מי העיר הבאה שתציע לשכור אופניים כמו בת"א?

10 תחנות השכרת אופניים יוקמו בחצי השנה הקרובה בגבעתיים ■ ההחלטה נפלה במועצת העיר גבעתיים, אולם את התחנות תקים ותפעיל עיריית תל אביב דרך הזכיין "תל אופן"

תחנה תל אביבית / צילום: איל יצהר
תחנה תל אביבית / צילום: איל יצהר

בסוף החודש נפלה בעיריית גבעתיים החלטה על הקמה והפעלת מערכת תחבורה ציבורית לאופניים, במתכונת הקיימת מזה שלוש שנים בתל אביב, דרך מיזם "תל אופן". ההתקשרות ליישום התוכנית אינו בין זכיינית תל אופן לעיריית גבעתיים, כי אם דרך עיריית ת"א, אשר מתפשטת עם שירות האופניים שלה מחוץ לגבולותיה, על ידי הסכמים עם העיר השכנה. עיריית ת"א תשמש קבלן למיזם השירות ולהפעלתו, וההתחשבנות תהיה בין שתי הרשויות.

מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה במועצת עיריית תל-אביב מסבירה את ההיגיון מאחורי ההסכם: "הקמת התחנות בגבעתיים היא חלק מתפיסת עולם שלפיה בתחבורה אין גבולות בין ערים שכנות. ברור שמיזם אופניים שיפעל רק בתוך גבעתיים, או רק בהרצליה או בראשל"צ, אינו יעיל לתושבים. שירות טוב הוא כזה שמאפשר ליטול אופניים בעיר אחת ולהגיע איתם לכל עיר אחרת במטרופולין ושם להחזירם לתחנה".

בשלב הראשון, שאמור להסתיים תוך חצי שנה, יוקמו בעיר 10 תחנות באזורים הבאים: אזור התעשייה כורזין, קניון גבעתיים, ככר נח, שכונת בורוכוב, הרחובות כצנלסון, ויצמן, יצחק בן-צבי, פינת הרחובות המאבק-כ"ג, וסמוך לביה"ס גורדון. בכל תחנה יוצבו בין 15 ל-20 זוגות אופניים, אותם אפשר יהיה לשכור בגבעתיים ולהחזיר בתל אביב, ולהיפך. התעריפים יהיו זהים לתעריפים הנגבים בתל אביב בכל מסלולי ההשכרה: מנויים שנתיים, שבועיים ויומיים. שיעורי ההנחה לתושבי גבעתיים יהיה זהה להנחה לתושבי תל אביב.

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק הוסיף כי המהלך הוא חלק מתוכנית הכוללת סלילת 7 קילומטר שבילי אופניים לצרכי יוממות ברחובות העיר. השבילים המתוכננים יתחברו, לדברי העירייה, לרשת שבילי האופניים הקיימים בתל אביב, ולשבילים מתוכננים של השכנה השנייה - רמת גן.

קוניק בירך על "שיתוף הפעולה עם תל אביב", ובכך הצטרף לדברים שאמרה להבי, כי "כדי לפתור את בעיות התנועה באזור המרכז, צריכה היתה כבר מזמן לקום מנהלת תחבורה מטרופולונית שתפתח פתרונות קיימים ומתקדמים לנושא. משלא הוקמה עדיין מנהלת כזו ע"י משרד התחבורה, אנו, בתל אביב, מקדימים ביצוע להחלטות שמבוששות להגיע, ועושים הלכה למעשה שיתופי פעולה מטרופולוניים עם רשויות מקומיות סביבנו, גם בתחום התחבורה".