יותר גבוהים משמעותית ולכן ההוצאות מרוויחות פחות.

בנוגע לספרי פרוזה מתורגמים, אומר דור כי "יש הרבה אכזבות עם רבי-מכר מתורגמים מחו"ל שבארץ לא מצליחים וגם להיפך - יש כאלה שמזנקים פתאום ולא יודעים מדוע".

לדברי דור, להוצאות הספרים יש הימורים גדולים גם בנוגע לספרי בישול, שם ההפקה יקרה יותר. מאפיין זה רלוונטי גם לספרי ילדים, אם כי שם ההימור יותר קטן, שכן לדברי דור "לרוב ספרים אלו מצליחים".

איריס מור, עורכת ראשית כתר, מסכימה עם דור: "פרוזה מוכרת יותר מכל תחום אחר והיא גם מהז'אנרים הכי רווחיים. ככל שאתה מגלה משהו מוקדם יותר, וזה נכון בכל ז'אנר, אם הצלחת איתו מסחרית אז הרווח שלך יותר גדול. לדוגמה, הוצאנו לפני שנה ספר של יואב בלום, 'מצרפי המקרים'. הספר הגיע אלינו במעטפה חומה, כמו מאות כתבי יד אחרים, עבר את הסינונים והחלטנו להוציא אותו. באחרונה הוא קיבל את 'אות ספר הזהב' אחרי שמכר 20 אלף עותקים".

- כמה מקרים כאלה יש בשנה, שבהם אתם מוצאים ספר של סופר מתחיל והוא הופך לרב-מכר?

"לא הרבה. מספיק שזה יקרה פעם בשנה, פעמיים - ועשית את זה. ספרים זה סוג של עסקי הימורים. כשאמרו לי את זה כשהגעתי לפה, חשבתי שמגזימים. אם בעסקי ההימורים הרגילים אתה זורק קוביות, פה אתה מחליט לפי תחושות בטן ונטיות אישיות, שאם אהבת ספר, אולי גם אחרים יאהבו אותו".

לדבריה, "גם בספרי פרוזה מתורגמים, כשקונים ספר מאוד מצליח מחו"ל ומשלמים עליו הרבה יותר. במודן קנו את הביוגרפיה של סטיב ג'ובס, וזה מסוג הספרים שעולים הרבה וצריך למכור הרבה עותקים כדי לכסות את ההוצאות".

בתחום זה, בחלוקה לתת-קטגוריות, היא נותנת קרדיט לקורא הישראלי: "ספרי איכות מאוד מצליחים בישראל. הסופרים האיכותיים מגיעים לראש הרשימות, וזה לא בכל מקום בעולם. בארה"ב השפיץ של ספרי האיכות לא מגיע לרשימות רבי-המכר".

לא רק חשיבה כלכלית

ז'אנר נוסף שלגביו יש הסכמה בין דור למור בעניין הרווחיות שבו, ובכלל בקרב הפעילים בשוק הספרים המקומי, הוא של ספרי הילדים. לדברי מור, "זה אחד התחומים היותר רווחיים. אם הספר קלאסי, הוא יצליח. הוצאנו עכשיו מחדש ספרי קלאסיקה לילדים, ואני רואה שהקהל מת על זה. יש צימאון שלא יתואר".

לדברי מור, "הספרים הכי רווחיים הם מה שאף אחד אחר לא חשב עליו ופתאום הגיעו לשוק שרצה אותם, כמו למשל ספרי משחק. פתאום הבינו שזה הולך, וכולם עשו אותם - ואז זה הפסיק להיות להיט. כך היה עם ספרי הבישול, עד שהשוק נעשה רווי ובאחרונה יש שוב עלייה בתחום זה".

ירון סדן, מנכ"ל הוצאת "עם עובד" לשעבר, מדגיש את העלויות. "המשמעות הכלכלית של ייצור ספר ילדים בצבע ועם כריכה קשה היא בדרך-כלל שהעלות יותר גדולה, אבל זה גם תלוי באורך הספר. בפרוזה ובעיון מרכיב התרגום תופס לפעמים עלות נוספת, מרכיב שאינו גבוה בספרי ילדים. הדבר היקר ביותר הוא לייצר אלבומי מתנה, כמו בישול וטיולים, שמכילים הרבה דפים וגם בצבע. לכן, גם המחיר שלהם לצרכן גבוה. כמעט לכל ספר אנו עושים תוכנית עסקית לגבי הפוטנציאל השיווקי ומרכיבי העלויות".

עם זאת, סדן טוען שלא בכל ספר החשיבה היא רק של ביזנס. "לפעמים, השיקול המסחרי הוא לא הקובע, כי יש יצירות, כמו 'האחים קרמזוב' של דוסטויבסקי, שאנו יודעים שהן לרוב לא יחזירו את ההשקעה, אבל אלו לא הוצאות ענקיות, ואנו רואים בהן משמעות תרבותית גבוהה".

במקום הראשון: התנ"ך

מהם הספרים הנמכרים בהיסטוריה האנושית? ובכן, באופן לא מפתיע ספרי דת, כמו התנ"ך והקוראן, ניצבים בראש, אלא שלגביהם קצת קשה לקבל היקף של מכירות, בעיקר כי הם ראו אור בהרבה הוצאות וגם כי עותקים רבים מהם ניתנו בחינם.

אותו הדבר נכון גם לגבי ספרים פוליטיים, כמו של מאו דזה דונג ואדולף היטלר. חלק גדול, אם לא עיקרי, של "The Little Red Book" ו"מיין קמפף", לא נמכר אלא חולק להמוני הנתינים חסרי המזל.

אז מי בכל זאת נכנס לרשימה? במקום הראשון נמצא הרומן "בין שתי ערים" של צ'ארלס דיקנס, שממנו נמכרו כ-200 מיליון עותקים ב-152 השנה שחלפו מאז שראה אור. אחריו מדורגים "הנסיך הקטן" של אנטואן דה סנט-אכזופרי ובמקומות השלישי והרביעי "שר הטבעות" ו"הוביט" של ג'יי אר אר טולקין, בהתאמה.

סדרת הספרים הנמכרת ביותר היא "הארי פוטר" של ג'יי.קיי רולינג, עם 450 מיליון עותקים לסך הספרים. אחריה מדורג ר.ל. סטיין עם סדרת "צמרמורת", שממנה נמכרו כ-350 מיליון עותקים.

ומה הספר שתורגם להכי הרבה שפות? התשובה דומה לשאלה הראשונה, אבל פה ניתן להגיע ליתר ודאות. התנ"ך תורגם לכ-2,500 שפות וניבים, והספר הבא ברשימה, "פינוקיו", תורגם "רק" ל-200 שפות.

זאנרים ספרותיים בישראל היקף מכירות
 זאנרים ספרותיים בישראל היקף מכירות