טבע קונה חטיבה של אלרגן ב-40.5 מיליארד ד'

(עדכון) - טבע קופצת 13% במסחר המוקדם בוול סטריט, מיילן נופלת 12% ■ טבע תשלם 33.75 מיליארד דולר במזומן ו-6.75 מיליארד דולר במניות ■ התחזיות של טבע נחשפות: צופה זינוק בהכנסות וברווח בשנים הקרובות

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

טבע הודיעה היום (ב') רשמית על רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן תמורת 40.5 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של חברה ישראלית. בכך זונחת טבע את רכישת מיילן. מניית טבע קופצת בכ-10% במסחר המוקדם בוול סטריט, בעוד מיילן נופלת 11%. את עסקת הענק ליווה ברקליס ישראל.

טבע תשלם 33.75 מיליארד דולר במזומן במעמד סגירת העסקה ותשלם עוד 6.75 מיליארד דולר במניות. מדובר בכ-10% ממניות טבע.

כתבות נוספות בנושא:

אופנהיימר: עסקה מצוינת לטבע - המניה תזנק ל-77 דולר

טבע בהפסד של 300 מ' ד' על רכישת מניות מיילן

לפי הערכת טבע, העסקה תתרום לה תוספת של 2.7 מיליארד דולר ל-EBITDA (רווח לפני מסים, פחת והפחתות) ב-2016 - ללא סינרגיות - כך שה-EBITDA שלה יעמוד על 9.5 מיליארד דולר. לאחר השלמת העסקה טבע צפויה לרשום הכנסות של 26 מיליארד דולר בשנה הבאה, מזה 11 מיליארד דולר במכירות מחוץ לארה"ב.

טבע צופה גם צמיחה דו-ספרתית ברווח הנקי (non-GAAP) בשנה הבאה וצמיחה של יותר מ-20% ברווח הנקי בשנתיים שלאחר מכן. סך הסינרגיות שצופה טבע עומד על כ-1.4 מיליארד דולר. תזרים המזומנים מפעילות חופשית צפוי לעמוד על 6.5 מיליארד דולר ב-2016.

בשולי ההודעה פרסמה החברה תוצאות מקדמיות לרבעון השני של השנה, הכוללות הכנסות של 4.97 מיליארד דולר (ירידה של 2% לעומת הרבעון השני של 2014), בעיקר בגלל השפעות מט"ח (בנטרול שינויי מט"ח עלו ההכנסות ב-6%). הרווח הנקי non-GAAP עלה ב-15% ל-1.43 מיליארד דולר והרווח התפעולי עלה ב-16% ל-1.6 מיליארד דולר. טבע מעלה את התחזית שלה ל-2015 וצופה רווח למניה של 5.15-5.4 דולרים, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 5.05-5.35 ד' למניה.

ויגודמן: "צעד נוסף קדימה במפת הדרכים שלנו"

"לאור הרכישה האסטרטגית של חברת הגנריקה הגלובלית של אלרגן, אשר תעצב מחדש את התעשייה, החליט דירקטוריון וצוות ההנהלה כי משיכת ההצעה לרכישת מיילן משרתת באופן הטוב ביותר את האינטרסים של בעלי מניות טבע", אמר ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע. "מאז שהודענו על הצעתנו לרכוש את מיילן ב-21 באפריל, שמחנו על ההזדמנות לשוחח עם משקיעים רבים שלנו על עתיד התעשייה הגנרית, ואנו בטוחים שהעסקה המוצעת עם אלרגן ממצבת את טבע באופן הטוב ביותר להצליח בתעשייה של היום".

באשר לעסקת אלרגן אמר ויגודמן: "עסקה זו עולה בקנה אחד עם יעדיה האסטרטגיים של טבע הן בתחום הגנרי והן בתחום תרופות המקור. באמצעות הרכישה של חברת הגנריקה הגלובלית של אלרגן, אנו נבנה תשתית חזקה לצמיחה ארוכת טווח ובת קיימא, המבוססת על יכולות מובילות בגנריקה ועל צבר מוצרים מהשורה הראשונה בעולם אשר יאיץ את יכולתנו לבנות פורטפוליו מוצרים ייחודי בתחום הגנרי, בתרופות המקור ובשילוב שביניהם. פורטפוליו התרופות והמוצרים הגנריים של שתי החברות משלימים זה את זה, ומספקים לטבע צמיחה איכותית ורווחיות משופרת, כמו גם את קנה המידה והמשאבים להרחבת יכולותינו בתחום תרופות המקור.

