ייצוגית ב-154 מ' ש': פייפאל חוסמת חשבונות באופן שרירותי

עוד נטען בתביעה כי פייפאל מקפיאה כספים למשך 180 יום מבלי לספק נימוקים מדוע, מחזירה את הכספים ללא ריבית והצמדה ומרוויחה שלא כדין מהריבית ■ מפייפאל ישראל נמסר: "אין תגובה"

בקשה לתביעה ייצוגית על סך 154 מיליון שקל הוגשה באחרונה נגד חברת ‏PayPal העולמית באמצעות ‏PayPal ישראל, בטענה כי החברה חוסמת חשבונות ללקוחות למשך 180 יום ומקפיאה את כספיהם, וזאת מבלי לספק נימוקים מדוע, ובכך גורמת נזק ללקוחות שנשענים עליה לצורך הפעלת עסקיהם באינטרנט.

בנוסף, כפי שנטען, הכסף שמעוכב או מוקפא מוחזר לאחר חצי שנה ללא ריבית והצמדה, כאשר ‏PayPal למעשה מרוויחה שלא כדין מהריבית על כספים שהיא עצמה מקפיאה.

התובעים טוענים להתנהגות דורסנית מצד ‏PayPal - הטענות הן להפרת הסכם, הפרת חובת האמון והתעשרות שלא כדין על חשבון הלקוחות. כחלק מהסעדים המבוקשים בתביעה, מבוקש להכריז על ‏PayPal כעל בעלת מונופול בתחומה.

כפי שטוענים התובעים, באמצעות עורכי הדין יעקב שפיגלמן ועמית עידו, ‏PayPal, החברה-הבת של ענקית המסחר המקוון eBay, מקפיאה את החשבון ושולחת הודעה לקונית ללקוח, לפיה "לפי ניתור שגרתי של ‏PayPal החשבון חשוד בפעילות מפרה, ולכן הוא מוקפא מיידית למשך 180 יום".

לפי התקנון של ‏PayPal, כשלקוח חותם על הסכם מולה, הוא מאפשר לה "לעכב ולהקפיא כספים במידת הצורך, למשך הזמן הסביר הנדרש לצורך הגנה מפני סיכון החבות ל-PayPal או לצד שלישי". התביעה טוענת כי סעיף זה לא מקוים, וכי ‏PayPal עוברת בהרבה את משך הזמן הסביר בהקפאה.

לדברי התביעה, ‏PayPal מציגה את המוכר שחשבונו הוקפא כרמאי ונוכל, ומעודדת אנשים לדרוש ממנו החזרים - גם אם הם קיבלו כבר את המוצרים ממנו. עורכי הדין משווים את המהלך של ‏PayPal לבנק שסוגר קו אשראי לעסק.

התביעה מפרטת דוגמאות ללקוחות ‏PayPal שחשבונם הוקפא: סטודנט שמכר מוצרים מהבית ב-eBay באלפי שקלים בודדים בחודש, נקלע למחלוקת עם לקוח שלו שטען כי לא קיבל את המוצר, ולקוח אחר קיבל מוצר שלא היה מיועד אליו. הסטודנט הגיע להסכמה עם הלקוחות, והם פוצו על-ידו לשביעות-רצונם. למרות זאת, ‏PayPal הקפיאה את חשבונו לשם "פיצוי קונים במקרה שתוגש תביעה".

לקוח נוסף שנפגע מ-‏PayPal הרוויח מעסקאות מכר ב-eBay כ-400 דולר בחודש, וגם הוא נקלע למחלוקת עם קונה שטען כי הזמין מוצר מסוים וקיבל מוצר שונה. המחלקות יושבה על-ידי ‏PayPal לטובתו של המוכר. זמן קצר לאחר מכן הוא קיבל הודעה שחשבונו נסגר "מטעמי אבטחה" עקב סיכון פוטנציאלי בחשבון.

התביעה מאגדת את כל לקוחות ‏PayPal שכספם עוכב או הוגבל בחשבון ב-7 השנים שקדמו למועד הגשת התביעה. בישראל ישנם כ-600 אלף חשבונות ‏PayPal פעילים, והתביעה מעריכה כי הפעולות הפסולות של ‏PayPal מבוצעות ב-10,000 חשבונות מדי שנה, וכי ה"רווחים" שלא כדין ל-‏PayPal מוערכים ב-2 מיליון שקל כל שנה.

מ-‏PayPal ישראל נמסר: "אין תגובה".

בתביעה נפרדת שהגיש איגוד תיאטרון הפלייבק בשבוע שעבר נגד פייפאל בהיקף 100 אלף שקל, נטען כי החברה המספקת שירותי סליקת אשראי מחזיקה 58,000 שקל השייכים לאיגוד, מסרבת להעביר לאיגוד את הכספים ומערימה עליו קשיים שלא הוזכרו בעת שנחתם הסכם בין הגופים. לטענת האיגוד, המיוצג על ידי משרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות', "בינתיים, מתעשרת פייפאל על חשבון האיגוד, בזמן שזה נתון במצוקה כלכלית אדירה".