אושר מס הבצורת בוועדת הכספים בהקלות מסוימות

כמות המים לנפש תהיה 4.2 קוב בשלב ראשון ותעלה החל מנובמבר ל-5 קוב, במקום 3 קוב בהצעה המקורית ■ החל מ-2010 תהיה מכסת הבסיס 12 קוב ל-2 נפשות

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

למרות התנגדויות וביקורת קשה, אושר מס הבצורת בוועדת הכספים של הכנסת, אם כי במתווה שיש בו קלות לעומת ההצעה המקורית. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר בראשית ההצבעה כי "מדובר בחוק קשה מאוד, אבל הברירה הייתה או מס על האזרחים שצומצם במידה ניכרת בוועדה, או הפסקת המים בברזים".

הצעת המס הגיעה להצבעה בוועדת הכספים לאחר שעברה קריאה ראשונה בכנסת וגיבוש בוועדת משנה של ועדת הכספים, וכעת לאחר שאושרה תעבור בשבוע הבא לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

המתווה שאושר בנוי משלוש מדרגות. החל מה-15 ביולי, המועד שבו אמור החוק לעבור בכנסת, ועד ה-1 בנובמבר, בסיס כמות המים לנפש אחת עד ארבע נפשות יהיה 16 קוב. כל נפש נוספת במשק הבית תקבל 4.2 קוב. זאת, לעומת הכוונה המקורית לאפשר 3 קוב לנפש במתווה המקורי של הצעת המס.

החל מה-1 בנובמבר הבסיס לארבע נפשות יעלה ל-18 קוב והתוספת לנפש תעלה ל-5 קוב. הרציונל הוא שהתקופה הקריטית מבחינת רשות המים היא הקיץ הנוכחי, שבמהלכו צפויה המדינה לסבול ממחסור במים. בתחילת החורף מקווים ברשת שהמדינה תיהנה מגשמים ומצב משק המים ישתפר. לכן הם מוכנים להקל במכסות המים לנפש החל מה-1 בנובמבר.

המדרגה השלישית תחל בינואר 2010, אז הבסיס למשפחה ישתנה לשתי נפשות במקום ארבע, והוא יעמוד על 12 קוב. שלוש נפשות יהיו זכאיות ל-15 קוב ולכל נפש נוספת במשפחה יתווספו למכסה 5 קוב.

ההצבעה עברה ברוב גדול על אף התנגדותם של רונית תירוש (קדימה) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי).

נציין כי ההצעה התקבלה בתמיכת האופוזיציה, לאחר שחבריה נועדו עם נציגי הקואליציה והגיעו להבנות. "ישראל מתייבשת ולכן האופוזיציה מגלה אחריות לאומית ותומכת במס הבצורת", אמר ח"כ שי חרמש (קדימה), יו"ר הלובי החקלאי בכנסת. "נתמוך בממשלה כי אין דרך אחרת. ממשלות ישראל לדורותיהן הזניחו את נושא פיתוח מקורות המים והביאו על כולנו את המשבר הקשה ביותר. אני מקווה שממשלת נתניהו, כמו גם חברי הכנסת, מבינים שמחסור במים אינו גזירת שמים אלא מעשה ידי אדם", אמר חרמש.