התמלוגים לא על הפרק: שטייניץ ביקש מנובל אנרג'י להתאזר בסבלנות עד למסקנות ועדת ששינסקי

(עדכון) - בהמשך לחשיפת "גלובס": שר האוצר נפגש הערב עם צ'אק דוידסון מנכ"ל נובל אנרג'י, לאחר שעודכן בפרסום הערב ב"גלובס" על טענות נובל נגד העלאת התמלוגים על תגליות הגז למפרע ■ לפני הפגישה: "גלובס" חושף את חלופת המכתבים בין שטייניץ לדוידסון

"על נובל אנרג'י להתאזר בסבלנות עד להגשת מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי לבדיקת תמלוגי הגז בחודש הבא", כך אמר הערב (ב') לראשי החברה האמריקנית שר האוצר יובל שטייניץ במהלך פגישה עם ראשי החברה. שטייניץ נפגש הערב עם מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דוידסון ובכירים נוספים בחברה. זמן קצר לפני הפגישה עודכן שר האוצר על הפרסום ב"גלובס" הערב שלפיו טוען דוידסון כי שר האוצר הבטיח לו בע"פ בפגישתם הקודמת כי התמלוגים והמיסוי על תגליות הגז לא יועלו באופן רטרואקטיבי.

מלשכת שר האוצר נמסר כי הפגישה נערכה לבקשת ראשי נובל שביקשו לעדכן את השר במהלכים אשר מקדמת החברה בנושא הולכת הגז ובנושאים טכניים נוספים. שר האוצר אמר בפגישה כי הוא "רואה חשיבות גדולה בהבטחת אספקה סדירה ומהירה של גז טבעי לטובת משק האנרגיה בישראל". במהלך הפגישה הבהיר שטייניץ כי אין בכוונתו לדון עימם בנושא מדיניות המיסוי ותמלוגים על תגליות הגז עד להשלמת עבודתה של הוועדה בראשות פרופ' איתן ששינסקי הבוחנת את הנושא.

צ'אק דוידסון הגיע לישראל לסדרת פגישות. הוא מתכנן להיפגש גם עם השר להגנת הסביבה והתשתיות ואולי גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף הוא ייפגש עם שותפיו הישראליים, קבוצת דלק של יצחק תשובה, ישראמקו ודור גז כדי לסכם את ההכנות לפרויקט התשתית הגדול ביותר שהתבצע כאן עד היום: הפקת הגז מתמר וקידוחי החיפושים בלוויתן.

דוידסון התכוון עפ"י הערכות להביע בפני שטייניץ את תדהמתו מכך שסיכום בעל פה ביניהם לא כובד, לטענתו, על ידי שר האוצר, אך כאמור שטייניץ סירב לדון בנושא התמלוגים.

בפגישה שנערכה ביניהם לפני ההכרזה על הקמת ועדת ששינסקי הצהיר שטייניץ בפני דוידסון כי בכל מקרה לא תהיה העלאה רטרואקטיבית של התמלוגים והמיסוי שהמדינה גובה מנובל ומספקי הגז הישראליים. אלא שלדברים שאמר בעל פה לא היה זכר בכתב המינוי של הוועדה. המנכ"ל הטקסני של נובל לא האמין למקרא הדברים. הוא שיגר לשטייניץ מכתב נעלב, המתפרסם כאן, ובו טען כי כל צעד רטרואקטיבי של העלאת המיסוי על רישיונות קיימים יהיה "אקט חמסני" של הממשלה שידרדר את ישראל לתחתית סולם המדינות הראויות להשקעה בסקטור האנרגיה.

שטייניץ הגיב באיחור של כמעט חודשיים ואנשיו לא טרחו לתקן את טעויות הכתיב (השם ששינסקי למשל מאוית באנגלית בשתי גרסאות שונות בתכלית). גם מכתב התשובה מפורסם כאן. מאוחר יותר הובטח לנובל ולשותפותיה כי הוועדה תפרסם הצהרה שהמנדט שלה אינו חל על שטחים שבהם התגלו נפט וגז (שטחי חזקה), אך גם הצהרה הזו לא פורסמה עד היום.

ייתכן מאוד שישראל הייתה מתקפלת אילו דוידסון היה מאיים בנטישה, אבל הוא אינו נוהג לאיים סתם, לצורך מו"מ. מנגד, אם נובל תחליט להתקפל - יהיה קשה מאד לשכנע אותה לסגת.

