ישראל כץ נגד אובר: "לא נאפשר פגיעה בענף המוניות"

שר התחבורה מערים קשיים על כניסת מתחרה לאפליקציית גט טקסי: "לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה אישור לפעול כאן ללא אותם כללים וחוקים המוחלים על כלל ציבור נהגי המוניות ועל כולם"

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

שר התחבורה ישראל כץ התייחס היום (ה') לראשונה לאפליקציית Uber המנסה לחדור לשוק הישראלי, ולחולל מהפכה בענף המוניות וההסעות.

"לא נאפשר פגיעה בענף המוניות", אמר כץ בועידת ישראל לתחבורה המאורגנת על ידי מורג יועצים. "אנו מצפים מכולם לכבד את כללי מדינת ישראל ולפעול על פי חוקיה. לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה אישור לפעול כאן ללא אותם כללים וחוקים המוחלים על כלל ציבור נהגי המוניות ועל כולם. חייב להיות כאן שוויון. אני חוזר ואומר - לא אתן יד לפגיעה בענף המוניות שממילא נמצא בקשיים וזקוק לסיוע".

נראה שדבריו של כץ כוונו לשירות UberX של החברה, שמאפשר לנהגים פרטיים להציע הסעות בתשלום, שירות שכרגע אינו מתוכנן להיכנס לישראל בשלב זה. החברה פועלת כרגע לקדם את שירות הסעת המוניות הרגיל שלה, בדומה לזה של גט טקסי שפועל בארץ כבר תקופה ארוכה.

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, הבהיר בשיחה עם "גלובס" כי "אם אובר תפעיל רק מוניות, לא צריכה להיות בעיה. עם זאת, היא תצטרך אישור עסק של תחנת מוניות מהעירייה ברשות המקומית בה היא פועלת". באשר להפעלת שירות UberX ציין עובדיה כי "זה אסור על פי חוק". לדבריו, נהג ברכב פרטי שגובה תשלום על נסיעות יכול להיות רק נהג מונית וככזה הוא צריך לעבור הכשרה מיוחדת וכי יש שורה של קריטריונים שנהגי מוניות צריכים לעמוד בהם, כמו גם העובדה שהמונית עצמה צריכה רישיון מיוחד".

כץ יעצור את Uber? בחלומות שלו / (פרשנות: מירב מורן)

אם הדבר מוצא חן בעיני ישראל כץ, שר התחבורה, אם לאו, אפליקציות סלולריות יהיו האמצעי דרכו יזמינו הסעות בעתיד. טכנולוגיות פורצות דרך הצמיחו מונופולים. כך קרה במערכות ההפעלה עם התפשטות המחשב האישי ("חלונות" של מיקרוסופט); במנועי החיפוש, עם התפשטות השימוש באינטרנט ("גוגל"), וכך מסתמן גם בתחום אפליקציות התחבורה.

אבל, אף אחד לא מתעניין בהתהוותו של מונופול חדש. במקום לאמץ את הטכנולוגיה ולאלף אותה לטובת הנוסעים, עוסקים קברניטי ענף התחבורה במשחקי כוח ומלחמות על שטחי מרעה: האם יותר לגטקסי לעבוד בנתב"ג, או שהמונופול בה יישמר לזכיין של רש"ת? האם יורשה ל-Uber לגייס נהגים בתל אביב?

לפני שהגולם יקום על יוצרו

לכץ יש הזדמנות להירשם כשר התחבורה הטכנולוגי ביותר בתולדות ישראל. תפקידו של השר להשתלט על הידע, ולאלף את מוצריו לטובתנו, כדי שהגולם לא יקום על יוצרו.

אנחנו לא רוצים לעבור ממונופול תחבורה אחד למונופול תחבורה אחר, אפילו הוא טכנולוגי ומתקדם. אנחנו רוצים להשתמש בטכנולוגיה כדי להשתחרר, ליהנות מתחרות, ולקבל שירות טוב בהרבה ובפחות כסף.

כן, כן, כץ. בפעם האחרונה שבדקנו אתה השר שלנו, לא של נהגי המוניות.