תעשיינים וראשי רשויות הקימו פורום לזירוז הנחת צינור הגז הטבעי בצפון

היום החל קמפיין פרסומי בעיתונות הקורא לנתניהו: ביבי רק אתה יכול! תן לצפון לצמוח, תן לצפון גז

ראשי רשויות, מנהלי עסקים ועובדים בצפון הארץ החליטו לעשות מעשה כדי לזרז את הנחת מקטע הצפון של צינור הגז הטבעי. הקמת צינור הולכת הגז לצפון הייתה אמורה להסתיים כבר ב-2007, אבל היא מתעכבת בשל התנגדות הדרוזים להנחת הצינור בשטחם, ובשל ויכוחים בין משרד התחבורה למשרד התשתיות. כדי להביא לסיומה של הסחבת בטיפול בעניין חברו הללו לפורום שנקרא "הפורום לקידום הצפון".

חשיבותו של הנחת קו צינור הגז בצפון הארץ רבה הן בהיבט הבריאותי, שכן היא תפחית דרמטית את זיהום האוויר הנגרם כתוצאה מהשימוש התעשייתי המאסיבי בחשמל המיוצר מפחם ומזוט, והן בהיבט של מניעת פליטות גזי חממה. הללו מביאים להתחממות כדור הארץ, האחראית על-פי הערכות המדענים לאסונות הטבע שהעולם חווה בעשור האחרון בתכיפות רבה.

חברי הפורום יצאו בקריאה לראש הממשלה לעצור את הסחבת ולסיים את מחדל העיכוב בהגעת צינור הגז הטבעי לצפון. בין החברים בפורום: התאחדות התעשיינים, המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, בז"ן, גדות ביוכימיה, גדיב, כרמל אולפינים, חיפה כימיקלים, מועצה אזורית זבולון, עיריית נשר, עיריית קרית אתא וועדי עובדים.

ביבי, תן גז

במסגרת הפעילות מתכננים יוזמי המאבק להגיש לראש הממשלה עצומות החתומות על-ידי רשויות וועדי עובדים, בעלי עסקים מובילים, כלכלנים מומחים וכיוב'; להוביל מהלכים של מחאה ציבורית, פעילות ציבורית, פעילות בכנסת ועוד. שיאו של הקמפיין במודעות שהחלו להתפרסם בעיתונות היומית ושקוראות: ביבי רק אתה יכול! תן לצפון לצמוח, תן לצפון גז.

על מודעת הקמפיין חתומים: התאחדות התעשיינים, המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, בז"ן, גדות ביוכימיה, גדיב, דור כימיקלים, דשנים וחומרים כימיים, חיפה כימיקלים, כרמל אולפינים, המועצה האזורית זבולון, עיריית נשר, עיריית קריית אתא, ארגון עובדי וגמלאי חברת חשמל צפון, ועד עובדי בזן, ועד עובדי חיפה כימיקלים, ועד עובדי כרמל אולפינים ופורום הוועדים במרחב צפון.

אנשי הפורום מדגישים שמדובר לא רק בבעיה בריאותית ואקולוגית אלא גם בבעיה עסקית. לדבריהם, העיכוב בחיבור צינור הגז בצפון מביא להפסד חיסכון של מאות מיליוני שקלים בשנה, שכן מדובר באפיק אנרגיה זול בהרבה מהמקובל. הפסד נוסף נגזר מכך שהמפעלים בצפון כבר השקיעו מיליונים בהתחברות לצינור שעדיין לא הונח.

400 מיליון לפח

המקרה של בז"ן מעניין במיוחד, שכן על אף שזו השקיעה כבר את הנדרש בהתחברות לצינור הגז, הודיע לה השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן בחודש ספטמבר, כי עליה להתקין בתוך 18 חודשים מתקנים להפחתת הזיהום שנפלט כתוצאה מפעילות ארובות בתי הזיקוק בחיפה. עלות התקנת הציוד נאמדת ב-400 מיליון שקל. במילים אחרות, מבחינת בז"ן מדובר בהשלכת 400 מיליון שקל לפח, שכן מתישהו בעיית צינור הגז תיפתר ואז היא לא תזדקק למתקנים הללו.

גורמים המקורבים לנושא העריכו כי ארדן למעשה "משתמש" במשפחת עופר, הבעלים של בז"ן, ובונה על כך שהיא תפעיל על נתניהו לחץ כדי שיפתור את סאגת צינור הגז.

עוד בהיבט העסקי, מציינים חברי הפורום, כי יש גם דרישה מלקוחות וחברות בינלאומיות ליישר קו עם הסטנדרטים ההולכים ורווחים בעולם של פעילות שאינה מזהמת. העובדה שהעסקים המקומיים אינם עומדים בסטנדרטים הללו עלולה לפגוע ביחסי הסחר שלהם.