השותפים מקופחים

חוץ מנובל, חשים עצמם גם השותפים הישראלים מקופחים. בדלק ובישראמקו נדהמו לשמוע שרשות החשמל הנחתה לפני כחודש את חברת החשמל לרכוש יותר גז מצרי על חשבון הגז הישראלי. ההנחיה הזו הצטרפה לטענתם לשלל ראיות לכך שישראל מפלה לרעה את הגז הישראלי לעומת הגז המצרי. הטענה המרכזית מתייחסת לפטור שקיבלה EMG מתשלום מסים. נובל הסכימה לשלם בישראל מס כחברה ישראלית בעוד שחברת EMG, יבואנית הגז המצרי לישראל, נהנית מפטור מלא מתשלום מסים למשך 20 שנה, שהובטח לה ע"י ממשלת ישראל במסגרת אמנה שנחתמה עם ממשלת מצרים ב-30 ביוני 2005.

חברת East Mediterranean Gas (EMG) נוסדה ב-2000 ורשומה במצרים. החברה הוחזקה תחילה על ידי איש העסקים יוסוף סאלם (65%), קבוצת מרחב של יוסי מימן (25%) וממשלת מצרים. ב-2007 מכר מימן חלק מאחזקותיו למוסדיים ישראלים, וסאלם לאנשי העסקים האמריקנים סם זל ודיוויד פישר ולחברת הענק התאילנדית PTT. העסקאות האחרונות שיקפו לחברה שווי של כ-2 מיליארד דולר.

מומחים לאמנות מיסוי בינלאומיות שבדקו את האמנה אמרו ל"גלובס" כי מדובר ב"אמנה ייחודית המיטיבה לאין שיעור עם חברת EMG". הפטור הוענק ל-EMG כחלק מעסקת ענק לאספקת גז לחברת החשמל ל-15 שנה עם אופציה להארכה ל-20 שנה. שווי הגז שיסופק לישראל במהלך התקופה נאמד כיום בכ-6 מיליארד דולר. להסכם המסחרי בין חברת החשמל ל-EMG צורפה אמנה בינ"ל בין ממשלות ישראל ומצרים שנחתמה בקהיר ב-2005 על ידי שר התשתיות בנימין בן אליעזר ועמיתו שר הנפט המצרי.

סעיף 6 לאמנה, הסעיף הארוך ביותר בה, עוסק במתן פטור מוחלט ל-EMG מתשלום מס בישראל לתקופת ההסכם עם חברת החשמל, כלומר ל-20 שנה. "EMG שמקום מושבה מצרים תהיה פטורה ממסים בישראל על הכנסות ממכירה ואספקה של גז ממצרים לישראל ומחלוקת גז בתחנת החלוקה באשקלון". בנוסף קובע ההסכם כי "EMG לא תידרש לפתוח תיק במס הכנסה ולא תידרש להגיש דו"חות מס שנתיים בישראל". הפטור ממס חל על תשלום מס חברות, העומד כיום על שיעור של 25%, ומע"מ העומד כיום על שיעור של 16%. האמנה קובע כי בעלי המניות הישראלים של EMG אינם פטורים מתשלום מס על דיבידנדים שיקבלו מ-EMG.

מומחים למיסוי שאליהם פנה "גלובס" ציינו כי ללא האמנה הייתה EMG חייבת לכאורה בתשלום מסים בישראל כי יש לה כאן פעילות קבועה, כמו מתקן הקבלה באשקלון המהווה "מוסד קבוע" לפי הגדרת שלטונות המס. עו"ד אורי כליף, מומחה לאמנות מיסוי בינ"ל שבדק את האמנה לבקשת "גלובס", אמר כי "זו אמנה המיטיבה לאין שיעור עם החברה המצרית. אני לא מכיר אח ורע לאמנה כזו בין 51 אמנות למניעת מסי כפל שעליהן חתומה ישראל". לדבריו, "סעיף ייחודי נוסף באמנה הוא סעיף הקובע כי החברה לא תיחשב לנשלטת ומנוהלת בישראל כל עוד 50% ממניותיה אינן נשלטות על ידי ישראלים. באמנות האחרות מסתפקים בדרך כלל בשיעור שליטה של 10%".

