פרשת מוני פנאן: צביקה שרף ונדב הנפלד נחקרו ברשות המסים

(עדכון) - לא מן הנמנע כי לחקירה יזומנו גם דייויד פדרמן, מבעלי מכבי ת"א, ויו"ר הקבוצה, שמעון מזרחי ■ לדברי גורמים המקורבים לחקירה, היא צפויה להיות מסובכת מאוד

מצעד השחקנים בחקירת פרשת מוני פנאן החל. היום (ב') החלו להגיע לחקירה במשרד פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים שחקני כדורסל מקבוצת מכבי תל-אביב. בין השאר נחקר צביקה שרף, מאמן נבחרת ישראל בכדורסל, שהיה עד לפני שנה וחצי מאמן מכבי. כמו כן הגיע לחקירה גם קפטן מכבי לשעבר, נדב הנפלד. כיום להנפלד רישיון לייעוץ פיננסי, והוא עובד כמשווק של מוצרים פיננסיים עם כמה בתי השקעות.

מרבית חוקרי היחידה נותבו לביצוע החקירה הזו. החוקרים עברו היום על מאות מסמכים שאספו במסגרת הפשיטה שביצעו אתמול (א') על משרדי הקבוצה.

בימים הקרובים צפויים להיחקר שחקנים נוספים, וכן צפוי להיחקר יו"ר הקבוצה, שמעון מזרחי. לא מן הנמנע כי בשלב מאוחר יותר ייחקר גם דייויד פדרמן, מבעלי הקבוצה. כפי הנראה, לא יהיה מנוס גם מתחקור בנו המאומץ של פנאן, שהיה יד ימינו - עזר.

חקירה מורכבת

כפי שהדברים נראים כרגע, מדובר בחקירה מורכבת ביותר. על-פי החשדות המתגבשים נכון לעכשיו, החוקרים ייאלצו להתחקות אחר חשבונות בחו"ל. אפשרות אחת הנבחנת היא שהכסף, שהועבר לפנאן על-ידי שחקנים ומשקיעים אחרים, הועבר על-ידו לשוק האפור. בשוק האפור גלגלו את הכסף והחזירו לפנאן את הסכומים בצירוף ריבית. פנאן, על-פי החשד, העביר את הריבית לשחקנים בניכוי העמלה שלו.

אפשרות שנייה שנבחנת היא שהכסף הועבר לחו"ל. החשד הוא שפנאן העביר את הכסף לניק לוין (אם כי יש לציין כי לוין מכחיש שקיבל אי-פעם כסף מפנאן) - ולוין השקיע את הכסף גם בבורסה בחו"ל. הרווחים, על-פי תסריט זה, הועברו לחשבון בחו"ל, אולי במקלט מס כלשהו, ומשם נלקחו והועברו לשחקנים מבלי ששולם עליהם מס.

כסף במנות קטנות

לדברי גורם המקורב לחקירה, "מדובר בחקירה מאוד מסובכת, אבל אנחנו נפצח את מה שקרה כאן. אנחנו נעלה על זה. הבעיה היא שפנאן העביר לשחקנים כסף במנות קטנות: כל פעם אלפי דולרים. עבורם זה ממש כסף קטן. בכל מקרה, אי-אפשר לראות תנועות גדולות בחשבונות, וזה כמובן מקשה עוד יותר על החקירה. זה לא שרואים פתאום איזו מסה של כסף שמגיעה לחשבון. כשזה מגיע במנות קטנות, קשה יותר לעקוב אחרי זה".

ממה שנראה כרגע, לדברי גורם נוסף המקורב לחקירה, "בכלל לא בטוח שנצטרך לעשות חיפוש אצל פנאן בבית".

החוקרים מחפשים גם "אקדח מעשן". ריכוז המאמץ של החוקרים ייעשה בכיוון מציאת פנקס או ניירות כלשהם, שיתעדו את מסלול הכספים של המשקיעים. במלים אחרות: רישום ותיעוד של הכספים שניתנו לפנאן על-ידי המשקיעים ומסלולם של כספים אלה, לרבות הרווחים, ומה שהועבר מהרווחים לידי השחקנים.

קשיים בחקירה

לדברי רו"ח אבנר נוקראי, לשעבר מנהל תחום חקירות מס הכנסה ברשות המסים, "אלה שאיבדו את הכסף יכולים לחלום על קבלת כספם בחזרה. מס הכנסה יכול לבוא ולטעון כי ההכנסות מהריבית שקיבלו על ההשקעות שלהם במהלך השנים חייבות במס. אלא שמי שלא קיבל את הקרן יכול לטעון כי זה על חשבון הקרן, כך שבעצם לא היו לו רווחים".

לדברי נוקראי, אם כסף עבר לחו"ל במזומן - יש עבירה של הלבנת הון, ויהיה קושי לעקוב אחרי הכסף. לעומת זאת, אם הכסף עבר דרך בנקים - אמורות להיות עקבות.

עוד אומר נוקראי כי בחקירה מסוג זה יש מספר קשיים: "האחד - שמדובר בכסף מזומן; השני - אם יש חשבונות בנקים בחו"ל, קשה יותר לעקוב אחרי הכסף; שלישית - איש המפתח אינו בחיים; דבר רביעי - למשקיעים שחושבים שלא יקבלו את הכסף אין תמריץ לשתף פעולה".

לדברי עו"ד גלעד ברון, ממשרד ברון-גולדמן, המתמחה בהלבנת הון ומיסוי, "אין להיחפז למסקנה שמדובר בעבירות מס ולבטח שלא איסור הלבנת הון. יש להבחין בין מצב בו הושקעו כספים שמקורם לגיטימי, לבין מצב שבו מקור הכסף בעבירות מס. בשני המקרים לא מדובר בעבירות של הלבנת הון.

"לגבי שאלת המיסוי, מדובר לכל היותר בטענה לחבות במס על התשואה, אם שולמה", אומר עו"ד ברון. "ייתכן כי תשלומים שבוצעו, בוצעו בשלב ראשון כהחזר על חשבון הקרן ולא כריבית - מה ששומט את הקרקע מתחת לטענה לעבירות מס".

לדבריו, "ייתכן כי בניגוד לרצון האינסטינקטיבי של המשקיעים לכפור בנסיבות, נכון יהיה לאשרר את השקעותיהם במקרה שההשקעות ירדו לטימיון. זה יהווה בסיס לטענה להפסד הון של מלוא סכום הקרן, להבדיל מחבות במס על הריבית; כנגד הפסד ההון הזה הם יהיו רשאים לקזז הכנסות חייבות בעתיד".