מארס לא האיר פנים למוכרים: ירידות במחירי הדירות בת"א, ראשל"צ, נתניה, בת ים-חולון, ירושלים והשרון

מדד גלובס-הומלס: ירידה גם במחירי השכירות ברוב הערים ■ באילו ערים דווקא נרשמו עליות מחירים, ואיזו סערה עוברת על מחירי הדירות באזור השרון?

בשישה אזורים בישראל, מתוך 15 שנבדקו, נרשמה בחודש מארס ירידת מחירים רוחבית בכל סוגי הדירות. כך עולה ממדד גלובס-הומלס לחודש מארס, הבוחן את מחירי הדירות המבוקשות באתר. מנגד, רק בשני אזורים נרשמה עלייה רוחבית במחירים.

כרגע, אין ספק - המומנטום בשוק המגורים שלילי. מוכרי הדירות נאלצים לפרסם מחירים שפויים בהרבה באינטרנט, מה שכמובן מעיד גם על מצב העסקאות האמתיות.

נפילות בשרון ובי-ם

בששת האיזורים שבהם נרשמו ירידות מחירים, הדברים אמורים לגבי דירות שלושה, ארבעה וחמישה חדרים: תל אביב - ירידה של 0.8% בדירות שלושה חדרים, 0.5% בארבעה חדרים וירידה מינורית בלבד בדירות חמישה חדרים; ראשון לציון - עד 2% בדירות הקטנות; נתניה - כמעט 3% בדירות הגדולות, הסובלות מלא מעט תחרות מצד קבלנים; בת ים-חולון - 1.7% בדירות הגדולות. הירידות החדות ביותר נרשמו בירושלים - 3%-3.4%; וביישובי השרון - 2.4%-3.4%.

סקירת האוצר שפורסמה בימים האחרונים ודיווחה על ירידה בשיעור 0.4% במחירי דירות חדשות בחודש פברואר ציינה גם היא לרעה את אזור השרון, שסבל מירידה בשיעור 1.3% במחירים, מה שיכול להעיד על תחרות גוברת על כל קונה בערי השרון.

מנגד, כאמור, שני אזורים הציגו בחודש שחלף עליות מחירים בכל סוגי הדירות: במודיעין מדובר בעלייה של 0.5% בדירות הגדולות ועד לעלייה של 1.1% בדירות הקטנות. בפתח תקוה והסביבה נרשמו עליות חדות בגובה 3.2% בדירות הקטנות (מוצר שכמעט ואינו קיים בשוק הדירות החדשות), ועלייה של 0.7%-0.8% בדירות הגדולות יותר.

שוק השכירות הציג גם הוא ירידה מובהקת בחודש החולף. בדירות חמישה חדרים, ב-11 מתוך 15 אזורים שנבדקו הייתה ירידה במחיר המבוקש. בתל אביב, שם המחיר המבוקש להשכרת דירת חמישה חדרים כבר מתקרב ל-10,000 שקל בחודש, ירד המחיר בחודש האחרון ב-3.5% ל-9,246 שקל. מנגד, המחיר לדירת שלושה חדרים בתל אביב טיפס ב-0.3% ל-5,764 שקל.

בכל הנוגע לתשואות על שכירות כדאי לציין שבדירות הגדולות (חמישה חדרים) קשה מאוד לעבור את רף 4% ברוטו משכירות. באופן מפתיע למדי, התשואה הגבוהה ביותר בממוצע מתקבלת בפתח תקוה (שמחירי הדירות המבוקשים בה עלו כאמור החודש), אולם גם שם מדובר בתשואה הנמוכה מעט מ-4%.

מתודולוגיה

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר דירת 4 חדרים
 מחיר דירת 4 חדרים

מתודולוגיה
 מתודולוגיה

התשואה על חדרים 3
 התשואה על חדרים 3

התשואה על חדרים 4
 התשואה על חדרים 4

התשואה על חדרים 5
 התשואה על חדרים 5