האחיות השביתו את בתי החולים: דורשות תוספות ומענקים לטיפול במחסור בכוח אדם

בהסתדרות מאיימים: אם לא תחול התקדמות במו"מ עם האוצר, יהיו שביתות נוספות * האוצר: השביתה לא חוקית; האחיות מחויבות לשקט תעשייתי

בתום לילה שלם של משא ומתן עם נציגי משרד האוצר, ובהם סגן השר יצחק כהן, פתחה היום (ב') הסתדרות האחיות, בראשות אילנה כהן, בשביתת אזהרה שמקיפה את כל האחיות בבתי החולים הציבוריים והממשלתיים, במרפאות הקהילה של שירותי בריאות כללית ובמרפאות טיפת חלב. האחיות צפויות לחזור מחר לעבודה סדירה, אולם בהסתדרות מבהירים כי אם לא תחול התקדמות במו"מ צפויות שביתות נוספות, עד כדי שביתה ללא מגבלת זמן. בבתי החולים התקיימו היום ניתוחים דחופים בלבד וכן טיפולים אונקולוגיים.

כבר לפני כחודשיים נחשפה ב"גלובס" התוכנית של האחיות לצאת למאבק ארגוני גדול בשיאו של החורף, כאשר התפוסות במחלקות הפנימיות של בתי החולים מגיעות לשיא. התוכנית, ששאבה לא מעט עידוד ממאבק המתמחים, כוללת דרישה לתוספות שכר משמעותיות ולמענקים כספיים, אף שהאחיות מחויבות לשקט תעשייתי בענייני שכר עד סוף 2012. בהסתדרות האחיות מסבירים כי אין לראות בדרישות האלה פתיחה של הסכמי שכר, אלא צורך לאומי על רקע המחסור החמור באחיות. הגדלה משמעותית של שכר הבסיס ומתן מענקים הם הדרך היחידה, טוענים בארגון, להתמודד עם המחסור ולהכניס כוח אדם נוסף למקצוע. לראיה, הם אומרים, רק לאחר שמשרדי הבריאות והאוצר העניקו מענקים בגובה 112 אלף שקל בפריסה לשלוש שנים לאחיות שהסכימו לעבוד בכמה מרפאות במגזר הבדווי בדרום הארץ, הגיעו לשם אחיות.

ל"גלובס" נודע כי במשרד האוצר מצאו מתווה יצירתי שיאפשר לשני הצדדים לצאת מרוצים בלי "לפתוח את ההסכמים". על פי מתווה זה, כל מה שיסוכם במסגרת המו"מ הנוכחי יקבל תוקף של הסכם עבודה חדש, שייכנס לתוקף רק בתום ההסכם הנוכחי, כלומר בתחילת 2013. בין היתר מסכימים במשרד האוצר להעניק תקנים חדשים לאחיות כדי להפחית את העומס במחלקות (רק בשנה שעברה הבטיחו במשרדי האוצר והבריאות להוריד את התפוסה במחלקות הפנימיות, אולם ההבטחה לא גובתה בתקנים חדשים או בתמריצים שיביאו לתוספת בכוח אדם). עם זאת, סמוך לשעה ארבע לפנות בוקר פוצץ המו"מ בין הצדדים, ובהסתדרות האחיות הסבירו כי האוצר דרש שקט תעשייתי בענייני העומסים בבתי החולים, בלי להבטיח מענה אמיתי לאותם עומסים.

במשרד האוצר אמרו היום כי מדובר בשביתה בלתי לגיטימית ובלתי חוקית, שכן האחיות בחרו לשבות על אף ההידברות הרצופה בעניינן ואף שהן מחויבות מבחינה חוקית לשקט תעשייתי. "אנו קוראים להן לחזור לעבודה סדירה על מנת למנוע פגיעה בחולים", נכתב בהודעת המשרד.

פחות אחיות מב-OECD

עיקר העומס על האחיות מורגש במחלקות הפנימיות של בתי החולים. בחודשי החורף, התפוסה בהן מגיעה לעתים עד לשיעור של 180%. בעוד התקן של משרד הבריאות קובע כי במחלקה יהיו 38 מיטות, בפועל מעבירים למחלקה יותר מ-70 מאושפזים. בתרחיש כזה לא רק "החולה במסדרון" סובל, אלא גם הצוות הרפואי ובראשו האחיות במחלקה.

בישראל יש 4.5 אחיות לכל אלף נפש, בעוד שהממוצע במדינות OECD עומד על 9.1. לשם השוואה, בגרמניה היחס הוא 11 אחיות לאלף נפש, ובאיסלנד - 15.3. כדי להתמודד עם המחסור, על המדינה להכשיר מדי שנה 2,000 אחיות חדשות - בעיקר נוכח פרישתן של אחיות רבות מפאת גילן ומפאת השחיקה במקצוע.