"הכי חשוב לא לקוות לירידת מחירי הדירות כי זה יקרה"

אלפי ישראלים מתייאשים בכל חודש מהישיבה על הגדר בציפייה שהמחירים יירדו, ויוצאים לקנות דירה ■ פרויקט מיוחד במוסף הנדל"ן של "גלובס"

"נתיבי איילון הפכו ליתרון"

גיא שגב

גיל: 29

החלום / דירה במרכז תל אביב ב-1 מיליון שקל

המציאות / דירה ביד אליהו, סמוך לאיילון ב-1.01 מיליון שקל

ההתפשרות / ויתר על מגורים במרכז העיר

הסיפור שלי: "גרתי שנים בשכירות ברחוב זמנהוף ואני אוהב מאוד את מרכז תל אביב", מספר גיא שגב, רווק שעובד בחברת ספנות. "החלטתי להפסיק לשלם אלפי שקלים כשכר דירה על דירת חדר וחצי של מישהו אחר. התקציב שלי היה מיליון שקל, וידעתי שאצטרך לחפש בשכונות דרומיות. גם ביד אליהו המחירים כבר הגיעו ל-1.2 מיליון שקל לכל הפחות, ולכן החיפושים התרכזו בדרום יפו.

"המתווך יובל אלאור מרימקס יהלום הציע לי דירה ברחוב יציאת אירופה ביד אליהו, שסמוכה מאוד לאיילון. באתי לראות, ומצאתי בניין בן 11 שנה, עם 4 דיירים בלבד, ודירה בשטח 63 מ"ר בקומה ראשונה על עמודים. היא אמנם קרובה לאיילון, אבל בזכות הקיר האקוסטי אין רעש. דירות פחות טובות בבניינים יותר ישנים, 200 מטר פנימה, עלו 200 אלף שקל יותר. הכביש הפך ליתרון כי אפשר לי למצוא דירה בתקציב שלי בתל אביב. קניתי את הדירה ואעבור לגור בה במארס, ואפילו תהיה לי חניה צמודה".

העצה שלי: "דירות טובות נמצאות אצל מתווכים ואי אפשר להגיע אליהן דרך הלוחות והאינטרנט. כשעושים עסקה גדולה כמו קניית דירה משתלם לקחת מתווך טוב שמבין את הצרכים ועוזר במשא ומתן ובהורדת המחיר".

גיא שגב / צילום: אלי יהב
 גיא שגב / צילום: אלי יהב

"להיות מודעים לכך שהמחירים לא יירדו"

משפחת לוי

אבי (31) רוברטה (32), אביב (4) עידן (1.8)

החלום / דירה בקומה גבוהה בפרויקט חדש בזכרון יעקב ב-900 אלף שקל

המציאות / דירה בקומה נמוכה בפרויקט חדש בפרדס חנה ב-931 אלף שקל

ההתפשרות / שילמו יותר כסף, קנו במקום אחר

הסיפור שלנו: "הרבה שנים אנחנו מחפשים דירה לקנייה, ואפילו מתלבטים בינינו לבין עצמנו אם לעזוב את הארץ ולגור בחו"ל, בין היתר בגלל יוקר המחיה ומחירי הדירות", מספרים אבי, שעובד כאנליסט בחברת סלקום בנתניה, ואשתו רוברטה שעובדת בסניף רשת האופנה תמנון, בזכרון יעקב. "אנחנו גרים כבר שבע שנים ביחידת דיור אצל ההורים שלי בזכרון, אבל בשנים האחרונות, אחרי שנולדו לנו שני ילדים, חיפשנו להתקדם ולקנות דירה בעיר", מספר אבי.

"משנה לשנה ראינו שהמחירים רק עלו. נוצר מצב שהמחירים שהיו בתקופה שבה עברנו לגור אצל ההורים ועדיין לא חשבנו לקנות דירה לא דומים למחירים היום - הם בשמיים. רצינו דירה חדשה במחיר של 800-900 אלף שקל, אבל בזכרון כמעט שאין בנייה חדשה, האוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית גבוהה מאוד, והיא הפכה יקרה מאוד.

"בפרויקט חלומות זכרון יעקב של חברת שיכון ובינוי מחיר דירת 4 חדרים חדשה מגיע ל-1.65 מיליון שקל, וגם ביד שנייה ל-1.4 מיליון שקל. חיפשנו גם באור עקיבא, והציעו לנו דירה שנוכל להיכנס אליה בעוד שלוש שנים ב-1.1 מיליון שקל. לפני שלושה חודשים, גיסי שהוא שוטר שלח לי פרוספקט של קרנות השוטרים שהציע בהנחה דירה בפרויקט חלומות פרדס חנה, גם הוא של שיכון ובינוי. הלכנו לשמוע במה מדובר, אף שהמעבר לפרדס חנה היה פשרה מצדנו. בסוף סגרנו על דירת 4 חדרים בשטח 100 מ"ר בקומה שנייה, עם מרפסת וחניה ב-931 אלף שקל. בלי המבצע לא היינו יכולים לקנות, כי הדירות בשכונה עולות יותר ממיליון. אנחנו מאמינים שהמחירים שם רק יעלו".

