TGI: "ישראל היום" מתבסס כעיתון השני בשיעור החשיפה אחרי "ידיעות אחרונות"

ירידה בחשיפה הכללית של העיתונות בארץ משנת 2001: "מעריב", ידיעות" ו"הארץ" רשמו ירידה של עשרות אחוזים, "גלובס" שומר על נתח השוק ; ברדיו: גל"צ שומרת על כוחה, קול ישראל נחלשת והרדיו האזורי מתחזק

החינמון "ישראל היום", בבעלות המיליארדר שלדון אדלסון, חוגג בימים אלה שנה לצאתו לאור עם הישג מרשים: החינמון מדורג במקום השני כעיתון היומי הנקרא בישראל, ובכך עולה על שיעורי החשיפה של "מעריב ", שהיה העיתון השני בתפוצתו מזה שנים רבות - כך עולה מנתוני סקר TGI לשנה החולפת, יולי 2007 -יוני 2008 שמתפרסמים היום (ב').

הנתונים מצביעים על המשך העלייה בחשיפה ל"ישראל היום". רמת החשיפה היומית הממוצעת שלו היא מעל 20% (במחצית השנייה של השנה ינואר-יוני 2008) וזאת לעומת נתון כולל לשנה החולפת שעמד על 17.4%. "ישראל היום" מופץ כיום בכ-255 אלף עותקים ביום. למרות ההתחזקות של "ישראל היום", מסתבר כי הוא פונה בחלקו לציבור שלא נהג לרכוש ו/או לקרוא עיתון יומי, שכן לא נצפה שינוי מהותי ברמה של סך כל הקריאה בעיתונים יומיים אחרים בתקופה זו, בניגוד למגמה של ירידה בקריאת עיתונים יומיים שבלטה בשנים הקודמות.

עם פרסום הנתונים, נמסר על-ידי גורמים בהנהלת "ישראל היום": "כאשר הוקם העיתון הוצבה המטרה להיות העיתון המוביל בישראל. הנתונים מראים שלמעלה ממחצית הדרך הושגה תוך שנה אחת, דבר המהווה הישג בכל קנה מידה".

עוד בגזרת החינמונים: שיעורי החשיפה של "24 דקות", עיתון החינם מקבוצת "ידיעות אחרונות" שהושק לפני מספר חודשים מסתכמים ב-5% בתקופה של ינואר-יוני 2008 .

סך כל הקריאה או הכיסוי (reach) היומי של 5 העיתונים הארציים היומיים ("ידיעות", "ישראל היום", "מעריב", "הארץ", "גלובס") במחצית הראשונה של 2008 (ינואר-יוני 2008) עומדת על 58% (בנטרול חפיפה). לעומת המחצית שלפניה (יולי-דצמבר 2007) אשר בו עמד הכיסוי היומי על 57.7%.

עם זאת, בהסתכלות כוללת על מפת העיתונות היומית בארץ משנת 2001, עולה שכל העיתונים נחלשו: "מעריב" רשם את הירידה הגדולה ביותר, 44%, אחריו "ידיעות אחרונות" עם ירידה של 25% מאז 2001, "הארץ" עם ירידה של 23% ו"גלובס" עם ירידה של 9% בלבד.

"ידיעות אחרונות", שהגיש לפני כחודש בקשה לרשות להגבלים עסקיים לבטל את מעמדו כמונופול בשוק העיתונות, ממשיך להיות העיתון הנקרא ביותר בישראל. שיעורי החשיפה של העיתון עומדים בשנה החולפת על 36.9% קיטון לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה אז עמדו שיעורי החשיפה על 39.3%.

"מעריב", שלראשונה לאחר שנים רבות ממוקם רק במקום השלישי מבחינת שיעורי החשיפה, מסכם את השנה החולפת עם שיעורים של 15.8% לעומת 17.9% בתקופה המקבילה (יולי06-יוני 07). לעומת "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" שרושמים קיטון, "גלובס" מציג גידול בשנה החולפת בה הסתכמו שיעורי החשיפה לעיתון העסקים של ישראל ב-% 3.3 (לעומת % 3.2 בתקופה המקבילה) וכך גם עיתון "הארץ" שרשם בשנה החולפת שיעורי חשיפה של 7.5%. עיתון "הפוסט" של אלי עזור ודודי ויסמן המחולק בעסקיו של ויסמן הגיע לשיעורי חשיפה של 3.5% בתקופה של ינואר-יוני 2008.

