בלי אחים ובני זוג

קרנות רוצות חברות עם טכנולוגיה והנהלה מצוינות, ויפסלו אותן אם היזמים קרובי משפחה

השבוע נתקלנו בצמד יזמים אחים. בשנים האחרונות הם הקימו ביחד חברה ללא שום מימון חיצוני. עכשיו, כשהם רואים את האופק של ההצלחה הגדולה, הם יוצאים לגייס הון. במסע הגיוס הם פנו לגופים שונים, בעיקר קרנות הון סיכון ישראליות ואמריקניות.

מדובר בשני אנשים מפוכחים, חרף גילם הצעיר, ולמרות ההישג יוצא הדופן שלהם - הקמת חברה שיש לה מוצר ולקוחות משלמים ללא מימון חיצוני, תוך נכונות לקבל גם תשובות שליליות. אבל, מה שהפתיע אותם וגם אותנו, הוא תשובה שהם קיבלו מלא מעט קרנות הון סיכון ישראליות ואמריקניות: "החברה שלכם נהדרת, אבל אנחנו לא משקיעים בחברות של אחים או בני זוג. זה כלל ברזל שאנחנו לא שוברים. גם לא בשבילכם".

כלומר, החברה נראית טוב ועם פוטנציאל מבטיח, אבל הקרנות לא ימשיכו לבחון לעומק את ההזדמנות מהסיבה הפשוטה שמנכ"ל החברה והמנהל הטכנולוגי שלה הם אחים או זוג נשוי.

כל מי שיש לו אח או אחות יודע באיזה עוצמות אפשר לריב איתם. על אף הצער, זה נכון אפילו יותר כשזה נוגע לבני זוג.

מצד שני, יש לא מעט דוגמאות לחברות מוצלחות שהוקמו בידי בני אותה משפחה, אחים או בני זוג. החברות הבינלאומיות סיסקו ו-VMWare הוקמו, למשל, על-ידי בני זוג. בישראל הדוגמה הכי בולטת היא של בני הזוג דיטה ויהודה ברוניצקי באורמת.

לפני כמה חודשים נחשפנו לצמד האחים ויטאלי ואלכס סירוטה מחברה קטנה, FoxyTunes, שנמכרה ליאהו. ירון גלאי מ-Quigo, שנמכרה ל-AOL ב-350 מיליון דולר, עובד באופן קבוע עם בני המשפחה שלו - אביו, פרופ' דן גלאי, משקיע בחברות שהוא מקים, ואחיו עובד איתו בחברה החדשה OutBrain. גם שי אגסי ייסד יחד עם אבא ראובן את TopManage.

אז למרות שראינו השבוע מה קרה עם האחים איזי ודדי בורוביץ' באל על, המסקנה היא שדווקא בעולם מימון המיזמים בתחילת דרכם, עדיף להשאיר את הראש פתוח. יש אחים ובני זוג שיתקשו לאכול ארוחה על שולחן אחד מבלי לריב ויש כאלה שיכולים להרים את העולם ביחד.

סקויה בשלבים המאוחרים

השבוע פורסם כי סקויה גייסה קרן המשך בהיקף של 929.5 מיליון דולר, המיועדת להשקעות בחברות טכנולוגיה בשלבים מאוחרים. כלומר, חברות שכבר יש להן הכנסות, אך הן אינן יכולות לצאת לשוק הראשוני.

סקויה, שהמוניטין שלה כאחת מקרנות ההון סיכון הכי הטובות בעולם בא לה דווקא בהשקעות בשלבים המוקדמים, מבצעת זה כמה שנים השקעות למעשה בכל שלבי ההתפתחות של החברות, מהשקעות Seed להשקעות בחברות בצמיחה ואפילו חברות ציבוריות.

גם בהודו ובסין סקויה מבצעת השקעות בחברות בשלות, אך הן ברובן בעלות אופי שונה. סקויה הייתה קרובה לבצע השקעה בחברת הפצת סרטים סינית, ובעבר השקיעה ברשת בתי מלון ורשת מסעדות בסין.

בישראל יש קצת תנועה בתחום הזה, של מימון החברות הבוגרות יותר. שלמה קאליש מנסה לגייס קרן שלמה שתוקדש לתחום. בינתיים, על-פי חיים סדגר, שותף בסקויה, גם בישראל היו שמחים לעשות השקעות בחברות בשלבים המאוחרים, רק שעד היום לא נמצאה החברה המתאימה לכך. *