החטיבה הגנרית של אלרגן
 החטיבה הגנרית של אלרגן

"בהינתן הידע וההבנה המעמיקים שלנו את עסקיה של חברת הגנריקה הגלובלית של אלרגן, אשר הינם מן השורה הראשונה בעולם, אנו משוכנעים שנוכל לממש עבור בעלי המניות שלנו את הסינרגיות, ולהשיג את הצמיחה הגלומים בעסקת הרכישה וכן לבצע במהירות את האינטגרציה של חברת הגנריקה הגלובלית של אלרגן אל תוך טבע. עם הכנסות על הנייר (Pro-forma) של כ-26 מיליארד דולר ו-EBITDA משולב של כ-9.5 מיליארד דולר החזוי ל-2016, רכישה זו מחזקת את האסטרטגיה שלנו, מאיצה צמיחה, ומגדילה את הגיוון בהכנסות ממוצרים שונים ומגיאוגרפיות שונות, וזאת באופן התומך במודל העסקי החדש שלנו. אני סמוך ובטוח כי כתוצאה מהפרופיל הפיננסי המשופר בעקבות עסקה זו נהיה ממוצבים טוב עוד יותר לממש את פירות המחקר האינטגרטיבי והחדשני של טבע בתרופות המקור והגנריקה, באופן התומך בצמיחה בהכנסות והמרחיב את פורטפוליו החברה כולה".

ויגודמן סיכם ואמר: "רכישה זו מגיעה בעיתוי בו טבע חזקה מאי-פעם, הן בגנריקה והן בתחום תרופות המקור. מאז תחילת שנת 2014, חיזקנו באופן משמעותי את יסודות החברה, שיפרנו את רווחיות הגנריקה, ביססנו את הזיכיונות המרכזיים שלנו והצבנו מנועים חזקים לצמיחה אורגנית, תוך שאנו מבססים את היסודות לרכישות טרנספורמטיביות כמו רכישה זו. רכישה זו היא צעד נוסף קדימה במפת הדרכים שלנו לחיזוק עמדת המובילות שלנו. טבע וחברת הגנריקה הגלובלית של אלרגן חולקים מחויבות לחדשנות, לאיכות ולשיפור בריאותם של אנשים ברחבי העולם. יחד, עובדי טבע וחברת הגנריקה הגלובלית של אלרגן ישחקו תפקיד קריטי בהבטחת מיצוי מלוא הפוטנציאל ליצירת הערך הנובע מעסקה זו. אנו מצפים לממש את היתרונות הגלומים בעסקה זו עבור בעלי מניותינו ולהעניק שירות טוב יותר למטופלים, לקוחות ומערכות בריאות ברחבי העולם".

"וול סטריט ג'ורנל": שווי טבע אחרי הרכישה צפוי לזנק

היתרון המשמעותי במהלך של רכישת החטיבה מידי אלרגן בהשוואה לעסקת מיילן, הוא שבמקרה הראשון מדובר בעסקה על בסיס הסכמה בין שני הצדדים, ולכן היא אינה מצריכה מהלך עוין שדורש תשומת לב ניהולית רבה, והסיכוי להשלים אותו נמוך יותר. לפני כמה ימים דווח ב"בלומברג" שאלרגן מבקשת לפצל את עסקיה, ועשויה למכור את החטיבה הגנרית ואת עסקי ההפצה שלה.

לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", טבע ביקשה לרכוש את החטיבה כבר בשנה שעברה, עם כניסתו של ויגודמן לתפקיד המנכ"ל, אך אקטביס (שמאוחר יותר רכשה את אלרגן ושינתה את שמה לשם החברה הנרכשת), סירבה.

טבע נסחרת היום לפי שווי של כ-60 מיליארד דולר. אמש פרסם ה"ג'ורנל" ניתוח על העסקה הצפויה ועל השלכותיה על ענף התרופות העולמי: "טבע צפויה לזנוח את הצעתה לרכוש את מיילן, ואילו זו תמשיך לרדוף אחר פריגו. ועדיין, מנכ"ל פריגו ג'וזף פאפא מתנגד לרכישת החברה בידי מיילן, ולאחרונה הוא טען שעסקה כזו תפגע בקצב הצמיחה של פריגו ושהצעתה של מיילן נמוכה".

לפי ה"ג'ורנל", לאחר שטבע, שנהנתה ממכירות תרופות גנריות בהיקף של 9.3 מיליארד דולר אשתקד, תקנה את החטיבה הגנרית של אלרגן, שמכירותיה השנתיות עומדות כנראה על כ-6.6 מיליארד דולר, היא תוסיף נתח משמעותי להכנסותיה. על-פי הדיווח, טבע גם ניהלה מו"מ על הוספת חטיבת ההפצה של אלרגן, שהכנסותיה נאמדות בכ-2 מיליארד דולר, אך נכון לעכשיו החטיבה לא תיכלל בעסקה.

"העסקה יכולה להעניק לטבע-אלרגן שווי שוק גבוה יותר מחברות כמו אלי-לילי, ששוויה עומד על 94 מיליארד דולר", נכתב ב"ג'ורנל".