איילת שקד יוזמת שמיטת חובות בסך 10 מיליארד שקל

(עדכון) - התיקון לחוק של שרת המשפטים, שימחק חובות לחייבים "מוגבלים באמצעים" בהוצאה לפועל, אושר בוועדת השרים לחקיקה

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

שרת המשפטים איילת שקד הביאה היום (א') לוועדת השרים לחקיקה תיקון לחוק, שמטרתו לשמוט חובות בהיקפים של 10 מיליארד שקל לחייבים מוגבלים בהוצאה לפועל.

התיקון - המבקש למחוק את חובותיהם הכספיים של מוגבלים באמצעים באופן חד-פעמי, כהוראת שעה ל-3 שנים - אושר היום על-ידי ועדת השרים לחקיקה.

"מוגבל באמצעים" הוא אדם עם חובות ללא נכסים מלבד משכורתו. זהו חייב שלא מצליח לשלם במשך שנים ארוכות דבר, מלבד ריביות של חובותיו.

מוגבל באמצעים מוגבל ביציאתו מן הארץ, בשימוש בכרטיסי אשראי, בפתיחת חשבון בנק ועוד. למעשה זהו אדם שנמצא במצב של חוסר אונים וחוסר יכולת להתקדם בחייו.

החייבים שיקבלו פטור מחובות חייבים לעמוד בקריטריונים הבאים:

■ חייב "מוגבל באמצעים", המוגדר כך במשך 5 השנים האחרונות.

■ חייב אשר עמד עד עכשיו בתשלומים שקבעו לו ב-3 השנים הקודמות לבקשת ההפטר.

■ חייב שסך חובותיו לא עולה על 800 אלף שקל, ושחובו כלפי אדם ספציפי או כלפי רשות המסים לא עולה על 400 אלף שקל.

■ הרשם שוכנע כי לחייב אין נכסים שנתונים לעיקול חוץ ממשכורתו.

ההערכה היא כי בישראל יש 30-40 אלף חייבים העונים לקריטריונים האלה, עם חוב ממוצע של כ-250 אלף שקל לחייב. במילים אחרות, מדובר כאמור בשמיטת חובות בהיקף של 10 מיליארד שקל לכל היותר.

"במדינת ישראל קיימים, לצערנו, בעלי חובות 'מוגבלים באמצעים' רבים, אשר חייהם אינם חיים", מסרה שקד. "אלה אנשים שלא מצליחים להיות חלק מן הכלכלה הישראלית, מן החברה הנורמטיבית הישראלית, ואינם מצליחים להשתקם. במשך שנים הם משלמים תשלומים נמוכים שמכסים רק את ריביות חובותיהם, כך שלמעשה הם לעולם לא יצליחו לשלם את חובם, והזכאים לעולם לא יצליחו לקבל את כספיהם.

"אותם חייבים, נכון להיום, נמצאים עמוק בתול מחשכי מעגל עוני, ממנו הם אינם מצליחים לצאת. הצעת החוק מהפכנית זו תמחוק את אותן החובות, ותאפשר לאותם חייבים לפתוח דף חדש בחייהם".

מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני, מסר: "אני מברך על אישור הצעת החוק החשובה הזו בוועדת שרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים, איילת שקד. הצעת החוק מבטאת גישה חדשנית אשר תביא לשינוי דרמטי בעולם החייבים המוגבלים באמצעים. חייבים, המאופיינים כמשקי-בית מוחלשים, חסרי נכסים ואשר גילו אחריות וניסו לעמוד בצו החיוב בתשלומים, אשר גם תשלומו באופן סדיר לא יביא לעולם לכדי פירעון קרן חוב - יקבלו הפטר בתוך מערכת ההוצאה לפועל.

"רשם ההוצאה לפועל מכיר את התיקים ומטפל באותם חייבים, ועל כן קיימת הצדקה לכך שצו ההפטר יינתן על-ידי רשם ההוצאה לפועל. יוזמה זו אף עולה בקנה אחד עם מדיניות הרשות לקיים מערכת הוצאה לפועל אפקטיבית ויעילה מחד, ומערכת המקדמת את זכויות החייבים, מגלה רגישות לאוכלוסיות מוחלשות ומיישמת, בהקשר זה, הלכה למעשה את עקרונותיה של שנת שמיטה, מאידך".

מארגון לתת נמסר: "אנו מברכים על אישור ועדת השרים לחקיקה את יוזמתה של שרת המשפטים למחוק חובות של חייבים מוגבלים באמצעים אשר לא הצליחו לשלם את חובם במשך 5 שנים. אנשים אלה, שרבים מהם הידרדרו למצוקה ולעוני עקב קבלת החלטה כלכלית לא נכונה, שינוי מצב משפחתי, מחלה קשה או בעיות אקוטיות אחרות, נמצאים שנים במעגל קסמים ומודרים מהחברה הישראלית, ללא יכולת להיחלץ ממצבם. יישום חברתי-אזרחי זה של רעיון שנת השמיטה בכל הקשור למחיקת חובות, מבטא תפיסה שוויונית, ויאפשר לאותם אנשים התחלה חדשה ותקווה להם ולמשפחתם.

"אנו מקווים שאין מדובר במהלך בודד, ושהממשלה החדשה תחליט גם על יישום דוח ועדת אלאלוף למלחמה בעוני, תקצה תקציב ראוי להתמודדות עם תופעת אי-הביטחון התזונתי, תיישם מדיניות חברתית שתקל את מצוקתן של מאות אלפי משפחות עניות ותחלץ את החברה הישראלית מהמצב העגום אליו היא נקלעה בכל הקשור לממדי עוני, פערים חברתיים ואי-שוויון".