פרופ' יוסף אדרעי, מומחה למסים מאוניברסיטת חיפה, מציין כי "ככלל, אמנות בנושא מיסוי נחתמות בין מדינות במסגרת הסכמי הדדיות. האמנות כתובות בדרך כלל בלשון כללית של 'מדינה א' נותנת למדינה ב'' וכו'. כאן מדובר באמנה שנתפרה עבור חברה ספציפית, שזה מאוד לא מקובל". אדרעי הוסיף כי עצם הפטור ממיסוי אינו חריג, אך הוא ניתן לרוב בהסכמים הדדיים וכלליים בין מדינות. אדרעי וכליף מועסקים על ידי אחד מבעלי רישיונות חיפושי הנפט הזרים.

מקבוצת מרחב נמסר בתגובה: "כל ניסיון לשרבב את EMG בקמפיין שנועד למנוע העלאת התמלוגים על גז טבעי כחול לבן מקורו בבורות והטעיה. אף חברה זרה המייצאת דלק ממדינה זרה לישראל אינה משלמת מס בישראל כפי שמקובל בעולם כולו. הנושא אושר ע"י הרשויות המוסמכות ועוגן בהסכם המטריה המדיני בין ישראל למצרים".

המכתב לשטייניץ

14 באפריל 2010

ד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר

מר שטייניץ היקר

נדהמתי לשמוע אתמול על ההודעה לעיתונות שלך על הקמת ועדה שתבחן את "המדיניות הפיסאקלית של ישראל בנושא משאבי אנרגיה". מנקודת המבט של חברת נובל, יהיה מזיק מאוד ליצור אי ודאות מיידית ואז להנמיך בפוטנציה את הסביבה הפיסקאלית להשקעות בפחמן הידרוגני כשתעשיית הנפט הישראלית שברירית יחסית ומצויה בתחילתה. יש עדיין לבצע השקעות אדירות שנושאות סיכון גבוה כדי להוכיח כמקווה קיום של מערכת נפט גדולה יותר. ללא ההשקעות עתירות הסיכון הללו, שייפגעו בוודאות מהאיום של מסים גבוהים יותר, עצמאות האנרגיה העתידית של ישראל היא רק עניין של תקוות וספקולציות בתקשורת. ברוח שיחתנו הקודמת, אני רוצה לאשר שכוונת המשרד היא לא לגעת בחוזים וברישיונות קיימים. מאחר שהצהרות פומביות בנושא המיסוי נוטות להפחיד ולהרתיע משקיעים, הייתי מבקש את ההכרה שלך בהבנה הזו, שחיונית לתוכניות ההשקעה שלנו בעתיד. כל שינוי רטרואקטיבי בתנאי הרישיונות הקיימים יהיה פעולה שערורייתית של הממשלה, שתעביר במהירות את ישראל לליגה הנמוכה של המדינות להשקעה על ידי תעשיית האנרגיה. אני קורא לך להביא בחשבון את החששות הרציניים הללו כשאתה דן בדרך העתידית. כמו תמיד, אני זמין לכל שאלה שתהיה לך, א ם תהיה.

שלך, צ'רלס דוידסון, יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י

מכתב התגובה לדוידסון

2 ביוני 2010

מר צ'רלס דוידסון, יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י

מר דוידסון היקר,

כפי שהובהר בפגישתנו לפני כמה חודשים, החלטתי לבחון בקפידה את המדיניות הפיסקאלית של הממשלה בנושא חיפושי נפט וגז בישראל, ולהקים את הוועדה בראשות הפרופסור שישינסקי.

בהודעה לעיתונות שנלוותה להקמת הוועדה הוזכר שאני מצפה שהדיון יתמקד במאגרי גז ונפט שיתגלו אחרי תאריך ההקמה של הוועדה (12.4.2012).

מובן שהוועדה המקצועית בעלת האופי והיוקרה האקדמיים זכאית לבדוק ולהעביר את תובנותיה בכל מידה שהיא תמצא לנחוץ, כפי שנוהגות לעשות ועדות מכובדות מסוג זה.

המנדט של הוועדה הוא להגיש את המלצותיה ולא לקבל החלטות. אני מניח שחברתך עשויה להיות מזומנת להציג את נקודת המבט שלה ואת הסתייגויותיה בנושא זה בפורום של הוועדה, במידה שהוועדה תמצא אותן ראויות.

שלך, ד"ר יובל שטינייץ

העתקים: פרופ' איתן שישינסקי, ד"ר עוזי לנדאו, שר התשתיות, מר איל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה

שגרירות ארה"ב בתל אביב, 21 באפריל 2010

גז
 גז