כפי שנחשף ב"גלובס": הטיפול בכפר שלם יעבור לעיריית ת"א

בתמורה תקבל העירייה בעלות מלאה בחברות העירוניות

רשות החברות הפיצה היום הצעת החלטה לחברי ועדת השרים להפרטה לפיה ימכרו אחזקות המדינה בהון המניות ובאמצעי השליטה, בחברות אוצר מפעלי ים, אתרים והחברה לפיתוח יפו העתיקה, לידי העירייה, וחברת חלמיש תפורק או תימכר לעירייה. מהלך זה שקורם עור וגידים בחודשים האחרונים ונחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, אמור להוביל לכך שהעירייה תהיה גם אחראית לטיפול בכפר שלם.

על פי המתווה, תפורק חברת הדיור הציבורי חלמיש המוחזקת בחלקים באופן שווה על ידי המדינה והעירייה ופועלת בעיקר בתחום ניהול הדיור הציבורי (כ-1,400 דירות) וניהול פרויקט שיקום כפר שלם. משרד האוצר ומשרד השיכון מעוניינים לצמצם את פעילות החברה בתחום ניהול הדיור ולמזג את ניהול הדיור הציבורי לאחת משתי החברות המרכזיות הפועלות בתחום - עמידר או עמיגור.

אפשרות נוספת היא שהחברה תימכר לעיריית תל אביב-יפו. אחת המטרות המוצהרות של התהליך היא להאיץ את הטיפול במתחם כפר שלם. מצד משרד השיכון ומשרד האוצר, טיפול במתחם כפר שלם יכול להניב שיווק קרקעות לבניית כ-2,000 יחידות דיור בתל אביב-יפו. מצידם של אנשי כפר שלם מדובר בפעם הראשונה מזה שנים רבות שמישהו יטפל בסוגיית הפינויים והפיצויים למאות המשפחות.

כזכור, מאות משפחות שמחזיקות בקרקע בכפר שלם שבדרום תל אביב-יפו ממתינות לתשובה כבר שנים ארוכות. הטיפול המשמעותי האחרון שנעשה בסוגיה היה לפני כ-15 שנה, ב-1996, אז התקבלו החלטות בנוגע לפיצויים ופינויים במתחם. טיפול זה, שנתן מענה לחלק קטן מהמתחם בלבד, נעצר כשבמועצת מקרקעי ישראל הוחלט כי ברצונם לבחון מחדש את סוגיית הפיצוי שניתן למחזיקים בקרקע. מאז לא חודש הטיפול. מי שטיפל בשנים האחרונות בסוגיית כפר שלם הייתה מי ששימשה עד לאחרונה יו"ר חלמיש, רחל תורג'מן. תורג'מן אף הכינה עבודה כלכלית שהציעה קריטריונים ומתווה כלכלי לפינוי. נכון להיום בעבודה זו עוד לא נעשה שימוש של ממש.

ההסכם שמתגבש היום בין משרדי הממשלה לעיריית תל אביב-יפו יעביר לטיפולה את הנושא שעד היום נמנעה מלטפל זו למרות שנמצא בתחום שיפוטה. יש לציין שהתמורה שהעירייה צפויה לקבל ממהלך זה משמעותית ביותר ומעידה יותר מהכל על כך שכל הגורמים המעורבים מודעים לבעייתיות בטיפול במתחם המדובר.

נכון להיום חברת אתרים מוחזקת באופן שווה בין המדינה לעיריית תל אביב-יפו, בחברת אוצר מפעלי ים המדינה מחזיקה ב- 82.2% ממניות החברה, לעירייה 0.83% ולבעלי מניות פרטיים 16.89% ואילו בחברה לפיתוח יפו מחזיקה המדינה ב-49% מהמניות והעירייה ב-51% ממניות החברה.

במסגרת המתווה המתגבש תרכוש חברת אתרים את חברות אוצר מפעלי ים והחברה לפיתוח יפו, ולאחר מכן ימכרו אחזקות המדינה באתרים לידי העירייה באופן שהיא תהפוך לחברה בבעלות עירונית מלאה.

מהאוצר נמסר כי "עסקת הפרדת האחזקות בחברות המשותפות, תבוצע באמצעות מנגנון הערכות שווי שיאושרו בין היתר בידי הדירקטוריונים של החברות האמורות וכן בידי רשות החברות הממשלתיות ועיריית תל אביב".