המגמה המאפיינת את העיתונים היומיים באמצע השבוע באה לידי ביטוי גם בסוף השבוע. "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" רשמו ירידה, זאת למרות שבגזרה זו עדיין אין איום מצד "ישראל היום" שטרם השיק את מהדורת סוף השבוע שלו.

שיעורי החשיפה ל"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע מסתכמים ב-48.9% (לעומת 50.9% בתקופה המקבילה בשנה שעברה) ול"מעריב" ב-21% (לעומת % 23.3 בתקופה המקבילה בשנה שעברה). לעומת השניים, "גלובס" מציג גידול ושיעורי החשיפה אליו בסוף השבוע עומדים על 2.8% במהלך השנה החולפת, זאת לעומת 2.5% בתקופה המקבילה בשנה שעברה. גם שיעורי החשיפה ל"הארץ" בסופי השבוע גדלו מ-8% בתקופה המקבילה בשנה שעברה ל-8.9% בשנה החולפת.

בקרב השבועונים נרשמה ירידה במהלך השנה החולפת. "לאשה", "פנאי פלוס", "רייטינג" ו"טיים אאוט תל אביב" הציגו ירידה קלה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. רק "את" מקבוצת "מעריב" שהינו עיתון דו חודשי הציג בשנה החולפת עלייה בשיעורי החשיפה מ-3.3% ביולי 06-יוני 07 ל-% 4.1 ביולי 07-יוני 08.

סך ההאזנה לרדיו נשארה יציבה בין שתי התקופות האחרונות ועומדת כיום (ינואר-יוני 2008) על 75.4% ביום חול ממוצע לעומת 75.9% בתקופה הקודמת (יולי-דצמבר 2007). שיעורי החשיפה לתחנות הרדיו של גלי צה"ל עדיין שומרים על מיקומם כתחנות המאוזנות ביותר עם שיעורי האזנה של 45.3% במהלך השנה החולפת, זאת באופן כמעט זהה לתקופה המקבילה בשנה קודמת אז הסתכמו שיעורי האזנה לגלי צה"ל וגלגל"צ ב-45.6%. שיעורי האזנה לתחנות קול ישראל עומדים בשנה החולפת על 42.1% לעומת 43.1% בתקופה המקבילה ואילו שיעורי האזנה לתחנות הרדיו האזורי עומדים על 34.9% בשנה החולפת, גידול קל לעומת השנה הקודמת אז עמדו שיעורי החשיפה לתחנות אלה על 34.5%.

מסקר TGI עולה כי מעל 27% מאוכלוסייה הבוגרת הינם בעלי טלוויזיה LCD או פלזמה גידול לעומת 21.5% ביולי-דצמבר 2007. כמו כן, 8.5% מהאוכלוסייה הינם בעלי מכשיר ניווט (GPS) וזאת לעומת כ-6% ביולי-דצמבר 2007. בתחום התקשורת הסלולארית, 42.5% מאוכלוסייה הבוגרת מדווחים כי הינם בעלי טלפון סלולארי הכולל גישה לאינטרנט (41.7% ביולי-דצמבר 2008) וכ-27% מדווחים כי הטלפון משמש גם כנגן MP3 / MP4 גידול לעומת 19.4% ביולי-דצמבר 2007.

איתן כסיף, מנכ"ל TGI ישראל, אמר היום כי "TGI שמחה להמשיך להיות שותפה לקידום המקצועי של ענף הפרסום ולראשונה, בשיתוף פעולה עם איגוד חברות הפרסום , לספק כלי עבודה ממקצועיים ומתקדמים גם לפלח ה'מגזרי' זאת כמובן בנוסף לכלי המחקר הוותיקים TGI בוגרים ו-TGI נוער אשר בעולם הדינמי של מפת התקשורת בישראל מספק TGI בצורה אובייקטיבית את התמונה האמיתית על המגמות ושעורי הקריאה /חשיפה של גורמי המדיה השונים".

מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על-ידי חברת "מחקרי סינגל סורס" מקבוצת טלסקר ותחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של 10,000 מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-3.73 מיליון נפש.