הזדמנות אחרונה בדולר

הודעה לכל הקונים: זה הרגע לתפוס את הגל האחרון לפני שיגיע תיקון משמעותי מטה

רבים תוהים כיצד קורה שהדולר בעולם מתחזק כל כך, בשעה שהמשבר הפיננסי שהתחיל בארה"ב, גם מתפתח בצורה האלימה ביותר שם? יש סבורים שהבעיות שאיתן צריך המשק האמריקאי להתמודד היו צריכות להשתקף במטבע שלו.

הנחת היסוד על תחילתו ועוצמתו של המשבר נכונה, אבל המסקנה אינה כזו. המשבר אמנם התחיל בנדל"ן האמריקני והתפתח למחנק אשראי במערכת הבנקאית שם, אבל "המחלה" התפשטה במהרה לכל העולם. בגלל חופשיות זרימת הכסף, הופצו נכסים בעייתיים לכל חלקי תבל, ולכל בנק או מוסד השקעות בעולם, ולכן כולם כמעט הוכנסו לקטגורית הבעייתית של המוסדיים שעליהן אי אפשר לסמוך.

נגמרה התקופה של האשראי החופשי, וכעת כל מלווה כבר דורש בטחון מוחלט ביכולת הלווה להחזיר את הכסף. חוסר האמון במערכת הבין מוסדית הביא לקיפאון מוחלט בתהליך הטבעי, המהווה את השמן לכלכלה הפיננסית ולכלכלה האמיתית כאחד.

איך כל זה מתקשר לדולר? זה די פשוט. כאשר גוף כמו קרן גידור או בנק להשקעות נמצא במצב ממונף דולרית (עד פי 40) לצורך השקעה ספקולטיבית במניות, אגרות חוב או סחורות, והוא איננו יכול לשמור יותר על קווי אשראי פתוחים, עליו לחסל נכסים ולגייס כסף לצורך הקטנת המינוף ואף לחיסולו המוחלט. תהליך זה הנקרא באנגלית "Deleveraging" גורם לתהליך הדפלציוני המשתקף בשני היבטים עיקריים: ירידה בערך כל הנכסים הנזילים, ללא קשר לערכם הכלכלי, ועלייה בערכו של המטבע אשר על המחסל של הפוזיציה להחזיר. ואכן, לפנינו נפילות קשות במניות, בסחורות ובאגרות בעלות התשואות הגבוהות, ועלייה בשני מטבעות: הדולר והיין.

כאן אציין שהיין, אשר היווה את המטבע העיקרי להלוואות מינוף, בגלל הריבית הנמוכה במיוחד שהלווים היו צריכים לשלם עליו (התייחסתי לתופעה זו בעבר כתופעת Carry trade). עקב קניית הדולרים לחיסול החובות שהזכרתי ועקב רכישות עצומות של אגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות הנחשבות עדיין לבטוחות ביותר, אנו חוזים בעלייה הדרמתית בדולר.

נוסיף גם את התיאוריה הרווחת היום שדווקא ארה"ב תצא מן המשבר ראשונה בגלל הפעולות האינטנסיביות של הממשל האמריקני, לעומת התרדמת היחסית שבה מתנמנמים המוסדות באסיה ואירופה, ונקבל עוד דחיפה קדימה למטבע האמריקאי.

אם נבין את הרקע הזה, נבין פן אחד של העלייה בצמד דולר-שקל. הפן השני הוא מקומי ונובע מן המדיניות התומכת של בנק ישראל, מ"השיבה הביתה" של חלק קטן מן ההשקעות של הזרים ומן הספקולציה הקיימת בשוק קטן משלנו.

