15 עובדי נמל אשדוד נעצרו; גבי אשכנזי נחקר

(עדכון) - אחת הפרשיות הבולטות שנבדקו לאחרונה ע"י מבקרים חיצוניים הייתה התקשרותה של חברת הנפט שמן עם חברת דנה - תמורת תשלום חריג ■ נחקרו גם בעל חברה ציבורית ושותפו המיליארדר

המשטרה התירה היום (ג') לפרסום כי יחידת להב 433 מנהלת מזה כשנה חקירה סמויה בשיתוף-פעולה עם רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון, בחשד כי בכירים בנמל אשדוד ביצעו שורה של מעשי שחיתות ובהם לקיחת שוחד.

הבוקר עם תום שלב החקירה הסמויה נעצרו ועוכבו 15 חשודים, בהם בעלי תפקידים בכירים בנמל ובחברות פרטיות. כמו כן פשטה המשטרה על מתחם הנמל ועל בתי כמה מהחשודים וביצעה חיפושים.

כמו כן עוכב לחקירה איש עסקים מוכר מאוד, בעלים של חברה ציבורית ובעלי קבוצת כדורגל, וכן שותפו המיליארדר.

מאוחר יותר היום דווח כי גם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שכיהן בתפקיד יו"ר חברת שמן, זומן לתת עדות במשטרה. אשכנזי, נדגיש, אינו נחקר כחשוד בפרשה אלא רק מסר עדות.

ממצאי החקירה עלה כי גורמים בנמל ובהם הבכירים יצרו מנגנון לקידום עניינן של חברות פרטיות המצויות בשליטת מקורבים להם ואשר מספקות לחלקם רווחים במישרין או בעקיפין. זאת, לפי החשד, בתמורה לקבלת שוחד וטובות הנאה שונות מאותן חברות.

עוד עולה מהחקירה חשד כי החשודים הפעילו לחצים סמויים וגלויים על חברות אחרות שביקשו לפעול בנמל אשדוד או לספק שירותים לנמל, כדי להבטיח שישכרו את שירותי החברות הפרטיות שאת עניינן ביקשו לקדם החשודים. זאת, גם כאשר היה בכך כדי לפגוע בהכנסות הנמל ובקופה הציבורית.

החשודים יובאו להארכת מעצר בבית משפט השלום בפתח-תקווה בסביבות השעה 15:00.

סימני השאלה

רק בעת הדיון שיתקיים בצהריים בעניין הארכת המעצר של החשודים, ניתן יהיה להבין במדויק על איזו פרשה מדובר. נזכיר כי בשנה האחרונה פורסמו מספר פרשות שונות בעיתונות שחלקן נוגעות ליו"ר המודח של הנמל גדעון סיטרמן, וחלקן נוגעות ליו"ר ועד עובדי הציוד המכני, אלון חסן.

בעניינו של חסן פורסם בין היתר כי שותפו של חסן בעסקיו הפרטיים (יניב בלטר) מחזיק בחברת "דנה לוגיסטיקה", שזכתה לפעילות ענפה ביותר מצד לקוחות הנמל, לכאורה בשל הקשר לחסן, כאשר קרוב משפחתו מנהל את החברה.

בעניינו של סיטרמן טען המנכ"ל לשעבר של הנמל שוקי סגיס כי סיטרמן התערב במכרזי כוח-אדם ורכש תוך ניסיון להעדיף חברות ספרדיות, על רקע קשריו העסקיים בעבר עם גורמים מסחריים בספרד. הפרשה הזו נחשפה ב"גלובס", ומבקר המדינה פתח בעקבותיה בבדיקה.

אחת הפרשיות הבולטות שנבדקה בשבועות האחרונים על-ידי מבקרים חיצוניים הייתה התקשרותה של חברת שמן, בראשות הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, עם חברת דנה. שמן, שביצעה קידוח כושל בניסיון לגלות נפט מול חוף פלמחים, שכרה את שירותי הנמל שלה מדנה ולא ישירות מהנמל ונהנתה מתנאים מועדפים, תמורת תשלום גבוה פי 10 מהתשלום ששילמה דנה לחברת הנמל. יצוין כי ג'קי בן-זקן, איש עסקים בולט ובעל פעילות ענפה באשדוד, היה באותו זמן אחד מבעלי המניות העיקריים בשמן.

ניצב מני יצחקי, ראש יחידת חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, שהשתתף היום בפאנל בכנס לשכת עורכי הדין באילת, התייחס לפרשה ואמר כי "במהלך השנה זיהינו פעילות גם בנושא הלבנת הון וגם בנושא העברת כספים שהיא לא סבירה על-פי הכללים של רשות המסים, ואנחנו גם נוטים לחשוב שיש מקרים של שוחד ברמות בכירות וברמות אחרות בפרשה".

באשר למעצרים שבוצעו הוסיף יצחקי כי "אנחנו חושבים שאנחנו על קרקע די מוצקה, ויש לנו ראיות לבצע את המעצרים שאכן ביצענו הבוקר".

בחודשים האחרונים פורסמו ידיעות ותחקירים שונים באשר לחשדות להנהלות לא תקינה של גורמים המעורבים בפרשה. ניצב יצחקי התייחס לנושא ואמר: "התחקירים העיתונאיים שהתבצעו בנושא לא עוזרים לנו במיוחד. מבחינתנו היה עדיף שנעבוד בשקט בצורה סמויה לזמן ממושך, וכך היריב לא יעשה פעולות שיקשו עלינו כמו העברות כספים למדינות אחרות. למרות זאת, אני מצדד בתחקירים העיתונאיים שמתבצעים ויותר מכך זה מייצר הרתעה".