העצה שלנו: "קודם כל, להיות מודעים לכך שהמחירים לא יירדו", אומר אבי. "בכל שנה שחיכינו המחירים רק עלו. שנית, חשוב להגדיר מה רוצים, לדעת שצריך להתפשר על משהו ולדעת גם על מה לא מוכנים להתפשר. צריך סבלנות, ולא לקנות בלחץ. לחפש מבצעים שנותנים הנחות ולקנות בזמן הנכון".

משפחת לוי / צילום: גיל ארבל
 משפחת לוי / צילום: גיל ארבל

"לא מתכננים יותר משני ילדים, כך שהדירה תשרת אותנו הרבה זמן"

משפחת שרביט

שירן (28) ומאור (29)

החלום / דירה בקומה גבוהה באזור השרון, אכלוס מיידי ב-1.1 מיליון שקל

המציאות / דירה בקרית השרון בקומה נמוכה, אכלוס בעוד שנתיים וחצי ב-1.36 מיליון שקל

ההתפשרות / קנו דירה בקומה נמוכה, יחכו יותר זמן עד המפתח (אצל ההורים) ויוציאו פחות "על בילויים ובגדים"

הסיפור שלנו: "כבר שנתיים וחצי אנחנו גרים אצל ההורים של שירן במושב גנות הדר ליד נתניה", מספר מאור. "לפני כן גרנו בשכירות במושב, אבל שכר הדירה היה גבוה ובקושי עמדנו בתשלומים, כך שנאלצנו לחזור להורים. לפני שנה התחתנו ואפילו את ליל הכלולות עשינו אצלם, ומיד אחר כך התחלנו לחפש דירה לקנייה באזור השרון".

מאור עובד במפעל שמיר אופטיקה ליצור עדשות משקפיים בקיבוץ אייל ושירן כרפרנטית בסוכנות אהרוני ביטוחים בנתניה. "חיפשנו דירה בכל השרון, ואפילו זכינו במבצע של 'חבר' בראש העין - היינו מספר 690 בהגרלה, אבל בשלב הזה נשארו רק דירות 5 חדרים בקומות גבוהות ב-1.32 מיליון שקל, שהאכלוס שלהן תוכנן לעוד 3.5 שנים. שבועיים אחרי הזכייה החלטנו לבטל את ההסכם, למשוך את המקדמה שהפקדנו ולהמשיך לחפש. כשהגענו לפני כמה חודשים לכנס שארגנו היזמים בצור יצחק, קרוב למקום העבודה שלי, חטפנו הלם מהמחירים: דירת 4 חדרים הציעו ב-1.4 מיליון שקל. אז החלטנו שנרכז את החיפושים בקרית השרון בנתניה, קרוב להורים של שירן. חלמנו על דירה בקומה גבוהה, שנוכל להיכנס אליה מיד.

"מהר מאוד גילינו שדירות יד שנייה בשכונה יקרות יותר מדירות 'על הנייר', ודירת 4 חדרים לא מצאנו בפחות מ-1.4 מיליון שקל. בסוף הגענו לפרויקט אשדר וקאנטרי, בבניין האחרון שיוקם בפרויקט, ויאוכלס בעוד שנתיים וחצי. אחרי משא ומתן רציני, שגם ההורים של שירן עזרו בו, התפשרנו על הקומה, וקנינו דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר בקומה שנייה, עם מרפסת ומחסן, ב-1.36 מיליון שקל. אנחנו לא מתכננים להביא לעולם יותר משני ילדים, כך שהדירה הזו תשרת אותנו הרבה זמן".

העצה שלנו: "לא לאבד תקווה, לחפש טוב-טוב ולעבוד קשה גם בחיפוש וגם בניהול המשא ומתן. מי שבאמת רוצה לקנות דירה יכול לעשות את זה אם הוא מוכן להצטמצם קצת, להוציא פחות כסף על בילויים ועל בגדים, או לחזור לגור עם ההורים".

