"ערבי לא נולד עם שלט על המצח שהוא עבריין בנייה"

שופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הכנסת צריכה לחוקק חוק יסוד זכויות אדם, שיכלול את נושא השוויון" ■ "המדינה חייבת לטפל בתוכניות המתאר ביישובים הערביים"

סלים ג`ובראן / צילום: איל יצהר
סלים ג`ובראן / צילום: איל יצהר

שופט בית המשפט העליון (בדימוס) סלים ג'ובראן, שפרש לאחרונה לגמלאות, קורא לחקיקה של חוק יסוד: זכויות אדם, שיכלול את נושא השוויון.

בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה לציון עשור להקמת הרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים, אמר ג'ובראן כי הכנסת צריכה לחוקק חוק יסוד: זכויות אדם, שיכלול את נושא השוויון. "בית המשפט נדרש לטפל מדי פעם בסוגיות של שוויון בהיעדר חוק יסוד שמסדיר את הנושא, כמו גם היעדרו של חוק יסוד המסדיר את חופש הביטוי. זה נכון שיש לנו חוקי יסוד מאוד טובים, כמו חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, אבל זה לא מספיק", אמר ג'ובראן.

לדבריו, "חשוב גם שיהיה לנו בית משפט חזק ועצמאי שיוכל להגן על זכויות אדם ובראש ובראשונה על נושא השוויון ולא רק לערבים - גם לקשישים, לעולים ולנכים".

ג'ובראן הוסיף ואמר כי "פעם החברה הערבית הייתה מוגדרת כנטל על המדינה, אך היום מדובר בנכס בכל המובנים". לדבריו, "הגיע הזמן לפתוח את הדלתות, למשל לאקדמאים ערבים, כדי שלא נצטרך לייבא עובדי היי-טק מהודו".

ג'ובראן מנה 4 נושאים שחשוב לתת עליהם את הדעת: "בראש ובראשונה צריך לטפל בחינוך, משום שאם לא היו בתי ספר ערביים פרטיים, מצבנו היה על הפנים. צריך לחשוב גם על הקמת מועצה פדגוגית מיוחדת שתבחן ותסייע בהכנת תכניות הלימודים.

"בנושא הבנייה, חשוב להדגיש שערבי לא נולד עם שלט על המצח שהוא עבריין בנייה, ויש מצוקה אמיתית, ולכן המדינה חייבת לטפל בתוכניות המתאר ביישובים הערביים וליזום גם הקמת יישובים משותפים".

שתי סוגיות נוספות שמחייבות טיפול, לדברי השופט העליון לשעבר, הן "הקמת אזורי תעשייה שישויכו ליישובים הערביים וחיזוק הרשויות המקומיות הערביות, ולפתח את היישובים שחלקם אינם נראים כפי שיישוב צריך להיראות במאה ה-21".



חן מענית

כתב לענייני משפט

טלפון: 03-9538618 | נייד: 052-6682353