הבה נתבונן בגרף השבועי כדי לקבל מושג על שצפוי בטווח הבינוני:

משה שלום דולר 27 אוקטובר

ניתוח הגרף

  1. מתחילת 2006 ועד יוני-יולי 2008, הצמד ירד במידה די דרמטית ועקבית, מאזור 4.7 לאזור 3.2. ירידה זו, בשיעור 32%, התרחשה במבנה של שלושה גלים, שנספור כסדרת ABC.
    עקב עובדה זו. נתייחס לכל התנועה כמהלך תיקון ענק ולא כמגמה חדשה מטה. אמנם יכול להיות שמה שאנחנו רואים כרגע הוא גל X הנמצא לפני סדרת ABC יורדת נוספת, אבל בנקודת זמן זו, עלינו להניח שלאחר הגעת המטבע ל-3.2, צריכה להיווצר תנועה מגמתית חדשה מעלה.
  2. מגמת עלייה חדשה זו, תתבטא בתחילה בגל גדול המורכב כנראה בחמישה תת-גלים עולים והסבירות הגבוהה היא שכבר היו תתי-גלים 1 ו-2 ושהזוג מבצע כעת את תת-גל 3 ומעלה.
  3. המתנדים נמצאים במומנטום חיובי מאוד, אבל עדיין לא הגיעו לרמות השיא של תת-גל 1 (1 ו-2 סגול). אם נתבונן ב-RSI וב-STOC, נזהה תבנית די ברורה למצבם - הם מגיעים למצבי שיא חשובים (מלבנים וחצים בסגול).
  4. סימנתי במלבנים צהובים את רמות התמיכה וההתנגדות החשובים.

מסקנה

  1. הדולר-שקל מתחיל להתאושש, לאחר נפילתו האדירה שארכה יותר משנתיים וחתכה כ-32% מערכו. הסבירות הגבוהה יותר שלפנינו מגמת עליה חדשה, כאשר בוצעו כבר תת-גל 1 ו-2 ו-3 בעיצומו אבל לקראת סיומו.
  2. שבירתו מעלה של קו המגמה היורד מאז סיום גל B (בכחול ומסומן כ-3 סגול) נבדקה על ידי תת-גל 2 ולאחר מכן קיבלנו את המומנטום האופייני לגלים החזקים בסדרה, דהיינו את תת-גל 3.
  3. ההנחה היא שתת-גל זה יסיים את דרכו באזור 4 השקלים, כי שם נמצאת קומבינציה טכנית המורכבת מרמת התנגדות (בצהוב), קו מגמה יורד (בכחול) וקירבה לתיקון 78.6% פיבונצ"י. תת-גל 4 היורד,שהוא ההמשך המתבקש, יהווה הזדמנות לקונים לתפוס את הגל האחרון (תת-גל 5) בסדרה לפני שנקבל תיקון מטה משמעותי יותר.
  4. סרגל הפיבונצ"י (בשחור), ורמות התמיכה וההתנגדות, יכולים להאיר את עיני הקוראים ברמות האפשריות שבהן יתחילו ויסיימו תת-גל 4 ו-5.

הערה אישית לכל קוראיי המגיבים

סקירות אלו מנסות לתת הסבר קצר כרקע לניתוח הטכני המוצג, ותאור די ממצה של המצב של הנכס הפיננסי הנידון. ברור לי שיש הרבה שאלות פתוחות אבל ברצוני לציין כמה נקודות בנושא הדיון המתפתח בטוקבקים:

1. אנסה תמיד לענות ולהגיב לשאלות או להערות המתייחסות לסקירה. לא אגיב לדברי בלע או התרסה.
2. כשאיני מגיב, סימן שאיני זמין. אני מבטיח להשלים את החסר כשאוכל (בסוף יום או למחרת).
3. אפסיק להגיב לאחר הכנסה של תגובה שכותרתה "סיום תגובות ותשובות". הינכם כמובן רשאים ומוזמנים לשוחח ביניכם אבל ממני לא תהיה יותר התייחסות.
4. אנא, נסו לדבר רק על הנכס הנידון, כי קשה לי מאוד לדבר על נכסים אחרים כשלנגד עינינו לא מופיע גרף.

בהזדמנות זו, אני רוצה להודות לכולם, ובמיוחד למפרגנים. בהחלט מרבה נחת לגלות שהעבודה הזו מביאה תועלת. זכרו שניתוח טכני איננו נבואה ושהחשוב ביותר היא שיטה ומשמעת. ההצלחה תלויה בהתמדה ובהבנה של הסיכויים. בהצלחה לכולם.

משה שלום הינו מנתח טכני ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com