משפחת שרביט / צילום: איל יצהר
 משפחת שרביט / צילום: איל יצהר

"הדירה הראשונה שראיתי היא זו שקניתי"

מורן ויזל גיל (31)

החלום / דירת 3 חדרים חדשה עם מרפסת בחולון ב-1.1 מיליון שקל

המציאות / דירת 3 חדרים בבניין ישן ללא מרפסת בחולון ב-1.23 מיליון שקל

ההתפשרות / כדי להגשים את חלום המרפסת תצטרך להריץ תמ"א 38 בבניין

הסיפור שלי: כבר כמה שנים שמורן ויזל, צלמת במקצועה, מתגוררת בשכירות עם שותפה בדירה בתל אביב. "לפני שנה החלטתי שנמאס לי לזרוק כסף על שכירות, ורציתי משהו שלי", מספרת ויזל. "רציתי לקנות דירה בחולון, שבה גדלתי, במרכז העיר, קרוב להורים שלי. החלום היה לקנות דירה חדשה, והתקציב שהיה לי עמד על 1.1 מיליון שקל. התחלתי לראות דירות חדשות, ומהר מאוד גיליתי שהדירה שאני מחפשת רחוקה מהתקציב שלי. המחיר של הדירה החדשה הכי זולה שאני נתקלתי בה היה 1.35 מיליון שקל.

"הבנתי שכדי להיות מציאותית אני צריכה להתחיל לחפש דירת יד שנייה, וגם העליתי את התקציב שלי ל-1.2 מיליון שקל. הדירה הראשונה שראיתי היתה דירת יד שנייה, ברחוב חנקין במרכז העיר, והיא הדירה שבסוף קניתי, אבל ראיתי הרבה דירות יד שנייה אחרות עד שחזרתי אליה. זו דירת 3 חדרים בשטח 70 מ"ר, בקומה הרביעית של בניין ישן, ויש מעלית וחניה. המחיר: 1.23 מיליון שקל. הדירה גם הייתה משופצת והחלטתי שרק אתקין בה פרקט ואעצב אותה כמו שאני אוהבת. החיסרון היחיד הוא שאין מרפסת, אבל כבר החלטתי שבבניין שלי אני אריץ תמ"א 38 כדי לשדרג את הדירה, ולהוסיף לה את המרפסת שכל כך רציתי".

העצה שלי למי שמחפש דירה: "אם התקציב מוגבל, מיותר להתעקש על דירה חדשה. אפשר להשיג דירה ישנה ולשפץ אותה לפי הטעם, במקום דירה מקבלן שהכול בה בדרך כלל סטנדרטי ופחות ניתן לעיצוב".

מורן ויזל / צילום: אלי יהב
 מורן ויזל / צילום: אלי יהב

"ידענו שאם ניכנס לשכירות לא נצא מזה"

משפחת אגאי

איתן (25) הלנה (27) לורן (שנתיים) ואלין (חצי שנה)

החלום / דירת 4 חדרים בחולון ב-900 אלף שקל

המציאות / דירת 3 חדרים בבאר יעקב ב-1.1 מיליון שקל

ההתפשרות / יגורו רחוק יותר, ויתרו על חדר אחד, הילדים יגורו בחדר משותף

הסיפור שלנו: כבר שלוש שנים גרים איתן והלנה אצל הוריו של איתן בחולון, ובינתיים נוספו למשפחה גם שני ילדים. "אני במקור מחולון ואשתי מרחובות", מספר איתן, שמפעיל את מינימרקט "ניו מרקט" ברחוב ראש פינה ברמת גן. הלנה נמצאת כרגע בחופשת לידה. "כבר שלוש שנים אנחנו מחפשים דירה לרכישה, והעדיפות הראשונה שלנו הייתה בחולון. אבל אחרי שהתחלנו לחפש הבנו שמדירה חדשה בחולון אנחנו יכולים לשכוח, כי המחירים פשוט גבוהים מדי, ולנו היה תקציב של פחות ממיליון שקל. העתקנו את החיפושים לכיוון ראשון לציון ורחובות, וקיווינו למצוא דירה חדשה בת 4 חדרים בתקציב שלנו, אבל גם באזורים האלה המחירים היו גבוהים בהרבה מהתקציב שלנו, וכמעט שהרמנו ידיים. לא רצינו להיכנס לשכירות כי ידענו שאם ניכנס לזה לא נצא מזה.

"בסוף התפשרנו על המיקום ועל גודל הדירה, ועם עזרה קטנה ממשפחה וחברים, מצאנו בפרויקט CASA של חברת אלמוג כ.ד.א.י, דירת שלושה חדרים בשטח 75 מ"ר, עם שלוש מרפסות, בקומה שמינית, ב-1.1 מיליון שקל. אמנם מדובר בשלושה חדרים ולא בארבעה, מה שאומר שגם בטווח הארוך שני הילדים שלנו יגורו בחדר אחד כי בחמש-שש שנים הקרובות אני לא רואה שנוכל לעבור לדירה יותר גדולה, אבל צריך להתחיל ממשהו".

העצה שלנו: "לא להתייאש. צריך להבין שאפשר להתפשר במיקום או במספר החדרים, וזה לא סוף העולם. הכי חשוב לא לקוות לירידת מחירים כי זה לא קרה וגם לא יקרה".

משפחת אגאי / צילום: איל יצהר
 משפחת אגאי / צילום: איל יצהר