ג'קי שימל כבר מורווח כ-17 מ' ש' על התיווך בבניין מטה HSBC

(עדכון) - כור ונכסים ובנין ביצעו הפרשה חשבונאית כתוצאה מעלייה בערך הנכס, לטובת שותפו של נוחי דנקנר

שתי חברות מקבוצת אי.די.בי, נכסים ובנין וכור , ביצעו הפרשה חשבונאית של 4.4 מיליון דולר (כ-17 מיליון שקל) מרווח הון שרשמו, כתוצאה משערוך בניין מטה HSBC בניו יורק, לטובת Rock Real Estate של יעקב (ג'קי) שימל, אחד משותפיו של נוחי דנקנר לשליטה בקבוצה. כך עולה מדו"חות השתיים לרבעון השני.

ג'קי שימל מחזיק יחד עם אחיו מרק ב-10% מחברת גנדן, באמצעותה שולט דנקנר בקבוצה.

במסגרת הסכם שאישרו האספות הכלליות של כור ונכסים ובנין בדצמבר 2009, תסייע להן Rock Real Estate באיתור ובמו"מ להשלמת עסקאות נדל"ן בחו"ל, וכן תספק שירותי ייעוץ לניהול הנכסים והשבחתם. בתמורה תקבל החברה 12% מהרווחים שייווצרו כתוצאה ממימוש נכס שאת רכישתו יזמה.

עסקה ראשונה בה היה מעורב שימל כיזם ויועץ לחברות נחתמה באוקטובר אשתקד, אז הודיעו השתיים על רכישת בניין HSBC בשדרה החמישית בניו יורק תמורת כ-330 מיליון דולר (לפני הוצאות נלוות). ברבעון השני של 2010 הכירו שתי החברות בעליית ערך של 18% בשווי הבניין - על בסיס הערכת שווי שנערכה בסוף חודש יוני, חודשיים וחצי בלבד לאחר שהושלמה רכישת הבניין.

שתי החברות רשמו בדו"חות הרבעוניים עליית ערך של 72 מיליון שקל כל אחת ביחס לחלקן בבניין, ומסכום זה הפרישו 12% - כ-17 מיליון שקל, כאמור - לטובת חלקו של שימל ברווח מהשבחת הבניין. נזכיר כי לאחרונה אושר באי.די.בי תשלום מענק של 2.95 מיליון שקל למנהלים בכירים בקבוצה, ובראשם רפי ביסקר, יו"ר נכסים ובנין, וסגי איתן, מנכ"ל החברה, בגין עסקת HSBC.

הערכת השווי לבניין HSBC בוצעה על ידי בנק ההשקעות האמריקני CBRE, והיא נוקבת בסכום של 390 מיליון דולר (לעומת שווי של 330 מיליון דולר לפיו כאמור נרכש הבניין). בנכסים ובנין מסבירים, כי מאחורי עליית ערך הבניין עומדת ההתאוששות בכלכלת ארה"ב ובשוק הנדל"ן למשרדים במנהטן שנרשמה מאז הרבעון השלישי של 2009, אז נוהל המו"מ לרכישתו.

בסך הכול עמדה עלות הרכישה של הבניין, כולל הוצאות נלוות, על 353 מיליון דולר. הנכס כולל שני מבנים בשטח בנוי כולל של כ-80 אלף מ"ר. נכסים ובנין מציינת כי הנכס נרכש בעלות כוללת של כ-409 דולר לרגל, בעוד שלפי דו"ח של CBRE עסקאות בנכסים דומים שבוצעו לאחרונה (מארס-מאי 2010) משקפים לנכס שווי של כ-550-575 דולר לרגל מרובע.

"יודעת לנצל את המזומנים שלה"

השערוך האמור הוביל את נכסים ובנין להציג רווח נקי רבעוני של 27.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 48.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתקופת המחצית הסתכם הרווח הנקי של החברה ב-84.4 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 3.1 מיליון שקל בלבד במחצית הראשונה של 2009. בסה"כ רשמה נכסים ובנין עליית ערך נכסים של 109 מיליון שקל.

רכישת הבניין סייעה גם לשיפור בפעילות השוטפת של נכסים ובנין, כשהכנסותיה הרבעוניות מדמי שכירות גדלו בכ-17% ל-143.2 מיליון שקל. סך הכנסותיה הרבעוניות של החברה עלו בכ-19% ל-379.1 מיליון שקל, ובתקופת המחצית אלה השתפרו ב-13.5% ל-841.8 מיליון שקל. במקביל הצליחה נכסים ובנין לצמצם את היקף הוצאותיה, ויחד עם השערוך והשיפור בהכנסות, הרווח התפעולי שלה זינק ברבעון ביותר מפי 2, ל-193.1 מיליון שקל.

נכסים ובנין עוסקת בעצמה ובאמצעות מספר חברות בת בייזום והקמת נכסים מניבים בעיקר בארץ וגם בחו"ל, מחזיקה בפעילות נדל"ן למגורים, וכן יש לה החזקה של 45% בחברת מהדרין הפועלת בתחום עיבוד ושיווק פרי הדר. נכסים ובנין מחזיקה בישראל בנכסים מניבים בשטח של יותר ממיליון מ"ר, בשיעור תפוסה של כ-95%.

האנליסט שי ליפמן מבית ההשקעות אי.בי.אי ציין היום, כי "בסך הכול הדו"ח טוב. החברה יודעת לנצל את המזומנים שברשותה, ועדיין מדובר בסכום של כמעט 2 מיליארד שקל". בעניין הנכס בניו יורק אמר ליפמן: "אני עדיין מאמין כי יש בנכס הזה פוטנציאל רב להמשך עליית ערך".

סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובנין, אמרה היום כי "נכסיה המניבים האיכותיים, בתפוסה של 95%, יחד עם איתנותה הפיננסית של החברה ואמצעים נזילים של כ-2 מיליארד שקל, יאפשרו לה להמשיך לנצל הזדמנויות עסקיות בארץ ובחו"ל".